۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۷۶۸۲
دغدغه مردم

شروع افزايش قيمت‌ها با شيب‌هاي ملايم

افزايش قيمت‌ها حرکت با شيب ملايم است تا به مردم لطمه زيادي وارد نشود، البته هرساله تورم وجود دارد، اما با توجه به سياست‌هاي دولت،سعي مي‌شود افزايش قيمت‌ها به مردم فشار وارد نکند.
شروع افزايش قيمت‌ها با شيب‌هاي ملايم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پيرغار، اين روزها بيشتر دولتمردان و کارشناسان اقتصادي هرکدام به‌نوعي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي حرف به ميان مي‌آورند.
 
اما سؤال مهم مردم اين است که اين افزايش قيمت‌ها چقدر است يا سؤال درست‌تر اينکه «چقدر بايد باشد» و اصولاً تعريف افزايش قيمت چيست؟
 
متأسفانه اين روزها مردم در تب گراني مي‌سوزند اما باز هم دولت قصد افزايش قيمت‌ها را دارد، افزايشي که تا به امروز به‌صورت ملايم ادامه داشته است.
 
بيکاري، اشتغال و مهم‌تر از آن گراني سه مقوله مهم در هر دولتي به‌حساب مي‌آيند که متأسفانه دولت علاوه‌بر آمارهاي متناقض، به بيکاري و گراني افزوده است تا جايي که مردم قدرت خريد چنداني ندارند.
 
يکي از شهروندان  فارساني در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار گفت: اگر بنزين یک هزار و 500 تومان شود يعني حدود 50 درصد گران شده است، اين در حالي است که دولت صحبت از افزايش دستمزد مطابق نرخ تورم حدود 10 درصد مي‌کند، دولت تورم را حدود 9 درصد اعلام کرده است که اين تورم هم واقعي نيست ميزان تورم واقعي بسيار بيشتر از تورم اعلامي است.
 
وي ادامه مي‌دهد: هرروز شاهد گراني اقلام خوراکي سبد خانوار ازجمله تخم‌مرغ، مرغ، گوشت و برنج هستيم آن‌وقت دولت مدعي کاهش تورم است، چطور ممکن است که قيمت اجناس افزايش و کرايه‌خانه‌ها سرسام‌آور باشد و از آن‌سوي روند تورم کاهشي باشد؟!
                       

دولت با گران کردن حامل‌هاي انرژي کمبود بودجه خود را از مردم مي‌گيرد

وي مي‌گويد: خبر افزايش قيمت بنزين را شنيدم، دولت با گران کردن حامل‌هاي انرژي کمبود بودجه خود را از مردم مي‌گيرد. بازهم به مردم فشار مالي وارد مي‌شود، هيچ‌کدام از مسئولان دولت دلسوز مردم نيستند.
 
یکی دیگر از دختران جوان فارسانی در ادامه حرف همشهري خود مي‌گويد: اگر قيمت بنزين در کشورهاي ديگر بالاست درآمد آن‌ها هم به همان نسبت بالا است، دولت اگر تصميم برافزايش نرخ بنزين به ميزان 50 درصد است، بايد دستمزد و حقوق کارمندان و کرايه تاکسي‌ها را به همان ميزان افزايش دهد.
 
وي گفت: سال‌هاي سال است که هزينه مردم از درآمدهايشان بيشتر است، ولي مسئولان هرروز صحبت از اين مي‌کنند که دستمزد و حقوق بيشتر از نرخ تورم است، تورمي که مرکز آمار از آن خبر مي‌دهد واقعي نيست.

                       


چرا کاغذ گران شد؟
 
درباره دليل اين گراني و کميابي، حرف‌ و حديث زياد است؛ برخي مدعي‌اند دولت پيشبيني وضع موجود را نکرده است و چند نشريه هم کاغذ خريده و احتکار کردهاند.
 
اين افزايش قيمت به‌صورت غيرمستقيم آثار سوئي بر صنوف مختلف چاپ و حوزه تبليغات همين‌طور حوزه نشر کتاب و مطبوعات داشته بطوريکه در يک ماه گذشته گراني کاغذ باعث افت تيراژ مطبوعات، نشريات و کتاب شده است.
 
افزايش نرخ ارز و توقف پرداخت ارز مبادله‌اي به فعالان حوزه چاپ و نشر هم تا حدودي در افزايش قيمت کاغذ تأثير داشته است، البته اين علت اصلي نيست و دلايل ديگري هم دخالت دارد و بايد بررسي شود که تأثير هريک از عوامل چند درصد بوده که ما طي مدت يک ماه با يک جهش بيش از 50 درصدي در عرصه قيمت‌ها مواجه شديم.
                               
 
افزايش 30 درصدي قيمت نان؛ اين بود شيب ملايم؟!
 
در شرايطي که طبق اعلام بانک مرکزي، نرخ تورم به حدود 20 درصد رسيده است، چرا بايد قيمت نان 30 درصد افزايش پيدا کند؟ مگر حقوق کارمندان بالاتر از نرخ تورم افزايش مي‌يابد که نانشان بيش از اين نرخ گران‌تر شود؟!
 
وانگهي، حق اين است که قيمت نان به‌عنوان استراتژيک ترين ماده غذايي ايرانيان، با نظام يارانه‌اي موجود کمتر از نرخ تورم افزايش يابد. در اين ميان دولت بايد با ارائه مشوق‌ها و يارانه‌هايي، توليدکنندگان نان از کشاورز تا نانوا را موردحمايت قرار دهد نه اين‌که راحت‌ترين و البته بدترين گزينه ممکن را انتخاب کند.
 
اين‌که بگويند چون چند سالي نان گران نشده بود، بنابراين ناگهان گرانش کرديم هم منطبق باتدبير نيست زيرا تثبيت طولاني‌مدت و افزايش ناگهاني، ايجاد شوک رواني مي‌کند. بنابراين، افزايش اندک ساليانه رويکردي مدبرانه‌تر است؛ با نان مردم نمي‌توان بازي کرد.

انتهاي پيام1026ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۵۳:۳۳

20 Jan 2020