۰
plusresetminus
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: وزیر خارجه ایران پس از گفتگو و رأی‌زنی با همتای آمریکایی در ژنو با دیگر همتایان خود دیدار و گفتگو می‌کند.
گفتگوهای جدید ایران و 1+5 میزان پایبندی آمریکا به توافق را نشان خواهد داد/مباحث داخلی آمریکا را به دقت دنبال می‌کنیم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست سخنگویی این هفته با خبرنگاران پیرامون گفتگوهای وزیر امور خارجه کشورمان در ژنو و برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات وزرای خارجه ایران وامریکا پیرامون آخرین وضعیت هسته‌ای و مشورت‌های لازم در همین خصوص صورت می‌گیرد.

وی افزود: وزیر خارجه کشورمان در ژنو گفتگوهایی را با همتایان خود و مسئولینی که در حوزه مذاکرات فعالیت می‌کردند، دارند و پس از دیدار با جان کری وزیر خارجه امریکا برنامه‌های تنظیم شده انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نقش روسیه در روند گفتگوهای هسته‌ای اظهار داشت: روسیه به عنوان کشور همسایه روابط دوجانبه خوبی را با جمهوری اسلامی ایران دارد. در همین راستا مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی میان تهران و مسکو صورت می‌گیرد.

افخم افزود: روسیه به عنوان یک عضو ۱+۵ نقش فعالی در گفتگوهای هسته ای ایفا می کند و گفتگوهای ایران و این کشور حوزه وسیعی از موضوعات را دربرمیگیرد

سخنگوی وارت امور خارجه تصریح کرد: در بحث هسته‌ای مشورت‌های مستمر میان تهران و مسکو برقرار است و این گفتگو در تمام سطوح برگزار می شود که اخیراً هم معاون وزیر خارجه این کشور سفری به تهران داشتند و پیرامون آخرین تحولات و روند مذاکرات هسته‌ای گفتگوهایی را انجام دادند.

وی افزود: روسیه از وضع و جایگاه مناسبی در ۱+۵ برخوردار است و می‌تواند نقش موثرتری در این روند ایفا کند و در مجموع این گفتگوهای مستمر آثار خود را نشان خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه پیرامون کنفرانس مونیخ حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس گفت: دعوت نامه‌هایی برای مسئولین ایرانی ارسال و دریافت شده است در همین راستا امور مربوطه در حال بررسی و تنظیم است و تا فرصت باقی مانده و نزدیکتر شدن به این کنفرانس و پیرامون این که چه کسی حضور پیدا خواهد کرد، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

افخم در مورد سفر محمدجواد ظریف به عربستان اظهار داشت: موضوع دعوت نامه ارسالی عربستان جهت سفر وزیر خارجه کشورمان به این کشور در دستور کار است و ما در نظر داریم که دیدار وزرا در تهران یا ریاض انجام شود. البته گفتگوهای طبیعی میان دو کشور در حال انجام است و پیرامون سفر وزیر خارجه کشورمان در زمان معین آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پیرامون استقرار سفیر جدید عربستان در تهران تصریح کرد: سفیر جدید این کشور معرفی شده، مراحل اداری طی شده و روال طبیعی در حال طی شدن است لذا سفارت عربستان در تهران فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد و با استقرار سفیر سطح تماس‌ها روند خود را طی خواهد کرد.

افخم در ادامه پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ و اظهارات دکتر ظریف در کنفرانس خبری با همتای قبرسی خود گفت: روند مذاکرات در جریان است و دوره تمدید دوره‌ای است که طرفین سعی دارند به چارچوب سیاسی دست یابند و بر همین مبنا به سایر موارد ورود پیدا کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه پیرامون همه موارد ارزیابی داخلی‌ای را انجام می‌دهد واین ارزیابی شامل بحث مذاکرات هم می‌شود. بر همین اساس هر زمان احساس کنیم گفتگوها تأمین کننده نظر ما نیست طبعاً مشورت‌ها و بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت و دستگاه دیپلماسی در همه فعالیت‌های سیاست خارجی نظارت دارد و ارزیابی بر همه موضوعات صورت می‌گیرد.

افخم در ادامه با اشاره به بحث تحریم‌ها و برخی مواضع کنگره جدید امریکا اظهار داشت: همان طور که شاهد هستیم در فضای داخلی امریکا مباحثی وجود دارد ما معتقدیم بحث تحریم و استفاده از این امر نامشروع یک تکرار اشتباه گذشته است.

وی افزود: ناکارآمدی تحریم برای همه جهانیان مشخص شده و جمهوری اسلامی ایران نشان داده متناسب با اهداف خود همه برنامه‌هایش را تنظیم می‌کند، از نظر ملت ایران در عین این که تحریم اقدامی نامشروع بوده ابزاری ناکارآمد هم به شمار می‌آید.

افخم ادامه داد: امیدواریم یک واقع بینی در سیاست‌های حاکمان آمریکا حاکم شود، چرا که تکرار اشتباهات گذشته برای آن‌ها و سیاست‌هایشان سودی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون اقدام تروریستی در فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مواضعش را پیرامون این اقدام تروریستی اعلام کرد و ما همواره تروریسم را در هر نقطه دنیا محکوم می‌کنیم، اقدامات تروریستی هیچ گونه تشابهی با دیدگاه‌های اسلامی ندارد و کاملاً مغایر آموزه‌های اسلامی است از این رو جمهوری اسلامی ایران اقدامات تحریک‌آمیز (حمله به مجله‌ای در فرانسه) را محکومی می‌کند. چرا که این اقدامات باعث تحریک مسلمانان در جهان می‌شود و دوره تسلسلی در افراطی‌گری را دامن می‌زند، چرا که احترام به باورها و ادیان الهی یک اصل پذیرفته شده است و انتظار می‌رود دولتمردان اروپایی این اصل را مورد توجه قرار داده و لازم است در حوزه عمل این اقدامات به منسه؟ ظهور برسد و متناسب با منافع تمام ملت‌ها رویکردی صحیح اتخاذ شود.

وی افزود: بسیاری از ملت‌ها تاوان سیاست‌های غرب را می دهند و هر بار مسئولین غربی خود بر این اشتباه اذعان می‌کنند از این رو سواستفاده از آزادی بیان پذیرفته نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید گفتگوهای ایران و ۱+۵ بیان کرد: بر اساس اراده سیاسی که از ابتدا جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اعلام کرده، گفتگوها را ادامه می‌دهد و در این مسیر مصر و به دنبال رسیدن به یک توافق جامع و پایدار است، در طول این مدت گفتگوهایی میان ایران و اعضای ۱+۵ انجام شده تا دیدگاه‌ها بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شود اما در عین حال این مهم به این مفهوم نیست که ما از دیدگاه‌های خود کوتاه بیاییم. از این رو دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران برای ۱+۵ تبیین و اعلام شده.

وی افزود: البته باید بگویم که در این روند ما خوش‌باورانه به این مسئله نگاه نمی‌کنیم اما امیدوار هستیم که طرف غربی بر اساس اراده، حسن نیت و بر اساس واقعیت‌های موجود گفتگوها با ۱+۵ را ادامه دهد، بر همین اساس تیم هسته‌ای در ژنو است و گفتگوها با ۱+۵ را دنبال می‌کند و تا زمانی که نکته مذکور چارچوب باشد، امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

افخم در ادامه پیرامون دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان در ژنو تأکید کرد: در این سفر وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگوهایی را با اعضای ۱+۵ در سطح عالی انجام می‌دهد و متناسب با روند برگزاری آن‌ها اطلاع‌رسانی دقیق صورت می‌گیرد. اکنون برنامه‌های کاری ایشان مشخص است اما بعضی دورهای گفتگو ممکن است طولانی شود که در این خصوص هم اطلاع‌رسانی‌های دقیق انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگاری پیرامون اجلاس حل بحران سوریه در مسکو گفت: هنوز پیرامون ارسال دعوت‌نامه رسمی بنده اطلاعی ندارم و به منظور اطلاع رسانی چیزی در اختیارم نیست، البته مشورت‌های سیاسی با سوریه و مسکو در حال انجام است.

وی افزود: همه طرف‌های ذی‌ربط و خواهان حل بحران درگیر این مسئله هستند و گفتگوها در سطوح مختلف ادامه دارد، جمهوری اسلامی ایران هم گفتگوها را با دو کشور دنبال می‌کند و در مورد این که آیا قرار است کشور ثالثی در این اجلاس حضور داشته باشد یا خیر پس از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

افخم پیرامون سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها پیرامون این سفر در حال انجام است، ظریف سفر قریب‌الوقوعی را به افغانستان انجام خواهند داد و در طول چند ماه گذشته و پس از انتخاب رئیس جمهور این کشور گفتگوها و مشورت‌های خوبی میان ایران و کابل برقرار است، همان طور که شاهد بودیم مشاور امنیت ملی افغانستان به تهران سفر کردند و گفتگوهای مستمر و منظم در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: به منظور این که زمینه همکاری‌ها و تنظیم سند همکاری میان دو کشور مراحل نهایی را طی کند برنامه‌های دیدار وزیر خارجه کشورمان و مقامات افغانستان در حال تنظیم است در همین راستا سفر اشرف غنی احمدی ذی، رئیس جمهور این کشور به تهران در دستور کار قرار دارد و در زمان مناسب انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تصمیم کنگره امریکا پیرامون افزایش تحریم علیه ایران و واکنش کشورمان پیرامون این مسئله گفت: ما نمی‌خواهیم نسبت به روندها و تحلیل ها پیش بینی کنیم، هر گونه تحریم جدید به منزله توقف روند جاری خواهد بود و این بحثی روشن است و از نظر ما استفاده از یک ابزار فرسوده و ناکارآمد کمک کننده نیست. ضمن این که یک سومحاسبه در برخی مسئولین و حاکمان امریکا وجود دارد. از این رو برداشت‌شان این است که موضوع تحریم ایران را به پای میز مذاکره کشانده. بنابراین لازم است که تحلیل‌ها، ‌تحلیل‌های واقعی و روزآمد و مبتنی بر جریان‌های واقعه کشورمان باشد، ملت ایران نشان داده که هیچ برنامه‌ای در ایران متوقف نشده و بودجه دولت هم این مسئله را نشان می‌دهد که بر اساس اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های غیرنفتی بسته شده است.

افخم در ادامه پیرامون سفر وزیر امور خارجه به چند کشور اروپایی اظهار داشت: ظریف در ادامه سفر به ژنو و جهت دیدار با همتایان به چند کشور اروپایی سفر می‌کند که بر اساس انجام این سفرها اطلاع رسانی خواهیم کرد که البته این دیدارها پس از پایان مذاکرات در ژنو انجام می‌شود.

وی پیرامون مخالفت دولت امریکا با تحریم‌های کنگره گفت: آن چه که می‌توان در این خصوص ارزیابی کرد این است که آن‌ها (دولت امریکا) نمی‌خواهند فعلاً آسیبی به روند مذاکرات برسد. اما این که این اقدام چه میزان مبتنی بر این است که می‌خواهند کمک کننده در راستای رسیدن به توافق باشد نیازمند انجام مذاکرات و گفتگوهای چند روز آینده است چرا که این گفتگوها کمک می‌کند که تحلیل ما دقیق‌تر شود و نشان‌ می‌دهد که دولت امریکا به چه اندازه به توافق عادلانه پایبند است.

وی افزود: ما بحث داخلی امریکا را به دقت دنبال می‌کنیم و از ابتدا جریان‌های بوده‌اند که می‌خواستند مسیر مذاکرات را منحرف کنند. بنابراین پایبندی امریکا در این نظرات نشان می دهد که مسیر مذاکرات را مورد توجه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: طی چند ماه گذشته چه در داخل و چه در خارج و چه کشورهای ۱+۵ علاوه بر مسئولین رسمی مذاکراتی تحلیل‌گران نیز دیدگاه‌هایی را ارائه کرده‌اند، در مجموع دعوت به واقع بینی و تأثیر چنین توافقی در ورایند کلی موضوعات منطقه‌ای از سوی برخی تحلیلگران مورد توجه قرار می‌گیرد در همین جا باید بگوییم مذاکرات صرفاً در بحث هسته ای است و جهوری اسلامی ایران به دنبال روشنگری بوده تا به جهانیان ثابت کند برنامه هسته ای کشورمان صلح آمیز است و تاکنون از این هدف برای افکار عمومی در جهان مشخص شده، در دکترین ایران هیچ برنامه‌ای برای سلاح هسته‌ای وجود ندارد و افکار عمومی جهان نیز به این مهم اذعان کردند و از این رو امیدواریم تحلیل‌های واقع بینانه، کمک‌کننده بر تصمیم‌گیری‌ها و به دور از زیاد‌ه خواهی‌ها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون این که کارکنان سفارت کشورمان در راهپیمایی پاریس حضور یافتند یا خیر اظهار داشت: سفارت خانه در برنامه‌های رسمی دولت فرانسه مشارکت داشته است و سفارت خانه مان در این چارچوب به برنامه‌های خود عمل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست سخنگویی این هفته بار دیگر با بیان این که اجازه دهید نسبت به مذاکرات پیش داوری نکنیم، بیان کرد: در روند جاری مذاکرات تلاش طرفین در حال انجام است، گفتگوهای مستمری انجام شده البته ما نسبت به روند گفتگوها خوش باورانه نگاه نمی‌کنیم و در این خصوص هم ارزیابی‌هایی داریم که می‌تواند کمک کننده باشد و شکل کلی کار را ترسیم کند.

وی در ادامه پیرامون اقدام تروریستی در فرانسه افزود: آشکار شدن سیاست‌های اشتباه یکی از نتایج این اقدام تروریستی به اذعان خود مسئولین فرانسوی بود،در همین راستا شاهد بودیم چند سال پیش همین کشورها مشوق عزیمت افرادی به سوریه برای جنگ بودند و امروز آن‌ها اثار و تبعات آن را می‌بینند اما متاسفانه سیاست‌های اشتباهشان تکرار می‌شود، از این رو همه باید تلاش کنند تا این سیاست اشتباه ثابت نشود، در هر حال ما مخالف توهین به مقدسات، ارزش‌ها و پیروان ادیان الهی هستیم، دوره تسلسل افراط با این مسائل دامن زده می شود و باید سیاست‌های درست و عاقلانه به کار گرفته شود، امیدواریم با درایت و بر اساس منافع فراتر از جناحی به موضوعات کلان نگاه شود و حرکت عادلانه واحدی برای مبارزه اتخاذ شود.

افخم ادامه داد: این فرصت خوبی است که کشورهای غربی جدیت خود را برای مبارزه با افراطی‌گری نشان دهند و در این مسیر گام بردارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون برای همسبتگی ملت و دولت عراق برای مبارزه با داعش گفت: در هر حال همبستگی، وحدت و اتفاق نظر طوایف مختلف عراق رهبران سیاسی و با هدایت مرجعیت کمک کرده تا این کشور دوران عبور بحران را به خوبی طی کند و مردم این کشور و رهبران آن نسبت به تداوم آن جدیت دارند و امیدواریم تمام مناطق آزاد شود.

افخم پیرامون رایزنی‌های نفتی بین ایران و برخی کشورها بیان کرد: در این خصوص رایزنی‌های مختلفی صورت گرفته و کشورهای مختلف سعی دارند از این که نفت به عنوان یک حربه سیاسی استفاده شود، جلوگیری کنند و در این راستا کشورهایی که وابستگی‌شان به نفت بسیار بالا است متضرر می‌شوند، و اگر نفت به عنوان یک عنصر سیاسی در نظر گرفته شود، این کشورها متضررین اصلی هستند از این رو گفتگوهای مفیدی در تهران انجام شد. دور جدیدی از مشورت‌ها آغاز شده و به نظر می‌رسد در کشورهای تولید کننده این روند تشدید خواهد شد. بنابراین باید نفت را از یک حربه سیاسی خارج کنیم تا جلوی آسیبی که به کشورهای تولید کننده وارد می‌شود، گرفته شود.

وی افزود: آثار تصمیم سیاسی درحوزه نفت و اپیک بسیار بدیهی است و این مهم در نظرات تحلیل‌گران نفتی هم مشخص شده و نشان می‌دهد یک اتفاق سیاسی تا چه میزان در این حوزه تأثیرگذار شده است. از این رو جمهوری اسلامی ایران به دنبال کاهش وابستگی در این حوزه است و باید مسئله بودجه را در این خصوص مورد توجه قرار دهیم که میزان رقم آن ۳۳ درصد بوده که رقمی ایده‌‌ال است.

افخم پیرامون مواضع داخلی (در داخل کشور) و رسیدن به توافق اظهار داشت: تیم مذاکره کننده بر اساس راهبرد و مشورت‌ها و مسئولین کشور حرکت می‌کند و سعی دارد تا جایی که هست مانع جدی را کم کنند و در عین حال دیدگاه‌های مختلفی در این خصوص مطرح بوده که جدی و واقعی هستند که منافع کشور بر اساس این مشورت‌هاست.

وی در ادامه بار دیگر پیرامون مذاکرات ایران با ۱+۵ تأکید کرد: اگر همه اعضای ۱+۵ بتوانند به صورت متوازن موضوعات مذاکراتی را دنبال کنند و نقش و جایگاه خود را نشان دهند راه رسیدن به توافق آسان‌تر خواهد شد.

وی افزود: تقویت مشورت‌ها با کشورهای دیگر و استفاده از زمانی تمدید می‌تواند در این راستا کمک کننده باشد، ما مصمم هستیم از زمان موجود به درستی استفاده کنیم و دیدگاه‌هایمان را به طرف مقابل اعلام نماییم.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۵۱:۴۷

4 Jan 2020