۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۴۱۰۹

«چشمه برم» لطافت بهار در دل زمستان

«چشمه برم» لطافت بهار در دل زمستان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان ،منشا وجود زندگی در این منطقه از ابتدا هم چشمه برم بوده است که اگر توان سخن گفتن داشت برایمان حکایت های دور و درازی از جنگ هایی که در پیرامونش رخ داده یا سربازان و مسافرانی که سیراب نموده یا ترانه های زمزمه شده توسط دختران چشمه نقل می کرد.از تمدن ایلامی و هخامنشی گرفته تا عصر اتابکان لر و دوره ایلخانی همه آثاری از خود در این منطقه به جا گذاشته اند که متاسفانه تاکنون اکثر آن ها یا تخریب شده اند و از بین رفته اند یا کاوش های باستان شناسی هنوز به صورت متمرکز بر روی آنها صورت نگرفته است. تاریخ لردگان همان تاریخ چشمه برم است و بس، از زمانی که این چشمه رازآلود وجود داشته تمدن های بسیاری بر کناره های این چشمه به وجود آمده و از بین رفته اند، به گونه ای که قدیمی ترین شهر استان چهارمحال بختیاری نیز شهرستان لردگان است
لردگان به دلیل آب و هوای مطبوع خصوصا در زمستان های سرد استان چهارمحال و بختیاری مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران و مسافران است. 471
یافتن مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت مسافران و گردشگران همیشه سوالی است که مسافران و گردشگران پیش از انتخاب مقصد سفر خود با آن مواجه هستند.
پیدا کردن پاسخ این سوال به خصوص اگر در فصل زمستان باشد از حساسیت بیشتری برخوردار است.
استان چهارمحال و بختیاری در فصل زمستان دارای آب و هوایی سرد است و بیشتر برای ورزش های زمستانی مناسب است، لیکن شهرستان لردگان در این استان به دلیل نزدیکی به استان خوزستان در فصل زمستان با معدل 12.5 درجه سانتیگراد دارای اقلیم و آب و هوایی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران است.
چشمه برم لردگان، چشمه برم مالخلیفه، آبشار آتشگاه، پوشش جنگلی و دره هایی همچون دره شوش، دره دلی، دره کل یا تنگ اذلب(شیطانی) و چهارطاق منج از مهم ترین منابع گردشگری این شهرستان به شمار می رود.
در این راستا چشمه برم از قطب های تفرج گاهی این شهرستان است که سالانه توجه هزاران نفر از گردشگران و مسافران را به سمت خود جلب می کند.
جوشش چشمه های مصفای برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهی با همین نام را در این شهر به وجود آورده است.
چشمه برم در مرکز شهر لردگان در فاصله 150 کیلومتری شهرکرد – مرکز چهارمحال و بختیاری- قراردارد و اطراف چشمه با مناظر بکر و زیبا از جاذبه های طبیعی استان است که علاوه بر تامین آب کشاورزی یکی از سرشاخه های کارون به حساب می‌آید.
  اطراف این چشمه به صورت پارکی جهت تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است.
از امکانات و تسهیلات موجود در این چشمه برای بازدیدکنندگان می توان به جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد پذیرایی و اقامتی، تجهیزات برای بازی کودکان و پارکینگ اشاره کرد.
از خصوصیات ویژه ی این چشمه تاثیر کم خشکسالی های پی در پی و متوالی بر میزان آب آن است. در سال های خیلی دور، به علت خشکسالی های چندین ساله تمام چشمه های اطراف منطقه لردگان مانند چشمه میلاس، تنگ کلوره، ارمند، کرف و چشمه های کوه ریگ به شدت کم آب می شد یا کاملا می خشکید و تنها چشمه ای که هنوز اّب آن جریان داشت همین چشمه برم بود و عشایر و روستائیان اطراف از فاصله های چند فرسخی برای برداشتن آب به لردگان می آمدند.
  در چند سال اخیر نیز که خشکسالی طولانی در منطقه رخ داده اکثر چشمه های اطراف کم آب شده اند ولی چشمه برم هنوز پرآب است.
برای مردم این منطقه چشمه برم همیشه مقدس بود و هیچ گاه به حریم آن آسیبی نرساندند و کمتر کسی وارد دریاچه چشمه می شد و حتی شکار پرندگان و ماهیانش کار ناپسندی بود.
از سال 1334 که شهرداری لردگان ایجاد شد تا قبل از انقلاب تغییرات خاصی در چشمه برم لردگان به وجود نیامد. فقط حصاری دور آن کشیده شد و قایقی هم بر روی دریاچه چشمه قرار داشت که امکان قایق سواری را فراهم می نمود.
پس از انقلاب اسلامی، ابتدا دیوار بتنی - سنگی دور تا دور دریچه ایجاد شد که تا حدودی حریم چشمه را از تجاوزهای بیشتر حفظ کرد.
همزمان با آن حوضچه ای در کنار چشمه به عنوان استخر روباز احداث شد که تابستان ها نوجوانان در آن به شنا می پرداختند. از آنجا که این حوضچه به شیوه غیر اصولی و غیر بهداشتی ساخته شده بود گل و لای و لجن فراوانی در ته آن جای گرفت و آلودگی های ناشی از آن و شنای کودکان به آب چشمه نفوذ کرد و هم اکنون نیز آب این چشمه که زمانی در ردیف گواراترین آب های ایران بود به شدت آلوده است.
برای سفر به لردگان باید از شهرکرد به سمت کهکیلویه و بویر احمد حرکت کنید.
در این مسیر همچنین می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری نظیر امامزاده عزیزالله، امامزاده زین الدین، قلعه امیرمجاهد در شمس آباد، قلعه صمصام السلطنه در شلمزار، امامزاده حمزه علی، تالاب گندمان، امامزاده سلطان ابراهیم و امامزاده عباس علی دیدن کنید.
در این مسیر طولانی امکانات رفاهی نظیر بیمارستان، جایگاه سوختگیری دو منظوره، مجتمع رفاهی، مسجد و نمازخانه بین راهی و مسافرخانه وجود دارد که امکان سفر به چشمه برم را براحتی فراهم می آورد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۲۷:۱۷

28 Dec 2019