۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۲۸۲۷۷
استاندار چهارمحال و بختياري:

ذخيره‌گاه زيست‌کره تنگ صياد و سبزکوه از بي‌نظيرترين اکوسيستم‌هاي طبيعي است

استاندار چهارمحال و بختياري گفت: ذخيره‌گاه زيست‌کره تنگ‌صياد و سبزكوه يكي از بي‌نظيرترين اكوسيستم‌هاي طبيعي با كاركردهاي منحصربه‌فرد زيستي و تنوع بالاي فرهنگي، جمعيتي، گردشگري و جاذبه‌هاي بي‌همتاي طبيعي شناخته مي‌شود.
ذخيره‌گاه زيست‌کره تنگ صياد و سبزکوه از بي‌نظيرترين اکوسيستم‌هاي طبيعي است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از  بام ايران خبر، قاسم سليماني دشتكي استاندار چهارمحال و بختياري اظهار کرد: جشن اهداي لوح و ديپلم ذخيرگاه زيست‌كره تنگ صياد و سبزكوه به استان و همچنين ديدار مسئولان از اين ذخيرگاه زيست‌بوم انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اهميت اين سفر در حوزه محيط زيست از مسئولان استان خواست تا باحضور اين افراد به معرفي توانمندي‌هاي این استان به مسئولان كشوري و بين‌المللي تلاش كنند.

سليماني دشتكي افزود: نخستين بار در كشور، معرفي اين ذخيره‌گاه به عنوان بهترين نمونه مشاركتي مديريت منابع زيستي با همكاري بهره‌برداران، نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در پاريس، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، بخش خصوصي، اداره كل حفاظت محيط زيست استان، دانشگاه شهركرد و زير نظارت كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست مي‌تواند الگويي مناسب براي شناسايي و معرفي ذخيره‌گاه‌هاي جديد باشد.

به گفته وي، با ثبت جهاني اين ذخيره‌گاه، زمينه تحول در گردشگري، صنايع دستي و توليدات استاندارد شده استان در ميان‌مدت و بلندمدت فراهم خواهد شد.

مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري نيز گفت: ذخيره‌گاه زيست‌كره تنگ صياد و سبزكوه در ۱۷خردادماه سال گذشته در بيست و هفتمين اجلاس شوراي بين‌الملل هماهنگي برنامه انسان و كره مسكون يونسكو در پاريس به ثبت رسيد.

شهرام احمدي اظهار داشت: پروژه ذخيره گاه تنگ صياد و سبزكوه با اهداف حفاظتي، توسعه پايدار و اهداف تحقيقاتي آموزشي و به منظور جلوگيري از تغييرات برگشت‌ناپذير و بهره‌برداري از منابع طبيعي و طبيعت بصورت پايدار، اجرا مي‌شود.

وي گفت: اين ذخيره‌گاه دومين ذخيره‌گاه ثبت شده بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در يونسكو و همچنين نخستين ذخيره‌گاهي است كه برنامه جامع مديريتي را دارد.

احمدي اظهار داشت: برنامه جامع مديريتي اين پروژه در ۱۷ جلد تدوين شده است.

ذخيره‌گاه زيست‌كره، مناطق حفاظت شده طبيعي - زيستي بين‌المللي هستند كه علاوه‌بر حفاظت، دستاوردهايي نظير ارائه سايت‌هاي مطالعاتي كم‌نظير به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتيباني از توسعه پايدار را نمايان مي‌سازند.

اعلام ذخيره‌گاه‌هاي زيست‌كره براي جلوگيري از تغييرات برگشت‌ناپذير و بهره‌برداري ناپايدار از منابع طبيعي، در عين نياز به بهره‌برداري از طبيعت (باتوجه به رشد روزافزون جمعيت) شكل گرفته است.

منطقه حفاظت شده سبزكوه در ۱۵۰ كيلومتري شهركرد مركز چهارمحال و بختياري و ۳۰ كيلومتري شهر لُردگان قرار دارد.

اين منطقه با مساحت ۵۶ هزار و ۳۰۸ هكتار در محدوده شهرستان‌هاي بروجن، لردگان و كيار واقع است.

منطقه حفاظت‌شده سبزكوه از سال ۱۳۶۵ بدليل ظرفيت غني گياهي و جانوري و توپوگرافي ويژه به عنوان "منطقه شكار ممنوع" تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال ۱۳۶۹ به عنوان "منطقه حفاظت شده" به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست رسيد.

پارك ملي و منطقه حفاظت شده تنگ‌صياد نيز در سال ۱۳۴۹ از طرف شوراي عالي شكارباني و نظارت بر صيد و شكار به عنوان منطقه شكار و تيراندازي ممنوع اعلام شد، تنگ‌صياد در سال ۱۳۵۲ با تصويب شوراي عالي محيط زيست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال ۱۳۷۴ نيز چهار هزار و ۳۷۲ هكتار از قسمت مياني آن به پارك ملي ارتقا يافت.

منطقه حفاظت شده تنگ‌صياد با مساحت ۲۲ هزار و ۸۹۶ هكتار و پارك ملي تنگ صياد با مساحت 4 هزار و ۳۷۲ هكتار جزو مناطق تحت حفاظت محيط زيست استان قرار دارد.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۴:۲۶

26 Dec 2019