۰
plusresetminus
کارگران شریف و زحمت‌کش کشور باید علاوه بر کار سخت و طاقت‌فرسا هر شب نگران این باشند که آیا روز آینده هم می‌توانند سر کار خود حاضر شوند یا خیر.
اخراج، کابوس همیشگی کارگران چهارمحالی/ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: باید کارگران بر سر کارشان برگردند
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، شرکت صبا فولاد زاگرس در دو فاز تولید مقاطع فولادی و فولادسازی در شهرک صنعتی سفیددشت چهارمحال و بختیاری بیش از ۶ سال است که در استان فعالیت می‌کند.

روز گذشته جمعی از کارگران، تکنسین‌ها و مهندسان اخراج شده از کارخانه صبا فولاد زاگرس مقابل استاندار چهارمحال و بختیاری تجمع کردند، البته این افراد روز قبل از آن نیز در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حاضر شده و از مسؤولان استانی تقاضا داشتند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنند.

کارگرانی که در آشفته‌بازار بحران بیکاری که گریبان گیر چهارمحال و بختیاری است به هر راهی چنگ می‌اندازند تا مبادا کاری که منبع درآمد خود و خانواده‌هایشان است از دست برود.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری با تعدادی از کارگران معترض در مقابل استانداری استان به گفت‌وگو نشست و در گزارش زیر مطالبات ایشان را پیگیری کرده است:

صبا فولاد نیمی از کارگران خود را به بهانه کمبود مواد اولیه اخراج کرد

یکی از تکنسین‌های شرکت صبا فولاد زاگرس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: این شرکت طی روزهای گذشته تقریباً نیمی از نیروهای خود را به بهانه کمبود مواد خام و اولیه و بدون هماهنگی با پرسنل تعدیل کرده و اسامی آن‌ها را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده بود از ابتدای تیرماه امسال طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود، افزود: اجرای این طرح هزینه‌هایی را برای کارخانه ایجاد می‌کند چراکه مابه‌التفاوت کارکرد سالیانه نیروهای کارخانه از زمانی که شرکت راه‌اندازی شده به اضافه حقوق و سنوات پرسنل باید پرداخت شود.

به بهانه کمبود مواد اولیه می‌خواهند از زیر پرداخت مابه‌التفاوت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شانه خالی کنند

این تکنسین کارخانه صبا فولاد با تأکید بر اینکه به بهانه کمبود مواد اولیه می‌خواهند از زیر پرداخت مابه‌التفاوت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شانه خالی کنند، گفت: از قبل اعلام کرده بودند که تعدیل نیرو داریم ولی مشخص نشده بود دقیقاً چه کسی تعدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴.۵ سال سابقه کار در کارخانه صبا فولاد زاگرس دارم و بیشتر افرادی که اخراج شدند نیز از سه سال به بالا سابقه کار دارند، خاطرنشان کرد: در بین افرادی که اخراج شدند مهندس برق، سرپرستان کارگاه، تکنسین‌ها، پرسنلی با مدرک فوق لیسانس و... حضور دارند.

با اجرایی شدن طرح طبقه‌بندی مشاغل همه نیروهای باسابقه کار بالا را اخراج کردند

یکی دیگر از پرسنل اخراج شده از کارخانه صبا فولاد زاگرس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: مدت پنج سال است که در این واحد تولیدی مشغول به کار هستم.

وی افزود: از همان ابتدا تاکنون با حقوق کف اداره کار مشغول به کار هستم، هر زمان که درخواست اضافه حقوق کردیم گفته شد بعد از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دریافتی‌ها افزایش می‌یابد، چهار ماه پیش قول دادند که طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود ولی الآن با اجرایی شدن این طرح همه نیروهای باسابقه کار بالا را اخراج کردند.

این کارگر با اشاره به اینکه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که یکی از مشکلات کارخانه نبود مواد اولیه یا همان شمش آهن است، تصریح کرد: اما مشکل اصلی که باعث اخراج کارگران کارخانه صبا فولاد شده است لزوم پرداخت مابه‌التفاوت حقوق کارگران قبل و بعد از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از سوی کارخانه است.

اکثر نیروهای اخراج شده با سابقه کار بالا هستند

وی به اخراج نیروهای با سابقه بالا این واحد تولیدی اشاره و خاطرنشان کرد: مسؤولان کارخانه هیچ دلیلی برای اخراج کارگران خود نمی‌آورد و هیچ ملاک قابل قبولی از سوی مدیر کارخانه برای این کار مطرح نشده است.

شمش آهنی که برای تولید میلگرد در کارخانه استفاده می‌شد قابلیت صادراتی پیدا کرده و بدون تعرفه صادر می‌شود

سید نعیم امامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: مشکل کارخانه صبا فولاد این است که شمش آهنی که برای تولید میلگرد در این کارخانه استفاده می‌شد قابلیت صادراتی پیدا کرده و بدون تعرفه صادر می‌شود.

وی افزایش قیمت شمش آهن در کشور را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان عنوان و ادامه داد: این افزایش قیمت برای کارخانه‌های میلگرد کشور ازجمله صبا فولاد چهارمحال و بختیاری صرفه اقتصادی ندارد.

شمش آهن مورد نیاز واحدهای میلگردی کشور با قیمتی پایین‌تر تأمین می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در ادامه بیان داشت: بعد از پیگیری‌های صورت گرفته موفق شدیم مجوزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کنیم که بر مبنای آن شمش آهن مورد نیاز واحدهای میلگردی کشور ازجمله واحدهای این استان با قیمتی پایین‌تر از قیمت صادراتی به آن‌ها داده شود.

وضعیت کارخانه صبا فولاد زاگرس به حالت عادی خود باز می‌گردد

امامی تأکید کرد: این موضوع طی نامه‌هایی برای واحد ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان ارسال شده و بعد از تعطیلات عید فطر تمام شمش موردنیاز واحدهای تولید میلگرد تأمین می‌شود و وضعیت کارخانه صبا فولاد زاگرس نیز به حالت عادی خود بازمی‌گردد.

سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری به طور کامل با اخراج هر کارگری مخالف است

وی با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری به طور کامل با اخراج هر کارگری مخالف است و بیش از ۱۰۰ نیروی کارخانه که تعدیل شدند باید سر کار خود برگردند، افزود: ممکن است بخشی از مشکل اخراج کارگران مربوط به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل یا ارتقا شغلی باشد که به حوزه اداره کار برمی‌گردد که این طرح را اجرا کند، اما باز هم با توجه به اجرای این طرح حق اخراج هیچ کارگری را ندارند.

ابتدا باید کارگران اخراج شده بر سر کار خود برگردند بعد طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ابتدا باید کارگران اخراج شده بر سر کار خود برگردند بعد طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود، گفت: به گفته کارگران چون با اجرای این طرح حقوق آن‌ها افزایش پیدا می‌کند مسؤولان کارخانه به بهانه نبود مواد اولیه اقدام به اخراج کرده‌اند اما با فراهم شدن امکان خرید ارزان شمش آهن این بهانه از آن‌ها گرفته می‌شود.

مواد اولیه کارخانه صبا فولاد زاگرس بعد از تعطیلات عید فطر تأمین می‌شود

امامی تأکید کرد: مواد اولیه کارخانه صبا فولاد زاگرس بعد از تعطیلات عید فطر تأمین می‌شود و طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز بعد از بازگشت کارگران اخراج شده اجرا می‌شود پیگیری‌های لازم تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود تا حقی از کارگران ضایع نشود.

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هنوز از طرف مشاور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید نشده است

عباس جزایری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: پیگیر هستیم که به هیچ عنوان حتی یک کارگر هم از کارخانه صبا فولاد زاگرس اخراج نشود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هنوز از طرف مشاور وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید نشده، افزود: این طرح باید نوشته، تأیید و از طریق وزارتخانه به استان‌ها ابلاغ شود.

هیچ کارگری نباید از کارخانه صبا فولاد زاگرس اخراج شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر پرسنل شرکت ممکن است نسبت به تهیه طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل اقدام کنند، گفت: در اجرای این طرح حقوق و مزایا، نوع شغل، سختی شغل، وضعیت آب و هوا در نظر گرفته می‌شود.

جزایری خاطرنشان کرد: هیچ کارگری نباید از کارخانه صبا فولاد زاگرس اخراج شود.

در نگاه اول که به چهره کارگران اخراج شده از کار می‌نگریم یک چیز خودنمایی می‌کند، ترس از دست دادن شغل

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در نگاه اول، زمانی که به چهره کارگران اخراج شده از کار می‌نگریم یک چیز خودنمایی می‌کند، ترس از دست دادن شغل، از دست دادن شغل برای یک کارگر تنها بیکاری نیست بلکه اقساط وام، اجاره خانه و ده‌ها و ده‌ها مشکل دیگر است.

در واقع هیچ امنیت شغلی برای کارگران نمی‌توان متصور شد

طبق یک قانون نانوشته در کشور این کارگران در بخش‌های مختلف هستند که باید سپر بلا شوند و کسی هم از آنان حمایت نکند، در واقع هیچ امنیت شغلی برای کارگران نمی‌توان متصور شد، مواد اولیه گران می‌شود کارگر اخراج می‌شود، بازار فروش محدود می‌شود کارگر اخراج می‌شود، طرح‌های کلان همچون طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا می‌شود کارگر اخراج می‌شود، مواردی از این دست کم نیستند و تنها راه مقابله کارگران نیز تجمع در مقابل استانداری یا دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط است.

چرا قانون استواری برای امنیت کار کارگران وجود ندارد؟

اگرچه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری طی سخنانی تأکید کردند که هیچ کارگری نباید به بهانه کمبود مواد اولیه، نبود بازار فروش و یا اجرای طرح‌هایی چون طبقه‌بندی مشاغل اخراج شوند اما سؤال اینجاست چرا قانون استواری برای امنیت کار کارگران وجود ندارد؟

و کارگران شریف و زحمت‌کش کشور تا چه زمانی باید علاوه بر کار سخت و طاقت‌فرسا هر شب نگران این باشند که آیا روز آینده هم می‌توانند سر کار حاضر شوند یا خیر؟

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۲۴:۱۳

6 Jan 2020