۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۸۸۶۱
درشهرستان سامان/

آداب و رسوم ماندگار مردم سامان در ماه مبارک رمضان

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شريف‌ترين ماه‌هاي سال است، دراين ماه درهاي بهشت گشوده مي‌شود و عبادت در اين ماه فضايل زيادي دارد.
آداب و رسوم ماندگار مردم سامان در ماه مبارک رمضان
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سامان ما، اين ماه با خود برکات بسياري به همراه دارد و از قديم‌الايام به واسطه ارزش اين ماه آداب و رسوم مختلفي در شهرها و روستاهاي مختلف کشور براي اين ماه مبارک وجود دارد.

رمضان، از سال‌هاي دور تاکنون، در فرهنگ مردم از جايگاهي ممتاز برخوردار بوده و همواره آيين‌هاي ويژه‌اي در ارتباط با اين ماه، در ميان مردم کشورهاي اسلامي‌ از جمله شهرهاي مختلف ايران به اجرا در آمده است.

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان يکي از مباحث مهم فرهنگ مردم است که متأسفانه در زندگي شهري و ماشيني، بسياري از اين سنت‌هاي زيبا به بوته فراموشي سپرده شده‌اند و بسياري ديگر نيز کم‌رنگ‌تر شده ولي از آنجا که اين رسوم زمينه‌ساز همبستگي در جامعه اسلامي است، اهميت فراواني نيز دارد.

هرساله با آغاز ماه رمضان يک روح معنوي درشهرستان سامان حاکم مي‌شود، که ايجاد اين روح معنوي به اين علت است که مردم شهرستان سامان احترام خاصي براي اين ماه مبارک قائل هستند. در ماه رمضان در شهرستان سامان همانند ساير شهرستان‌ها آداب و رسوم‌هاي ويژه‌اي وجود دارد.

مردم در شهرستان سامان و به‌خصوص در روستاهاي توابع قبل از ورود به ماه مبارک رمضان و زماني که مي‌خواهند به استقبال اين ماه بزرگ و باعظمت بروند، به پخت نذري به نام “يوخا” اقدام می‌کنند.

نان يوخا توسط زنان روستايي سامان در منازل تهيه مي‌شود که شامل نان و شيره‌اي است که از شيره انگور، گردو، بادام روغن حيواني و… تهيه مي‌شود و در اصل اين نان از محصولات زراعت شده خود مردم تهيه مي‌شود و در بين تمامي اهالي روستا توزيع مي‌شود.

کاکولي‌پزون يکي از آداب قديمي است که نه‌تنها در روستاها و شهرستان سامان پخت مي‌شود بلکه در شهرها و روستاهاي چهارمحال و بختياري نيز اين کار انجام مي‌گيرد.

در شب ۲۷ ماه رمضان اکثر مردمان شهرستان سامان و روستاهاي توابع آن کاکولي‌پزون را دارند و در اين شب هر خانواده با توجه به بضاعت مالي و برآورده شدن حاجت و استجابت دعا به پخت کاکولي پرداخته و در بين مردم توزيع مي‌کنند.

کاکولي نوعي نان است که خميرش از شير، آرد و خشکبار (گردو،کشکش، بادام) تشکيل شده و براي پخت بر روي اين نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زيره و… زده و در تنور پخت مي‌شود.

همچنين مردم شهرستان سامان و روستاهاي تابع سامان، به پخت انواع آش و شله زرد نيز مي‌پردازند.

شهرستان سامان آش‌هاي مختلفي دارد که تنها فقط دستور پخت آن را زنان اين منطقه مي‌دانند و اين در حالي است که پختن آش‌ها در ماه مبارک رمضان و نذر و توزيع آن در بين مردم از توجه خاصي برخوردار است.

پختن شله زرد، پختن آش‌هاي محلي مانند آش دوغ، آش رشته، آش کشک، پختن انواع حلواها، پختن نان جو نيز از ديگر غذاهايي است که مردمان شهرستان سامان نسبت به پختن آنها و توزيع آن در بين همسايگان و مردم توجه زيادي قائل هستند.

مردم شهرستان سامان بعد از اقامه نماز با شکوه عيد سعيد فطر براي زيارت و اداي احترام به شهدا و اهل قبور، بر سر مزار آنها حاضر مي‌شوند و با غبارروبي مزار آنان و آب‌پاشي و بردن خيرات مانند شيريني، خرما و ميوه‌هاي ديگر، از فاتحه‌دهندگان پذيرايي مي‌کنند و لحظه‌اي از عيد را درکنار شهدا و اموات خود مي‌گذرانند.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۰۰:۱۲

26 Dec 2019