۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۲۷۴۵۸
رویترز:

ایران سرنوشت نخستین توافق نفتی در 15 سال اخیر را مشخص می‌کند

رویترز در گزارشی به سفر نمایندگان سازمان اوپک به ایران و مذاکرات دو طرف درمورد سیاست‌های نفتی پرداخت.
ایران سرنوشت نخستین توافق نفتی در 15 سال اخیر را مشخص می‌کند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از دوحه و لندن به قلم "رانیا الجمل" نوشت: سرنوشت نخستین توافق جهانی در خصوص نفت در ۱۵ سال گذشته ممکن است روز چهارشنبه مشخص شود. نمایندگان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، روز چهارشنبه به ایران سفر می کنند تا این کشور را به مشارکت در توافقی به منظور ثابت نگه داشتن سطوح تولید، احتمالا با پیشنهاد شروطی ویژه به تهران، ترغیب کنند.

عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت اوپک و روسیه که در اوپک عضویت ندارد، به عنوان بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت در جهان، روز سه شنبه موافقت کردند سطوح تولید را ثابت نگه دارند، با این حال، اعلام کردند این توافق منوط به پیوستن دیگران به آن است.

قطر، ونزوئلا و کویت که همگی از اعضای اوپک هستند، اعلام کردند آنها نیز آماده هستند تولید را ثابت نگه دارند و منابع بخش نفت در عراق گفتند بغداد از توافقی جهانی با هدف کاهش مازاد عرضه نفت به بازار و کمک به افزایش قیمت ها پیروی خواهد کرد.

وزیران نفت ونزوئلا و عراق روز چهارشنبه برای مذاکره با "بیژن نامدار زنگنه،" همتای ایرانی خود، به تهران سفر خواهند کرد.

ایران وعده داده است به سرعت تولید نفت خود را در ماه های آینده افزایش دهد و به دنبال بازیابی سهم خود در بازار است که در پی سال ها تحریم های بین المللی از دست داده است.
یک منبع ارشد آشنا با تفکر ایران به رویترز گفت: وضع ما با آن کشورهایی که در چند سال گذشته در سطوح بالایی تولید داشته اند، کاملا متفاوت است.
بهای نفت برنت روز سه شنبه به زیر ۳۳ دلار در هر بشکه رسید که عامل آن نگرانی ها در این خصوص بود که ایران ممکن است این توافق را رد کند.

این موضوع که تولید نفت عربستان سعودی و روسیه نزدیک بالاترین سطوح است، هر گونه توافق را پیچیده می کند و این در حالی است که ایران دست‌کم یک میلیون بشکه در روز کمتر از ظرفیت خود و کمتر از سطوح تولید خود پیش از اعمال تحریم ها، نفت تولید می کند.

زنگنه روز سه شنبه گفت : آنچه مهم است این است که نخست، بازار از نفت اشباع شده و دوم این که، ایران از سهمیه خود چشم پوشی نخواهد کرد.

این اظهارات زنگنه خاطرات نشست قبلی اوپک را در ماه دسامبر زنده کرد که پس از آن که زنگنه گفت هر گونه طرحی را برای کاستن از تولید نفت ایران پیش از افزایش آن به سطوح پیش از تحریم رد می کند، بدون هیچ تصمیمی پایان یافت.

با این حال، دو منبع غیر ایرانی نزدیک به بحث های اوپک به رویترز گفتند شروطی ویژه به عنوان بخشی از این توافق، ممکن است به ایران پیشنهاد شود.

یک منبع گفت : ایران در حال بازگشت به بازار است و باید به این کشور فرصتی خاص داده شود؛ اما همچنین نیاز دارد محاسباتی انجام دهد.

این منابع در خصوص این شرایط ویژه توضیحی ندادند.
آخرین توافق جهانی در خصوص نفت - میان اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک - به سال ۲۰۰۱ میلادی باز می گردد، زمانی که عربستان سعودی مکزیک، نروژ و روسیه را متقاعد کرد به کاهش تولید کمک کنند. هر چند، مسکو هیچ گاه تبعیت نکرد و به جای آن صادرات نفت خود را افزایش داد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۳۳:۲۸

27 Dec 2019