۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۳۱۸۷۷
از رنج تا برنج، رنج بی شمار برنج کاران لردگانی

کمبود آب و عدم توجه مسئولين تهديدي براي مرغوبترين برنج کشور

برنج چمپا و محلي لردگان، يکي از مرغوب ترين برنج هاي کشور است که با توجه به ارگانيک بودن آن طرفداران و خريداران زيادي دارد.
کمبود آب و عدم توجه مسئولين تهديدي براي مرغوبترين برنج کشور
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سلام لردگان؛ با هدف حمايت از توليدات داخلي به معرفي يکي از مرغوب‌ترين و خوش عطر و بوترين نمونه‌هاي برنج دانه ريز کشور که در شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال و بختياري کشت مي‌شود، مي پردازيم.
 
انواع و گونه هاي برنج هاي ايراني بسيار زياد است که شايد نام بسياري از آن ها را نشنيده باشيد، اما بد نيست براي يک بار هم که شده طعم آن ها را بچشيد.

برنج هاي ايراني محدود به برنج هاي شمال نمي شود و به صورت پراکنده و در حجم کمي، انواع گوناگوني از برنج ها در استان هاي مختلف کشور کشت مي شود، به عنوان مثال در استان چهارمحال و بختياري انواع و گونه هاي برنجي مثل، چمپاي محلي، گرده، زاينده رود، شفق و... که عمده کشت برنج شهرستان لردگان چمپاي محلي مي باشد.
 
و در همين راستا گفتگويي با کشاورزان و  مدير جهاد کشاورزي لردگان در خصوص مشکلات کشت برنج در شهرستان لردگان داشتيم:

مسئولان به داد کشاورزان لردگانی برسند

يکي از شاليکاران لردگان در گفت و گو با خبرنگار سلام لردگان گفت: يکي از مهمترين اولويت‌هاي دولت، حمايت از کشاورزان و صنعت کشاورزي است که بايد به بخش کشاورزي و مشکلات کشاورزان توجه ويژه اي شود.

اين کشاورز زحمت کش گفت: دولت اگر مي خواهد توليدات کشاورزي بيشتري داشته باشد بايد کشاورزان را از طريق وام هاي کم بهره و در اختيار گذاشتن ماشين آلات کشاورزي حمايت کند تا در کشاورز و کيفيت محصول تشويق و ترغيب شوند.
 
پيرمرد شاليکار ديگر گفت: يکي از مشکلات ما کمبود آب است؛ چراکه در کشت برنج هر چه آب بيشتري به زمين برسد، محصول بيشتري برداشت مي کند؛ ولي متأسفانه آب کم است و مشکل ديگر ما کود شيميايي است که خيلي گران شده است و اين در حالي است که به ما يارانه کودشيميايي و... نمي دهند.

کشاورز لردگاني بيان داشت: از ديگر مشکلاتمان هزينه بالاي تراکتور و دستگاه هاي برداشت برنج است؛ و سوال ما کشاورزان اين است مگر درآمد کشاورزي چقدر هست که بايد اينقدر هزينه بپردازيم.
 
کشاورز روستاي ميلاس در گفتگو با خبرنگار سلام لردگان بیان داشت: مسئولان به درد کشاورزان لردگاني برسند، بيش از ده سال است که آب قنات و چشمه ميلاس خشک شده است و اين در حالي است که اطراف شهرستان لردگان را آب فروان است دولت و مسولين مي توانند با انتقال آب آتشگاه و... جلوي بيکاري را در شهرستان لردگان بگيرند.

عاجزانه از مسئولان تقاضا داریم به وضعیت تاسیسات آبرسانی رسیدگی کنند 

محمد صادق خانجاني مدير جهاد کشاورزي لردگان در گفتگو با خبرنگار سلام لردگان اظهار داشت:  در سال حدود 13 هزار تن شلتوک معادل 8 هزار تن برنج سفيد از مزارع شاليرزاران لردگان برداشت مي شود که نسبت به سال گذشته  به علت خشکسالي هاي چندساله اخير و کاهش سطح آب ها باعث کاهش سطح زيرکشت محصول و جايگزين نمودن ساير کشت هاي کم آب شده است.
 
وي افزود: در همين راستا از مسئولين کشوري و استاني عاجزانه خواهشمند است جهت  اصلاح و بهسازي کانال هاي آب رساني و لايروبي قنوات و سيستم هاي آبياري و انتقال آب هاي روان و همچنين تجهيز و يکپارچگي اراضي کشاورزي اعتباراتي به شهرستان داده شود تا بتوانيم در رونق کشاورزي شهرستان ايفاي نقش داشته باشيم.
 
خانجاني خاطرنشان ساخت در سال گذشته براي اولين بار کشت برنج زود هنگام جهت پايين آوردن مصرف آب در شهرستان لردگان  انجام شد که نتيجه مطلوب داشت.
 
 سخن آخر، اميدواريم مسئولين نسبت به مشکلات کشاورزان چاره انديشي کنند تا کشاورزان با تشويق و دغدغه کمتري محصولات بيشتري حاصل نمايند.

انتهاي پيام1026ج /630 ل
مرجع : پایگاه خبری تحلیلی سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۳۵:۳۸

2 Jan 2020