۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
کد مطلب : ۲۹۸۵۱
سال گذشته صورت گرفت

هزينه بالغ بر ۱۲ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال براي خريد تجهيزات دندانپزشكي در چهارمحال و بختياري

كارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال و بختياري ، از صرف اعتباري بالغ بر ۱۲ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال براي خريد يونيت و نوسازي تجهيزات دندانپزشكي اين استان خبر داد
هزينه بالغ بر ۱۲ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال براي خريد تجهيزات دندانپزشكي در چهارمحال و بختياري
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برين دكتر اردشير كبيري با اشاره به ايجاد اتفاقات خوب در بخش خدمات بهداشت دهان و دندان با آغاز برنامه تحول نظام سلامت از دو سال گذشته در استان افزود: ارائه خدمات پيشگيري با اولويت مناطق روستايي و كمتر برخوردار از برنامه هاي وزارت بهداشت در راستا ارتقاء سلامت و بهداشت دهان و دندان است.
 
به گفته وي، در شهرهاي زير ۲۰هزار نفر خدمات دندانپزشكي با ارائه بيمه هاي پايه خدمات درماني، ‌تامين اجتماعي، ‌نيروهاي مسلح و كميته امداد و بيمه هاي روستايي براي گروه هاي هدف زير ۱۴ سال،‌ مادران باردار و شير ده و در ادامه نيز با تحت پوشش قرار دادن ساير افراد در قالب برنامه هاي پيشگيري شامل وارنيش فلورايد و فيشور سيلانت يا شيار پوش ها يا مسدود كردن شيارها و ترميم دندانهاي پوسيده ،‌ جرم گيري و در نهايت كشيدن دندانهاي غير قابل نگهداري كليد خورد.
 
وي ادامه داد: با اجراي اين برنامه مراكزي تحت عنوان مراكز معين در قالب طرح دندانپزشك خانواده راه اندازي شد كه در حال حاضر در شهرستان هاي شهركرد ۶ مركز تحت اين عنوان خدمات ارائه مي نمايند.
 
دكتر كبيري، تعداد واحدهاي ارائه دهنده خدمات دندانپزشكي در شهرستان شهركرد را ۲۱ مورد اعلام كرد و افزود: از اين تعداد ۱۸ مورد آن در حال ارائه خدمت هستند و سه مركز باقي مانده در حال تجهيز و در آستانه راه اندازي قرار دارند.
 
به گفته وي،‌ شهركرد، ‌سودجان،‌ هاروني جز مراكزي هستند كه به تازگي از واحد بهداشت دهان و دندان برخوردار شده و در قالب طرح تحول علاوه بر دندانپزشكان رسمي يا طرحي ،‌۴ نفر نيز از بخش خصوصي به شكل قراردادي در اين مراكز مشغول به كار شده اند.
 
دكتر كبيري،‌ تجهيز ۱۲ مركز با تجهيزات جديد خريداري شده و استقرار بيش از يك يونيت در مركز شماره ۱ شهركرد بشكل تجميعي و ارائه همزمان خدمت به ۲ تا ۳ نفر و تلاش براي انعقاد تفاهم نامه با بيمه هاي پايه بمنظور افزايش خدمات و رفاه حال عموم را از ديگر اقدامات صورت گرفته در راستاي ارتقاء خدمات دندانپزشكي عنوان كرد.
 
وي، اعتبار تخصيص يافته جهت ارتقاء خدمات دندانپزشكي از سوي وزارت بهداشت در سال جاري را هفت ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: اين اعتبار بين هفت شهرستان استان به تناسب نياز و امكانات موجود تقسيم و در حال حاضر اين مراكز با ارائه خدمات معاينه، آموزشي،‌ جرم گيري، ‌ترميم،‌ فيشور سيلانت و فلورايد تراپي و نهايتا كشيدن دندان هاي خراب ارائه خدمت مي نمايند.
 
دكتر كبيري گفت: هم اكنون طرح رايگان فلورايد تراپي در مدارس ابتدايي هر ۶ ماه يكبار در حال انجام است و از سال تحصيلي ۹۴-۹۳ تعداد ۶هزار دانش آموز پايه اول به شكل پايلوت در اين برنامه شركت كرده و در سال تحصيلي ۹۵-۹۴ نيز بيش از ۳۳هزار دانش آموزان ابتدايي در دو نوبت مهر و آبان و فروردين و ارديبهشت از خدمات رايگان فلورايدتراپي برخودار شدند.
 
وي در خصوص جزئيات برنامه فلورايد تراپي افزود: اين برنامه براي ۶ سال متوالي اجرا و بعد از بررسي DMFT اقدامات لازم براي نزديك شدن به نرم جهاني DMFT كه زير يك است انجام و با تشكيل شناسنامه الكترونيك براي كل دانش آموزان مقطع ابتدايي اقدامات مداخله اي،‌ آموزشي و فرهنگي بر اساس اولويت انجام مي شود.
 
دكتر كبيري تصريح كرد: اطلاعات درماني دانش آموزان در قالب ۳ سطح جمع آوري مي شود كه سطح ۱ آن شامل: خدمات شناسايي و غربالگري و وارنيش فلورايد مي باشد و در سطح بعد اطلاعات در سطح مراكز بهداشتي توسط دندانپزشك يا بهداشت كار دهان و دندان ثبت سامانه مي شود و در سطح ۳ نيز خدمات تخصصي مورد نياز مانند جراحي هاي خاص و مشكلات لثه در كلينيك هاي تخصصي مورد درمان قرار مي گيرد.
 
وي،‌ از استقرار ۷ يونيت سيار در شهرستان هاي هفتگانه استان خبر داد و افزود: با توجه به قابليت جابه جايي آن در بين مدارس،‌ مساجد و مكان هاي فاقد مراكز ارائه اقدامات دندانپزشكي خدمات مورد نياز توسط دندانپزشك و بهداشت كار دهان و دندان در محل استقرار يونيت براي متقاضيان انجام مي شود.


انتهاي پيام1022ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۳۶:۱۱

26 Jan 2020