۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۰۹۰۴
تربيت عاشورايي

امام حسين (ع) اسوه اي براي همه و هميشه

حسين بن علي (ع) مقتداي همه و هميشه و همه جاست، حسين بن علي (ع) يکي از اين اسوه هاست که مي توان از آن تا سالها درسهاي هاي مختلفي برداشت نمود.
امام حسين (ع) اسوه اي براي همه و هميشه
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين وقتي به حوادث عاشورا مي نگريم ابعاد مختلف و آموزنده اي را مي توانيم از مجموع حوادث رخ داده در کربلا دريابيم شايد بتوان از  بعد تربيتي عاشورا، به عنوان يکي از مهمترين ابعاد رخ داده در کربلا نام برد که مي توان با الگو گرفتن از آن روح خود و فرزندانمان را در پرتوي آن پرورش دهيم.

الگوي خوبي براي فرزندانتان باشيد

الگوپذيري و سرمشق گرفتن از رفتار ديگران از ويژگي هايي است که به حکم آفرينش در وجود انسان به وديعه نهاده شده است، اين ويژگي در گروه سني کودک و به ويژه نوجوان نمود بيشتري دارد. تجلي فرهنگ عاشورا را بايد در رفتارهاي والدين ديد و الگوي تربيتي براي کودکان ما در والدينشان خصوصاً مادر تجلي مي يابد. به طور مثال هرگاه کودک ببيند که مادر در سختي‌ها و ناملايمتي‌هاي زندگي صبر زينبي دارد و توکل به ائمه مي‌کند، اين مادر مي‌شود الگو و هرگاه پدر در زندگي شجاعت، رشادت، ظلم گريزي و عزت‌پذيري را از واقعه کربلا الهام گرفته باشد و غيرت ديني را به هيچ چيز دنيايي نفروشد مي‌شود الگو براي کودکش.

شجاعت در دفاع از حق

از موارد بسيار مهم و ارزشمندي که تمامي فرزندان حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه (س) به ويژه امام حسين (ع) در دوران کودکي از والدين خود آموختند، موضوع دفاع از حق تا پاي جان است.

پس از وفات رسول خدا (ص) شاهد حضور حضرت فاطمه (س) در مسجد مدينه و قرائت خطبه فدکيه در حضور خليفه وقت هستيم که نشان دهنده شجاعت آن حضرت است. ايشان به عنوان اينکه پاسدار حق هستند و نبايد اجازه دهند سنت پايمال کردن حق رواج پيدا کند، در نهايت شهامت از حق شان دفاع مي کنند.  همچنين اين بانوي برجسته تا پاي جان از امام خويش و مقام امامت دفاع نمود. از سوي ديگر، شجاعت اميرالمؤمنين (ع) در روايات بسياري نقل شده که شخصيت بي نظير آن حضرت و شهامت بي همتايشان در دفاع از دين خدا را نشان مي دهد. طبيعي است فرزندان اين دو شخصيت بزرگوار و با شهامت، دلاوري و دفاع از دين خدا تا پاي جان را، از والدين خود به ارث برده و ياد گرفته اند؛ امام حسين ـ عليه السلام ـ نيز چون مادر فداکارش، مدافع ولايت بود. تا آنجا که حضرت سيدالشهداء (ع) تمام دارايي شان را در راه احياي دين اسلام فدا مي کنند. والدين بايد بکوشند و با الگو برداري از زندگي اين بزرگان فرزندان خود را آموزش دهند که در برابر دشمنان شجاع بود و در برابر سختي ها و مشکلات زندگي با شهامت و دليري ايستادگي کرد و همچنين در برابر توطئه هاي دشمن از اهداي تمام داشته هاي خود دريغ نورزد.

مواجه شدن با مشکلات

مواجه شدن با بعضي مشکلات و سختي ها در دوران کودکي انسان را فردي صبور، مقاوم و شجاع مي کند. در دوران کودکي حضرت سيدالشهداء (ع) نيز ناملايمات و مشکلات زيادي اتفاق افتاد. وفات رسول گرامي اسلام و سپس شهادت پدرشان، در کنار آزار و اذيت هاي دشمنان ماجراهاي دردناکي هستند که امام حسين (ع) در دوران کودکي با آنها مواجه شدند. البته بايد توجه داشت که امام حسين (ع) با وجود تمامي اين مشکلات، روحيه شجاعت و شهامت را در پدر و مادر خويش مشاهده مي کردند و از آنان درس مي گرفتند که در شرايط سختي و مشکلات هم بايد روحيه دفاع از حق و رشادت را حفظ کنند. شايد پدر يا مادر بودن بزرگ ترين مسئوليت شما در زندگي باشد و تصور کنيد براي اينکه مبادا فرزند شما دچار مشکلي شود بايد همه درها را بست و پرده ها را کشيد. اما اين طرز فکر کاملا اشتباه است. اين حمايت بيش از حد و مريض‌گونه چيزي نيست که خودتان هم از آينده آن خوشحال شويد. با دور نگه داشتن کودکان از واقعيت هاي زندگي در واقع آنها را از از درس هايي که بايد در زندگي ياد بگيرند دور مي کنيد.

ولايت پذيري

کودکان و نوجوانان عاشورايي، تسليم مطلق مقام ولايت امامِ زمانِ خود بودند و در راه دفاع از امام و آرمان هاي او تا پاي فداي جان پيش رفتند. با توجه به وقايع عاشورا پيامي که والدين مي توانند براي کودکان و نوجوانانشان داشته باشند اين است که فرزندانشان مقام ولايت را بشناسند و از اوامر و نواهي مقام رهبري اطاعت کنند و همچنين از مقام رهبري که دنباله ولايت خدا، پيامبراعظم صلي الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام است دفاع کنند.

نماز، اوج بندگي

حسين بن علي عليه السلام ، شب عاشورا براي انس با خدا و تهجّد و تلاوت قرآن و نماز، از دشمن مهلت گرفت. در گرماگرم نبرد عاشورا نيز، هنگام ظهر به نماز ايستاد تا به ما بياموزد که جان بر سردين و خداجويي نهاده است. سعيد بن عبداللّه حنفي، در آن لحظه، در برابر امام همچون سپر حفاظتي مي ايستد، تا حسين بن علي عليه السلام ، آخرين نمازش را بخواند و با 13 تير که بر پيکرش مي نشيند، به شهادت مي رسد. همچنين کودکان و نوجوانان عاشورايي در سخت ترين لحظات، نماز به جاي آوردند. فرزندان مسلم پيش از شهادت، از قاتل خود درخواست کردند که نماز بخوانند. هنگامي که او اجازه داد، وضو گرفتند، دو رکعت به جاي آوردند و دست به مناجات با خدا برداشتند و گفتند: «اي خداوند حي داور! بين ما و اين مرد، تو خود، داوري فرم. درسي که ما بايد از اين بزرگان بگيريم و به فرزندان خود منتقل کنيم اين است که هيچ گاه نماز را ترک نکنيم زيرا نماز، بهترين راه ارتباط با خداست همچنين نماز در مشکلات، تسلي دل و مايه صبوري و بردباري است.

پايبندي‌ به‌ حجاب‌ و عفاف‌

از جلوه‌هاي‌ بارز حضور زنان‌ در حماسة‌ عاشورا، تعهد و پايبندي‌ آنان‌ به‌ حرمتها واحكام‌ خدا و مراعات‌ مسائل‌ حجاب‌ و عفاف‌ است‌. حضوري‌ اين‌ چنين‌، نشان‌ مي‌دهد كه‌مشاركت‌ زن‌ در عرصه‌هاي‌ مبارزات‌ و دفاع‌ از حق‌، منافاتي‌ با فعاليتهاي‌ بيرون‌ از خانه‌ندارد، به‌ شرط‌ آنكه‌ حريم‌ عفاف‌ و حدود الهي‌ رعايت‌ شود و متانت‌ لازم‌، مراعات‌ گردد.

اهل‌ بيت‌ امام‌ حسين‌(ع) در سفر كربلا، منادي‌ اين‌ متانت‌ و عفاف‌ بودند، هر چندسپاه‌ كوفه‌ به‌ حريم‌ آنان‌ بي‌ حرمتي‌ كردند و در دوران‌ اسارت‌، آنان‌ را در مضيقه‌ وسايل‌پوشش‌ قرار دادند، ولي‌ همين‌ كه‌ آن‌ آزاد زنان‌، از معترضان‌ سرسخت‌ اين‌ بي‌ حرمتي‌بودند، دليل‌ ديگري‌ بر اهميت‌ و قداست‌ حفظ‌ حجاب‌ و عفاف‌ حتي‌ در بدترين‌ شرايط‌اجتماعي‌ و مضيقه‌هاي‌ تحميلي‌ است‌.

وفاداري

کودکان و نوجوانان عاشورايي، با وجود کوچکي و کمي سن، وفادارترين نوجوانان جهان بودند؛ زيرا آناني که توان جنگيدن و مبارزه نظامي را داشتند، در رکاب عموي خود جنگيدند تا به شهادت رسيدند و آناني که توان مبارزه را نداشتند، به اسارت درآمدند و پيام مظلوميت و حقانيت شهداي کربلا را به گوش جهانيان رسانيدند.

الگوگيري نوجوان امروز از نوجوان عاشورايي

نوجوان عاشورائي، در انقلاب اسلامي ايران تمام توان خود را به کار گرفت و پا به پاي بزرگ ترها در راه سرنگوني حکومت شاهنشاهي تلاش کرد. او با شرکت در راه پيمايي، شعار دادن عليه نظام، کمک به نيروهاي انقلابي، مجروحان و فراريان، پخش اعلاميه و حتي دادن جان خود در اين راه ثابت کرد که ادامه دهنده راه نوجوان عاشورايي است. نوجوان عاشورائي، در هشت سال دفاع مقدس ثابت کرد که هم چنان وفادار است، عاشورا را فراموش نکرده و در راه حفظ دين و وطن، حاضر به هر نوع جانبازي است. محمدحسين فهميده و بهنام محمدي ، الگويي براي نوجوان عاشورايي است که هيچ هراسي از مرگ نداشتند و با اراده خود، شهادت را انتخاب کردند.نوجوان امروز،همچون نوجوان عاشورائي بايد تمام تلاش خود را به کار مي گيرد تا در عرصه هاي علمي، توانايي خود را به جهانيان ثابت کند و با کسب رتبه هاي بالا در مسابقه هاي علمي، پيام قدرت و توان مندي نوجوان مسلمان را به گوش جهانيان برساند.

در پايان: حسين بن علي عليه السلام مقتداي همه و هميشه و همه جاست؛ چه در جنگ و چه در صلح، چه در ميدان جهاد و چه در عرصه اعتقاد، چه در صداقت و پاکي، چه در شجاعت و بي باکي، چه در روحيّه شهادت طلبي، چه در عبادت ها و راز و نيازهاي نيمه شب.براي الگوگيري از «اسوه هاي حسنه»، بايد به جهات اسوه بودن آنان توجه داشت؛ حسين بن علي عليه السلام يکي از اين اسوه هاست که مي توان از آن تا سالها درسهاي هاي مختلفي برداشت نمود.

زهره فلاح پور
 
انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۱:۰۸

18 Jan 2020