۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
کد مطلب : ۳۱۸۵۹

با تورهاي گردشگري غير مجاز برخورد مي‌شود

فقط دفترهاي خدمات مسافرتي و گردشگري داراي مجوز از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مجاز به برگزار تور هستند
با تورهاي گردشگري غير مجاز برخورد مي‌شود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ بر اساس قانون توسعه صنعت گردشگري و جهانگردي صرفاً دفترهاي خدمات مسافرتي و گردشگري داراي مجوز از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مجاز به برگزاري هر گونه تور گردشگري مي‌باشند و ارايه کنندگان غير مجاز خدمات گردشگري علاوه بر معرفي به دستگاه‌هاي انتظامي و قضايي مشمول مجازات‌هاي مالي تا يکصد ميليون ريال خواهند شد.

دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري يا به اصطلاح دفاتر داراي مجوز بند ب، دفاتري هستند که مطابق «آيين‌نامه نظارت بر تأسيس و فعاليت دفترهاي خدمات مسافرتي، سياحتي، جهانگردي و زيارتي مصوب سال ۱۳۸۰ هيأت وزيران» ايجاد شده و تنها مرجع مجاز براي فعاليت در زمينه اخذ رواديد (ويزا) ، تنظيم و انجام مسافرت گروهي (تور) داخلي و خارجي، ذخيره مکان (رزرو محل اقامت) و ساير خدمات گردشگري محسوب مي‌شوند. علاوه بر دفاتر گردشگري، به استناد همين مصوبه دفاتر معروف به «بند الف» و «بند پ» نيز توسط وزارت راه و شهرسازي يا سازمان حج و زيارت ايجاد مي‌شوند که به ترتيب مجاز به ارايه خدمات ترابري از جمله فروش بليت مسافرت و خدمات زيارتي مي‌باشند.

· خانواده‌ها و گردشگران مراقب تبليغات فريبنده افراد فاقد مجوز باشند!

متأسفانه برخي از افراد در قالب اشخاص، گروه، تشكل، انجمن، مؤسسه و... با سوء استفاده از تقاضاي سفر و گردشگري، با ترفندهاي مختلف از قبيل پيامك، تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي يا تبليغات محيطي و رسانه‌اي بدون كسب مجوزهاي رسمي اقدام به فروش خدمات گردشگري مي‌كنند اين تورها كه اغلب با عناويني مثل: تورهاي طبيعت‌گردي، كوهنوردي، كوير، نجوم، تور دانشجويي، گشت علمي، تور نمايشگاهي، تور زيارتي قم و جمكران، تورهاي لحظه آخري خارج از كشور و نظاير آن همراه هستند اغلب بدون رعايت اصول حرفه‌اي تورگرداني فقط چشم به درآمد حاصل از مشتريان دارند و به دليل ناآگاهي از حساسيت وظايف تورگرداني و رعايت نكردن حقوق مسافر و استانداردهاي مصوب در صورت وقوع حادثه در برابر مشتريان و نهادهاي نظارتي قادر به پاسخ‌گويي نيستند.

ارايه كنندگان غير مجاز با ايجاد جذابيت‌هاي غير واقعي نظير نرخ كمتر مشتريان را اغواء مي‌كنند ولي در واقع با حذف خدمات بيمه‌اي و راهنماي صلاحيت‌دار گردشگري با بهره‌گيري از مراكز اقامتي و پذيرايي غير مجاز حقوق مسافر را تضييع كرده و سفر گردشگران را با مخاطرات جدي همراه مي‌كنند.

يكي ديگر از جذابيت‌هاي دروغين تورهاي غير مجاز كه جوانان را هدف قرار داده برگزاري تورهاي مختلط است. برگزار كنندگان اين گونه تورها بدون در نظر گرفتن شؤون فرهنگي جامعه سعي بر آن دارند كه تور خود را با انتشار تصاويري از برنامه‌هاي مختلط در فضاي مجازي، براي جوانان جذاب‌تر و نشان دهند ولي با اين عمل سودجويانه علاوه بر ايجاد تعارض و تقابل جدي بين جامعه ميهمان و ميزبان، زمينه‌ساز ناهنجاري فرهنگي و اجتماعي خصوصاً براي خانواده‌ها خواهند شد.

· با برگزار كنندگان غير مجاز تورهاي گردشگري برخورد مي‌شود

گردشگري علاوه بر داشتن آثار اقتصادي يك حركت فرهنگي است و براي بودن در مسير صحيح بايد مديريت شود. در همين راستا اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ضمن بازرسي و نظارت بر گشت‌هاي ورودي يا خروجي با ارايه كنندگان غير مجاز خدمات گردشگري برخورد و ايشان را به مراجع انتظامي و قضايي معرفي مي‌نمايد.

لازم به ذكر است كه با هماهنگي‌هاي ايجاد شده توسط كميسيون نظارت بر امنيت گردشگران دستگاه‌هاي نيروي انتظامي، دادگستري، پليس راه و تشكل حرفه‌اي دفاتر نيز در اين موضوع همكاري مي‌نمايند.

با اين وجود نظارت و مراقبت گردشگران در انجام سفري ايمن و سالم بسيار حائز اهميت است لذا از عموم مردم درخواست مي‌شود خدمات تورهاي داخلي و خارجي مورد نياز خود از دفاتر مجاز و معتبر تهيه نموده تا با مشكلات و آسيب‌هاي بعدي مواجه نشوند.

· اطمينان و آرامش با تورهاي دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري معتبر

ابلاغ منشور حقوق گردشگر و مقررات حاكم بر دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري زمينه مناسبي براي برگزاري تورها ايجاد كرده است دفاتر علاوه بر عقد قرارداد و تعيين كليه خدمات بايد از راهنمايان آموزش ديده و داراي كارت معتبر كه به مقصد آشنا هستند براي اطمينان از نحوه اجراي تور استفاده كنند.

نرخ‌گذاري خدمات تورهاي مجاز با نظارت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري انجام مي‌شود و براي رسيدگي به شكايات احتمالي، ساز و كار مناسبي با عنوان كميسيون نظارت بر دفاتر در سطح استان و كشور فعاليت مي‌نمايند.

مسافران مي‌توانند از طريق مراجعه به سايت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري (به نشاني www.miraschb.ir) و يا تماس تلفني (با شماره: ۳۳۳۴۶۷۰۸ ۰۳۸) از مجاز بودن برگزار كنندگان تور اطمينان حاصل نموده و در صورت تمايل از مشاوره كارشناسان گردشگري استفاده نمايند.

همچنين به دفاتر توصيه مي‌شود با معرفي بسته‌هاي سفر با استفاده از ظرفيت‌هاي بومي، طبيعي، فرهنگي و تاريخي بر اساس ذائقه و نياز و سليقه مشتريان و انجام تبليغات و بازاريابي گسترده زمينه جذب هر چه بيشتر مخاطبين را فراهم نمايند.

انتهاي پيام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۰:۵۹

15 Jan 2020