۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۲۱۴۷۱
آشنايي با جاذبه هاي طبيعي بن:

منطقه حفاظت شده شيدا

منطقه حفاظت شده شيدا از نظر توپوگرافي يک منطقه عمدتاً کوهستاني است که بخش کمي از آن از تپه ماهورها و مناطق دشتي تشکيل شده است.
منطقه حفاظت شده شيدا
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر، منطقه حفاظت شده شيدا با مساحت ۲۳۸۹۸ هکتار، در فاصله ۲۷ کيلومتري شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختياري) و در مجاورت شهر بن قرار دارد. اين منطقه به دليل برخورداري از پتانسيل‌هاي طبيعي و وجود جانوراني چون کل و بز و قوچ و ميش، در سال ۱۳۷۵ خورشيدي به عنوان «منطقه شکار ممنوع» معرفي شد و سپس در سال ۱۳۸۶ خورشيدي به عنوان «منطقه حفاظت شده» به تصويب رسيد.


منطقه حفاظت شده شيدا از نظر توپوگرافي يک منطقه عمدتاً کوهستاني است که بخش کمي از آن از تپه ماهورها و مناطق دشتي تشکيل شده است. بلندترين نقطه در اين منطقه کوه چوبين با ارتفاع ۳۳۱۵ متر و پست‌ترين نقطه، منطقه سورشجان با ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دريا مي‌باشد.


اين منطقه از نظر طبقه‌بندي اقليمي دومارتن، نيمه مرطوب مي‌باشد. ميانگين بارش سالانه در اين منطقه ۴۶۲ ميلي‌متر اندازه گيري شده است که بيشترين بارش در فصل زمستان و کمترين مقدار آن در تابستان به وقوع مي‌پيوندد. ميانگين دماي سالانه اين منطقه ۹/۲ درجه سانتي‌گراد است.


در منطقه حفاظت شده شيدا تعداد ۴۰۱ گونه گياهي شناسايي شده‌اند که حدود ۱۲۴ گونه آن شامل گياهان دارويي مي‌شود. متأسفانه آثار تخريبي در برخي عرصه‌هاي منطقه مشاهده مي‌شود.


در منطقه حفاظت شده شيدا ۷۱ گونه جانوري شناسايي شده است که از اين تعداد ۲۲ گونه خزنده، ۲۷ گونه پرنده و ۲۲ گونه پستاندار مي‌باشند. جانوران اين منطقه عبارتند از کل و بز، قوچ و ميش، شغال، گرگ، تشي، خرگوش، گراز، روباه معمولي، خفاش، کبک، گنجشک معمولي، کلاغ معمولي، عقاب طلايي، سبزقبا، کلاغ سياه، دارکوب باغي، کبوتر چاهي، باقرقره، کمرکلي بزرگ، دليجه، چکاوک کاکلي، پرستو، چکاوک طوقي، زاغ نوک سرخ، آگاما، لاک‌پشت و انواع مارها.


انتهای پیام1020ج /520ز








ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۵۵:۵۹

27 Dec 2019