۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۲۳۴۵۱

وزير علوم زمينه سياسي بازي در دانشگاه ها را کنار بزند

از جلوه هاي سياسي کاري وزارت علوم آن است که به گزارش موسسه ISI در سال2013 توليدات علمي ايران در بسياري از رشته ها منفي بوده است.
وزير علوم زمينه سياسي بازي در دانشگاه ها را کنار بزند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد، بي ترديد ريل گذاري رهبر معظم انقلاب براي حرکت قطار پيشرفت علمي کشور به سمت چشم انداز مورد نظر در سال ۱۴۰۴و ابلاغيه هاي ايشان به دستگاه ذيربط نظام نظير ابلاغ سياست‌هاي كلي علم و فناوري، سياستهاي کلي توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني، سياست‌هاي کلي برنامه ششم توسعه، سياست هاي ۲۴ ماده اي اقتصاد مقاومتي که همگي رنگ و بوي توجه به نظام علمي و پژوهشي کشور را مي دهند و رهنمودهاي ايشان جهت تدوين نقشه جامع علمي کشور، روشن کننده، اميد دهنده و جهت دهنده مسير پيشرفت علمي نظام و تسهيل کننده کسب مقام علمي ۱۶ جهان توسط اساتيد، دانشمندان و دانشجويان عزيز کشورمان بوده و هست.

کشورمان در سطح منطقه موفق به کسب رتبه اول در حوزه هوافضا، رتبه دوم در حوزه سلولهاي بنيادي ،مقام اول در رشته بيوتکنولوژي، رتبه اول در شيمي شده است و رتبه اول تعداد مقالات نانو در منطقه و رتبه هشت جهاني را در کارنامه علمي خود دارد که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخير خود با اشاره به اين موفقيت به توقف رشد آن در سال هاي اخير پرداختند، دوراني که همزمان با استقرار دولت تدبير و اميد برمسند اجرايي کشور است: « رسيدن ما به رتبه‌ي بالاي علمي، ناشي از شتاب فوق‌العاده‌ي کار بود. طبق آمارهاي جهاني، شتاب پيشرفت علمي در کشور، سيزده برابرِ متوسّط جهان بود؛ اين را مراکز آماريِ علمي دنيا اعلام کردند که ما هم مکرّر قبلاً اعلام کرديم. اين شتاب، امروز کم شده. اينکه بعضي ميگويند از لحاظ پيشرفت علمي عقب مانديم، بعضي ميگويند نه، عقب نمانديم و هر دو هم آمار ارائه ميکنند، نکته‌اش اينجا است: بله، علي‌الظّاهر از رتبه‌ي شانزدهم يا پانزدهم تنزّل نکرديم -اين درست است- امّا بايستي ترقّي ميکرديم؛ يعني آن شتاب بايستي ادامه پيدا ميکرد؛ اين شتاب امروز کم شده. برادران و مسئولان عزيز وزارتخانه‌ها به اين [نکته‌] توجّه کنند؛ آن شتاب، امروز نيست، کاري کنيد که شتاب رشد علمي فروکش نکند [۱]»

پر واضح است که توصيه هاي مکرر و مداوم رهبر انقلاب بر توليد علم، برگرفته از توجه شرع مقدس به برگرفتن اين «فريضه فردي و اجتماعي براي هر مرد و زن» است که ايشان در جايگاه يک مرجعيت ديني با پيروي از قرآن کريم و احاديث و روايات رسيده، تشويق و ترغيب به کسب علم و معرفت الهي مي کنند چنانکه در سوره فاطر آيه۲۸ داريم: «تنها آگاهان و دانشمندانند که براستي از خداوند مي ترسند» و يا در سوره زمر آيه۹ خداوند مي فرمايند: «بگو: آيا آنهايي که مي دانند و آنهايي که نمي دانند مساويند؟ اين تنها انديشمندانند که متذکر مي شوند» و در اهميت کسب علم همين روايت معروف مولاي مؤمنين امام علي(ع) که: «العلم السلطان» و پاي ثابت اکثر سخنراني هاي رهبر انقلاب در باب علم براي تمرکز کشور به بحث کسب علم کافي است: « اين علم يک وقت منتهي به يک فناوري خواهد شد، يک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مايه‌ي اقتدار است؛ ثروت‌آفرين است؛ قدرت نظامي‌آفرين است؛ قدرت سياسي‌آفرين است.» در همين راستاي هدايت مردم به سوي وحدانيت و ترس از يگانه داناي عالم، رسيدن به هدف عالي پيامبران و اولياي الهي و استقرار حکومت الله، ايشان به عنوان يک مرجع ديني داعيه دار تبليغ علم هستند و از بعد ديگر در جايگاه رهبر بزرگترين انقلاب فرهنگي معاصر و نقش علم در انتقال فرهنگ، توجه به علم را سرلوحه کار جامعه علمي ايران قرار مي دهند: « امريکا و اروپا و کشورهاي غربي، در لابلاي فرآورده‌هاي خوب تمدن خود - مثل صنعت و علم و تحقيق، که متعلق به همه‌ي بشريت است و براي گروه خاصي نيست - انواع و اقسام بديها و فسادها و انحطاطها را وارد کشورهاي جهان سوم کردند و مردم و جوانها و دولتها و ملتها را مبتلا و ذليل نمودند و به خاک سياه نشاندند. [۲]» « کسي که اين قدرت را پيدا کند، دست برتر را دارد و آن کسي که نتواند قدرت علمي را به دست بياورد، زيردست باقي ميماند و ديگران بر او دست برتر را خواهند داشت. علم و فناوري يک چنين خصوصيتي دارد. [۳]»

نگاهي به وضعيت علمي ايران در سال هاي اخير که بيندازيم خواهيم ديد به گزارش موسسه ISIدر سال۲۰۱۳ توليدات علمي ايران در بسياري از رشته ها منفي بوده و حتي در مواردي مثل اقتصاد به منفي ۳۶ درصد و در علوم پايه به منفي ۲۵ درصد و در روانشناسي تا منفي ۵۰ درصد افت داشته است يعني همزمان با تغيير سياست هاي وزارت علوم در دولت جديد توليد علم در کشور با کاهش چشمگير مواجه بوده است. موضوعي که نادرستي سياست هاي وزارت علوم و توجه بيش از اندازه به سياسي کاري و اهمال در مديريت درست توليدات علمي را تصوير مي کند و نگراني رهبر انقلاب از همين موضوع نشأت گرفته است: « بنده معتقدم محيط دانشگاه، محيط فهم سياسي، تحليل سياسي، دانش سياسي، آگاهي سياسي است؛ اين را من مانع نيستم؛ نه، [بلکه ميگويم‌] سياست‌بازي نشود، سياسي‌کاري نشود، حاشيه‌سازي نشود. اين حاشيه‌سازي‌ها به کار اصلي که عبارت است از کار علم و پيشرفت علم با همه‌ي خصوصيّاتي که اين مسئله دارد، لطمه ميزند.[۴]»

از جلوه هاي همين سياسي کاري وزارت علوم و تلاش عده اي براي سياست زده کردن فضاي دانشگاه بحث بورسيه ها بود که رهبر با اشاره به آن فرمودند: « يکي از غلط‌ترين کارهايي که در اين يکي دو سال اخير اتّفاق افتاد، اين مسئله‌ي بورسيه‌ها بود. اگر راست هم بود اين حرف -که البتّه بعد تحقيق کردند، معلوم شد به آن شکل، راست هم نيست؛ آن‌طوري که روزنامه‌ها با آن بازي کردند هم نبود؛ به ما گزارشهاي دقيق و بر اساس بررسي‌ها دادند- راهش اين نبود که ما مسئله را روزنامه‌اي کنيم. يک تعدادي برخلاف قانون يک امتيازي به‌دست آوردند؛ خيلي خب، راه قانوني وجود دارد: لغو کنند آن امتياز را؛ سروصدا ندارد.»

پس لازم است در اين برهه زماني وزير محترم علوم بايد با ايجاد فضاي نشاط سياسي در دانشگاه ها و مجازات کساني که به بحث بورسيه ها آب و تاب افراطي دادند، زمينه سياسي بازي در دانشگاه را بيش از اين کنار بزند تا کشور با اقتدار به روند رو به رشد علمي سابق خود ادامه بدهد.

رضا حيدري سورشجاني

[۱] . بيانات در ديدار اساتيد دانشگاه‌ها در ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
.[۲] بيانات در مراسم بيعت اقشار مختلف مردم در ۱۳۶۸/۰۴/۱۹
.[۳] بيانات در حرم مطهر رضوي در آغاز سال ۹۰
[۴] . بيانات در ديدار اساتيد دانشگاه‌ها در ۱۳۹۴/۰۴/۱۳


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۰۳:۳۷

13 Jan 2020