۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۹۰۸۸
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

آمریکایی ها بنای بر توافق ندارند/ رئیس جمهور آشنا را ادب کند

به نظر من آشنا باید از طرف رئیس جمهور ادب شود و این جملات ایشان خیلی بی ادبانه بود .
آمریکایی ها بنای بر توافق ندارند/ رئیس جمهور آشنا را ادب کند
به گزارش جهان بین نیوز به نقل از افکار نیوز، سوم آذر آخرین روز زمان ضرب العجل ۴ ماهه برای رسیدن به توافق بر سر پرونده هسته ای میان ایران و ۱+۵ است. اما بر اساس اظهارات دو طرف این پرونده هیچ توافقی صورت نگرفته و آمریکایی ها باز هم به دنبال تمدید مذاکرات هستند.

در این خصوص با سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بر عهده دارد گفت و گو کردیم.

با توجه به تمام شدن مهلت زمانی در سوم آذر آیا مذاکره کنندگان به توافق نهایی نزدیک شده اند ؟ ارزیابی شما از مذاکرات چیست؟

جمهوری اسلامی ایران در طول این ماهها صادقانه نشان داده آماده گفت و گو بوده است و هیچ راه حل دیگری جز گفت و گو قائل نیستیم و در این زمینه به موفقیت های خوبی دست یافته ایم .
هیات های مختلف اروپایی به ایران سفر کرده اند و توافق ژنو به دست آمد و ژنو چارچوب توافق را مشخص کرد و مذاکرات چندین نوبت در وین و ژنو برگزار شد و نظرات را به هم نزدیک تر کرد و امیدواری زیاد بود که در سوم آذر به توافق دست پیدا کنیم اما در چهار ماه گذشته رفتار هایی را از آمریکایی ها دیده ایم که آنها بنای بر توافق را ندارند .

یعنی امریکایی ها نمی خواهند موضوع پرونده هسته ای به نتیجه برسد ؟

اوباما موضع گیری های سخیفی انجام داد و اتحادیه اروپا ۳ شرکت ما را مجددا در لیست تحریم قرار داد . از سوی دیگر جان کری اظهار نظر های بی جایی انجام داد . بی جا به این منظور که ما در مورد نطنز و اراک و فوردو صحبت های خود را کرده بودیم و در مورد اینکه آب سنگین باید سبک شود و از این قبیل مسائل صحبت ها شده بود اما اظهارات آنها نشان داد که نمی خواهند به توافق جامعی برسند .

اخیرا آمریکایی ها زیاده خواهی های بسیاری را مطرح کرده اند و به نحوی مطالباتی را مطرح می کنند که به حق هسته ای ما لطمه می زند و رفع تحریم ها که منتظریم ببینیم چه زمانی بر می دارند برای آن پروسه زمانی در نظر گرفته اند .
به نوعی آنها دریافت ها را نقد خواسته اند و از سوی دیگر امتیاز نسیه دهند و بعید به نظر می رسد که در سوم آذر به توافق جامعی برسیم .

با توجه به اینکه مذاکرات در دست تیم وزارت خارجه است آقای آشنا مشاور رئیس جمهوری در اظهاراتی گفته این مذاکرات در حد نمایندگان و رسانه ها نیست که درباره آن اظهار نظر کنند. نظر شما راجع به اظهارات ایشان چیت؟

به نظر من آشنا باید از طرف رئیس جمهور ادب شود و این جملات ایشان خیلی بی ادبانه بود .
حداقل ایشان برود قانون اساسی را بخواند و بفهمد قانون چه می گوید . انسان تعجب می کند که چنین افراد بی اطلاعی و با ادبیات بسیار غیر مودبانه چگونه در دولت چنین جایگاه هایی را به دست آورده اند.

نمایندگان مجلس طبق قانون می توانند در تمامی مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کنند و به آشنا چه ربطی دارد که در این زمینه ها صحبت کند. اصل ۷۵ قانون اساسی صراحتا می گوید عهد نامه، مقابله نامه و موافقت نامه ها و قرارداد های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

صراحت قانون اساسی است و نمی دانم اینها سواد خود را از کجا آورده اند . اظهارات آقای آشنا واقعا غیر مودبانه بود و انتظار است که رئیس جمهور این افراد را ادب کند .مجلسبه عنوان نهادی که متشکل از نمایندگان ملت است طبق قانون اساسی به وظیفه خود عمل می کند .

با توجه به نامه اوباما آیا آمریکایی ها به دنبال این هستند که سطح مذاکرات را به رهبری و ریاست جمهوری تغییر دهند؟هدف آمریکایی ها از این اقدامات چیست؟

آمریکایی ها در عرصه افکار عمومی جهانی کم آورده اند و می دانند جمهوری اسلامی ایران با استقلال به این عرصه حضور پیدا کرده و مذاکره می کند و حرف غیر منطقی نه مطرح کرده و نه پذیرفته است.

آمریکایی ها چون کم آورده اند برای کار تبلیغاتی دست به چنین اقداماتی می زنند و الا ما جواب مستدل و مستند به آنها داده ایم و خود آنها این مساله را می دانند و متاسفانه متعهد به پاسخ نیستند. به اعتقاد من این اقدامات آمریکایی ها فرار به جلو محسوب می شود .
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۰۱:۱۶

8 Feb 2020