۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۳۰۹۶۸
کارشناس خوراکي و آشاميدني معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد

لزوم احتياط در مصرف قند براي جلوگيري از ابتلا به چاقي،فشار خون و ديابت

کارشناس خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: قند مورد نیاز بدن می تواند از طریق مصرف گندم، ‌نشاسته و سیب زمینی تامین شود لذا برای کم کردن آمار مبتلایان به چاقی ، ‌فشار خون و دیابت لازم است در مصرف قند احتیاط کنیم.
لزوم احتياط در مصرف قند براي جلوگيري از ابتلا به چاقي،فشار خون و ديابت
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين الهام اتابک  ‌ابتلا به ديابت، ‌فشار خون و بيماري هاي قلبي و عروقي و چاقي را از عوارض مصرف بيش از حد قند و شکر عنوان کرد و افزود: اين عوارض حتي مي تواند افراد جوان را نيز تهديد کند.

وي با بيان اينکه، در ايران از قند و شکر معمولا بعنوان شيرين کننده چاي و در بيشتر غذاها و انواع شيريني استفاده مي شود افزود: بدن با مصرف شيريني و شکر بدون دريافت مواد مغذي،‌ فقط کالري دريافت مي کند و اين درحالي است که بدن ما روزانه به مقدار کمي قند نياز دارد.

وي اضافه کرد: قند مورد نياز بدن مي تواند از طريق مصرف گندم، ‌نشاسته و سيب زميني تامين شود لذا براي کم کردن آمار مبتلايان به چاقي، ‌فشار خون و ديابت لازم است در مصرف قند احتياط کنيم.

اتابک، ‌در تشريح تفاوت بين قندهاي ساده و پيچيده گفت: کربوهيدرات ساده از يک يا دو واحد قندي تشکيل شده اند که به سرعت و مستقيم هضم مي شوند اما کربوهيدرات پيچيده به لحاظ ساختماني پيجيده تر و زمان بيشتري براي هضم و جذب نياز دارند.

وي ادامه داد: کربوهيدارت هاي ساده سريعا باعث افزايش قند خون مي شوند اما نمي توانند براي مدت طولاني قند خون را ثابت نگه دارند و با گذشت مدت زماني کوتاهي مجددا قند خون افت مي کند اما آزادسازي قند و تبديل آن به انرژي از کربوهيدارت هاي پيچيده به آهستگي اتفاق مي افتد و اين باعث ثبات قند و انرژي مي گردد.

وي گفت: به زبان ساده تر با خوردن کربوهيدارت هاي پيچيده قند خونتان آهسته افزايش و آهسته کاهش مي يابد و براي مدت بيشتري به شما انرژي مي دهد.

کارشناس خوراکي و آشاميدني معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد، ضمن توصيه براي خواندن دقيق برچسب هاي مواد غذايي افزود: بر روي ليبل مواد غذايي چراغ راهنماي تغذيه اي يا نشانگر رنگي تغذيه اي جهت راهنمايي سريع مصرف کنندگان درج شده است.

اتابک افزود: مقدار قندي که روي برچسب هاي مواد غذايي نوشته شده است معمولا مجموع قند طبيعي و شکر افزوده شده در مراحل تهيه محصول است.

به گفته وي، ‌در جداول مي توان به راحتي هر کلمه اي که به حرف "اوز" ختم مي شود نظير ساکاروز ، فروکتوز،‌لاکتوز و ... را معادل قند محاسبه کرد.

وي،‌ عسل، ‌شربت، ‌عصاره آب ميوه ها و قند اينورت را از جمله محصولات حاوي قند فراوان عنوان کرد و افزود: براي حفظ سلامتي آحاد جامعه سازمان غذا و دارو در نظر دارد ميزان قند مصرفي در محصولات غذايي را به مقدار 20 درصد قند کل فرمولاسيون ماده غذايي کاهش دهد.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۳۶:۴۷

29 Dec 2019