۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۳۶۵۰۲
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

در ایران تناسب میان دانشگاه و صنعت وجود ندارد/ همایش‌های علمی صرفا برای ارائه مقاله نیستند

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: واقعیت این است که دانشگاه‌های ایران به طور کاملا جدا از صنعت درحال فعالیت هستند و این که می‌گوییم صنعت صرفا منظورمان فولاد نیست بلکه کل صنایع را در نظر داریم.
در ایران تناسب میان دانشگاه و صنعت وجود ندارد/ همایش‌های علمی صرفا برای ارائه مقاله نیستند
به گزارش جهانبین نیوز؛ مهدی صالحی عضو هیئت‌علمی دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان در حاشیه چهاردهمین همایش علمی-دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی ایران در چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: واقعیت این است که دانشگاه‌های ایران به طور کاملا جدا از صنعت درحال فعالیت هستند و این که می‌گوییم صنعت صرفا منظورمان فولاد نیست بلکه کل صنایع را در نظر داریم.

وی با بیان اینکه نیازهای کشور باید بر مبنای صنعت تعریف و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد خاطرنشان کرد: این درحالی است که دانشگاه‌ نیز باید پژوهش‌های مشتری‌محور داشته باشد که این موضوع مورد اغماض قرار گرفته تقریبا هیچ رابطه‌ای بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد.

صالحی با تاکید بر اینکه در خارج از ایران هیچ تحقیاتی بدون در نظر گرفتن نیاز مشتری صورت نمی‌گیرد اما متاسفانه بیش از ۹۰ درصد تحقیقاتی که در ایران صورت می‌گیرد تحقیقات لوکس هستند و تعداد مقالات و بخصوص رشد علمی یک شاخص است که باعث شده بیشتر بر روی تعداد مقالات ISI متمرکز شویم در صورتی که این چنین وضعیتی در هیچ کدام از دانشگاه‌های کشورهای دیگر وجود ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه در خارج از کشور ممکن است تحقیقات سنگینی بر روی یک موضوع صورت بگیرد اما هیچ مقاله‌ایی نوشته نشود چون آن‌ها معمولا به دنبال این نیستند که دستاوردهای خود را ارزان ارائه کنند اضافه کرد: در این کشورها نتایج تحقیقات در انحصار صنایع بزرگ است چون مشتری این تحقیقات همین صنایع هستند.

صالحی با تاکید بر اینکه اما در ایران هیچ موردی نداریم که صنعت و دانشگاه با هم هماهنگ باشند یادآور شد: تا زمانی که صنعت ما یک صنعت کپی‌برداری شده باشد این نیاز در صنعت وجود نخواهد داشت که از علمی که در دانشگاه تولید می‌شود استفاده شود، در این نوع صنعت سریعا به شرکت‌های خارجی مراجعه شده و نیازها تامین می‌شود و این یعنی ما در صنعت حاضریم هزینه‌های بسیاری پرداخت کنیم اما به دانشگاه‌های داخلی مراجعه نکنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه صنعت ایران دانش را آسان می‌خواهد و حاضر نیست برای آن سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به اینکه همایش‌های اینچنینی قطعا می‌توانند تاثیرگذار باشند و کمک می‌کنند تا ذهنیتی ایجاد شود که حضور در همایش تنها ارائه مقاله نیست بلکه هدف اصلی آن تولید ثروت است بیان داشت: باید توجه داشت این همایش‌ها مریوط به ارائه مقاله نیستند بلکه ارائه مقاله بهانه‌ایی می‌شود که صنعت و دانشگاه کنار یکدیگر قرار بگیرند.

صالحی با تاکید بر اینکه برگزاری همایش‌ها به تنهایی کافی نیست و با توجه به اینکه در برهه‌ایی از زمان برگزاری همایش‌ها زیر سوال رفت چون هزینه‌های بسیاری صورت می‌گرفت اما خروجی هم نداشت و اگر آینده‌نگری در زمینه همایش‌ها به خوبی انجام شود حتما شاهد خروجی‌های خوبی خواهیم بود.

وی به افول صنعت فولاد در دنیا اشاره و اضافه کرد: اگر نگاهی به آمار دنیا داشته باشیم می‌بینیم که کشورهای پیشرفته صنعتی هر روز تولید فولاد را کاهش داده اما در کشورهای درحال توسعه مانند ایران افزایش تولید فولاد وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان دلیل کاهش صنعت فولاد در دنیا را میزان پایین ارزش افزوده عنوان و بیان داشت: آلودگی زیست محیطی، مشکلات آب وفناوری قدیمی باعث می‌شود که صنایع دیگر جایگزین فولاد شود.

وی اضافه کرد: توسعه فولاد اشتغالزایی دارد اما سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانست در صنایعی باشد که دارای آلودگی کمتر بوده و ارزش افزوده بالاتری داشته باشند.

صالحی خاطرنشان کرد: فولاد دیگر به عنوان یک کالای استراتژیک در دنیا مطرح نیست چراکه اغلب کشورها تولیدکننده آن هستند، اما قطعات هواپیما، پوشش‌های رادار هواپیما که تأمین‌کننده امنیت هستند و... کالاهای مهم و حیاتی به شمار می‌روند.

وی تاکید کرد: صنایعی که می‌تواند چهارمحال و بختیاری و محیط‌ زیست آن را حفظ کند فناوری‌های پیشرفته است نه صنعت فولاد و دولت باید فرصت‌هایی جهت ارائه این فناوری‌های نوین ارائه دهد و برای توسعه آن راهکارهایی بیان کند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۳:۲۳

14 Feb 2020