۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۱۲۴۵۴

دولت دهم وام‌های کلان را به غیرمتخصص‌ها داد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که بعضی از افرادی که الفبای بنگاه های زود بازده را نمی دانستند وام های کلانی را دریافت کردند گفت: برخی از این افراد تسهیلات دریافتی را به جای آن که در چرخه تولید بکار ببرند در کارهای دیگری همچون خرید زمین و ملک استفاده می کردند که باعث تورم می شد.
دولت دهم وام‌های کلان را به غیرمتخصص‌ها داد
سید سعید زمانیان دهکردی در گفت و گو با جهانبین نیوز، در خصوص تاثیر طرح بنگاه های زود بازده بر معوقات بانکی اظهار کرد: زمانی که طرح بنگاه های زود بازده آغاز شد تحریم، رکود و تورم به شکل امروزی نبود و زمینه سرمایه گذاری در این بنگاه ها فراهم بود.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم های غرب علیه کشورمان ادامه داد: در این شرایط بنگاه ها به دنبال وارد کردن تجهیزات صنعتی بودند که متاسفانه دچار مشکل شدند و بسیاری از امکاناتی که سفارش دادند را نتوانستند وارد کشور کنند.

وی با بیان این که مبنای کار بنگاه های زود بازده بر دلار ۱۲۵۰ تومان قرار داده شده بود گفت: متاسفانه بنگاه ها به گرانی، عدم گردش سرمایه و همکاری بانک ها بر خوردند که بدلیل نبود شرایط مناسب در تامین مواد اولیه نتوانستند کار خود را به خوبی انجام دهند.

زمانیان دهکردی عدم برنامه ریزی صحیح و ارائه تعریف جامع برای طرح بنگاه های زود بازده را از دلایل شکست آن دانست و عنوان کرد:بعضی از افرادی که الفبای بنگاه های زود بازده را نمی دانستند وام های کلانی را دریافت کردند که نتوانستند آن را به خوبی مدیریت کرده و از آن به نحو احسن استفاده کنند.

وی با اشاره به این که افراد مذکور تسهیلات طرح بنگاه های زود بازده را در زیر ساخت ها سرمایه گذاری می کردند گفت: متاسفانه کسی نبود آن ها را راهنمایی کند یعنی بنگاه ها را در کار گروه اشتغال تعریف کردیم و به افراد تسهیلات داده شد ولی کنترلی در خصوص این که کجا هزینه می شود و در جامعه چه تورمی ناشی از آن بوجود خواهد آمد صورت نگرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد:متاسفانه شرایط بدتر شد و تعریفی برای بنگاه های زود بازده در کار های عمده ای همچون اشتغال و کار آفرینی،تعریف و نظر سنجی،شرایط و ضرورت ها ارائه نشد.

وی با بیان این که برخی بنگاه ها به مرحله تولید رسیدند تصریح کرد: بدلیل آن که طرحشان توجیه اقتصادی نداشت و هزینه بالا تر از در آمد بود مورد توجه قرار نگرفت.

زمانیان دهکردی با اشاره عدم فروش بنگاه های زود بازده در بازار تولید خاطر نشان کرد: رابطه بین عرضه و تقاضا مخرب شد و بنگاه ها نتوانستند خود را در بازار تولید نشان دهند چون قدرت رقابت نداشتند و از آنان حمایت نمی شد.

وی ابراز کرد: برخی از این افراد تسهیلات دریافتی را به جای آن که در چرخه تولید بکار ببرند در کارهای دیگری همچون خرید زمین و ملک استفاده می کردند که باعث تورم می شد.

نماینده مردم شهر کرد در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر نقش بانک ها بر رکود بنگاه های زود بازده کفت: متاسفانه بانک ها اقدام به ضبط اموالی همچون سوله یا ماشین آلات نیمه کاره اقدام می کردند.

وی ادامه داد:بعضی ها از فرصت بدست آمده خوب استفاده کردند و با جذب اعتبارات توانستند که به کارهای پر در آمد بپردازند ولی حاضر به باز پرداخت تسهیلات گرفته شده نیستند.

زمانیان دهکردی یکی از دلایل عدم پرداخت بدهی بانکی توسط افراد مذکور را منافع شخصی دانست و یاد آور شد: آن ها بر اساس تورم می بینندکه وقتی می توانند وام با ۱۲ درصد سود دریافت کنند به نفعشان است در جای دیگر هزینه می کنند و حاضر به پرداخت آن نیستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: دولت و مجلس با استفاده از ابزار های قضایی باید برای بازگشت این پول ها استفاده کند تا دوباره به سیستم بانکی کشور برگردد.

پایان پیام/ خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۵۳:۵۱

15 Feb 2020