۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
کد مطلب : ۴۰۹۹۴
گراني و گلايه شهروندان اردلي از بازار ميوه و خشکبار در آستانه شب يلدا؛

درآمدها کم است/ مردم قدرت خريد ندارند/يلدا فقط براي قشرمرفه جامعه خوش است

قيمت‌هاي روي کالاها به حدي بالا هستند که کسي که درآمد کافي ندارد نمي‌تواند خريد کند و اين سبب شرمندگي پدران در شب يلدا خواهد شد.
درآمدها کم است/ مردم قدرت خريد ندارند/يلدا فقط براي قشرمرفه جامعه خوش است
به گزارش  جهانبین نیوز، آمارهاي ارائه شده در بخش اقتصاد بر اساس مباني علمي مطرح مي‌شود، اما اين آمارها به‌طور کامل و در همه‌جا، نشان دهنده وضع واقعي کشور و زندگي مردم نيست، بنابراين در اين ميان مشکلي وجود دارد که بايد آن را شناخت و حل کرد، بر اساس اين آمارها، تورم از چند ده درصد به زير ده درصد رسيده، اما آيا قدرت خريد مردم و ارزش پول ملي نيز در همين مقياس، بالا رفته است؟

اينها بخشي از سخنان مقام معظم رهبري است که در چهارم شهريورماه سال قبل مطرح فرمودند.

"کاهش تورمِ نامطلوب" آنچه تا کنون آمارها نشان داده و دولتمردان اعلام کرده‌اند حاکي از آن است که تورم کنترل شده و اين دستاورد فضاي مثبت اقتصادي‌اي را ايجاد کرده است اما طبق فرمايش مقام معظم رهبري بايد بررسي کرد که آيا در کنار آن قدرت خريد مردم و ارزش پول افزايش داشته است يا خير؟ چراکه درعلم اقتصاد تورم و قدرت خريد رابطه معکوس دارند.

کاهش قدرت خريد مردم و افزايش سرسام‌آور هزينه‌ها باعث شده است که سفره مردم روز به روز کوچک‌تر شود و واقعيات جامعه لابه‌لاي آمارها گم شود.

اين روزها در آستانه شب يلدا خيلي از پدران کم‌درآمد با مشاهده قيمت‌هاي بالاي اجناسي که به واسطه فقدان نظارت کافي دولت روزبه‌روز در حال افزايش است قدرت خريد خود را از دست داده و چيزي جز شرمندگي براي بچه‌هايشان به ارمغان نمي‌برند.

طبق سنت‌هاي قديمي کشور و روال هرسال، شب ۳۰ آذر که درازترين شب سال است را به عنوان شب يلدا نام‌گذاري کرده‌اند تا همه در اين شب دورهم جمع شوند و لحظات خوبي را بگذرانند تا اين شب نيز به اتمام برسد.

درگذشته‌اي نه چندان دور در اين شب‌ها خانواده‌ها در خانه بزرگ اقوام يا خانه پدري گرد هم مي‌آمدند و با کم ترين امکانات و بدون تشريفات، دور کرسي جمع مي‌شدند و زمان را در زير نور کم چراغ‌نفتي به شادي سپري مي‌کردند.

در اين شب خاص نيز براي نوعروسان و دامادها هديه مي‌بردند که اين کادوها شايد مقداري بادام و گردو و ميوه‌هاي موجود در بازار بود که در يک سيني مي‌گذاشتند و با رقص و پاي‌کوبي به منزل عروس مي‌بردند و در واقع تشريفات معنايي نداشت.

با افزايش امکانات و پيشرفت جامعه، متاستفانه سنت‌هاي خوب قديمي ديگر نتوانستند خود را با فرهنگ‌ تشريفاتي جديد سازگار کنند و جاي خود را به سنت‌هاي جديدي دادند که شادي را از اکثر خانه‌ها از بين برد.

سنت‌هايي جايگزين شدند که در آن‌ها پول حرف اول را مي‌زند و شادي‌هاي دور کرسي مادربزرگ جاي خود را به ميزهاي رنگارنگ دادند.

خبرنگار جهانبین نیوز در اين روزهاي پاياني پاييز، سري به بازار شهرتان اردل زد تا از نزديک پاي صحبت مردم و بازاريان بنشيند و چند روز مانده به شب يلدا از قيمت خوراکي‌هاي شب يلدا نيز جويا شود.

در مغازه ها با ديدن قيمت روي اجناس به‌راحتي مي‌توان گفت که فقط کساني که درآمد بالايي دارند مي‌توانند خريد کنند و کساني که از درآمد کافي برخوردار نيستند فقط به نگاه کردن خوراکي‌هايي که قيمتشان از جنسشان بيشتر به چشم مي‌خورد بسنده مي‌کنند.

دولت بايد براي بالا بدون قيمت‌ها کاري بکند/مردم قدرت خريد ندارند

امير احمدي يکي از شهروندان اردلي در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز ضمن گلايه از دولت در خصوص عدم مديريت بر بازار افزود: قيمت اجناس روز به روز افزايش پيدا مي کنندو دولت مردان براي حل اين معضل بزرگ هيچ نظارتي ندارند در حالي که صحبت از بزرگي سفره ها به ميان است اما سفره ها کوچ و کوچتر شده است.

احمدي افزود:قيمت‌هاي روي کالاها به حدي بالا هستند که کسي که درآمد کافي ندارد نمي‌تواند خريد کند و اين سبب شرمندگي پدران در شب يلدا خواهد شد.
شعار و وعده مشکلات را حل نمي کند

فريبرز خسروي يکي ديگر از شهروندان اردلي که مشغول خريد کردن ميوه بود گفت: دولت بايد دراين‌ارتباط کاري انجام دهد که قشر ضعيف جامعه حداقل بتوانند در اين ايام که همه خوش هستند قدرت خريد چند کيلو ميوه را داشته باشند نه اينکه فقط شعار و وعده دهند هرچه هست بايد در عمل باشد نه به صورت حرف.
يلدا فقط براي قشرمرفه جامعه خوش است

مجتبي خدابخشي يکي از فروشندگان ميوه و تره بار شهر اردل گفت: به سبب اين‌که مردم خريد نمي‌کنند توان خريد ما نيز به‌شدت کاهش پيداکرده است و چند ماهي است به ناچار ۲ کارگر خود را به سبب اين‌که توان پرداخت حقوق آن‌ها را نداشتيم اخراج کرديم.

وي افزود: درآمدها کم شده است و مردم قدرت خريد ندارند و سعي مي‌کنند تا ارزان‌ترين جنس را بخرند و فقط قشر مرفه جامعه به‌راحتي مي‌تواند انتخاب کند و بدون پرسيدن قيمت خريد کند.

آنچه که امسال رکود را در بازار شب يلدا در کشور رقم زده، افزايش چشمگير قيمت ها در کنار کاهش قدرت و توان خريد مردم است که اين مساله نيز از عوامل مختلفي از جمله مشکلات اقتصادي و معيشتي، بيکاري، حقوق هاي معوقه و ساير مشکلات اقتصادي ناشي مي شود که رنگ و بوي شادي و گرمي شب يلدا را زمستاني و سرد کرده است.


انتهاي پيام/۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۰۷:۰۳

29 Jan 2020