۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۳۵۸۶۳
آغاز دغدغه‌های والدین با نزدیکی به بازگشایی مدارس

تغییر شکل فرم مدارس چالش پیش روی والدین /مادر یکی از دانش‌آموزان: برایم سخت است هر سال فرم جدید خریداری کنم

با نزديک شدن شهريورماه و آغاز فصل مدرسه والدين دغدغه‌هاي جديدشان شروع مي‌شود، چند سالي است در کنار هزينه‌هاي سرسام‌آور شهريه‌هاي مدارس و لوازم‌التحرير و کتاب و هزاران مشکل دیگر، لباس فرم مدارس نيز بر تمامي مشکلات ديگر افزون‌شده است.
تغییر شکل فرم مدارس چالش پیش روی والدین /مادر یکی از دانش‌آموزان: برایم سخت است هر سال فرم جدید خریداری کنم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از تحليلي پيرغار، با نزديک شدن شهريورماه و آغاز فصل مدرسه والدين دغدغه‌هاي جديدشان شروع مي‌شود، چند سالي است در کنار هزينه‌هاي سرسام‌آور شهريه‌هاي مدارس و لوازم‌التحرير و کتاب و هزاران مشکل دیگر، لباس فرم مدارس نيز بر تمامي مشکلات ديگر افزون‌شده است.

چند سالي است که دانش‌آموزان با هر لباسي نمي‌توانند وارد مدرسه شوند و در بسياري از مدارس لباس‌هاي فرم با رنگ‌هاي يکسان استفاده مي‌شود، اين در حالي است که اين موضوع موافقان و مخالفاني دارد، از ديدگاه روان‌شناسان متعدد اين يکساني رنگ مي‌تواند براي دانش‌آموزان هم مفيد و هم مضر باشد.

ضمن اينکه اعمال سليقه مسئولان برخي مدارس، فرهنگ‌ها، سنت‌ها و باورهاي خاص در انتخاب رنگ لباس دانش‌آموزان بدون توجه به روا‌ن‌شناسي رنگ مشکلاتي پنهان را در اين زمينه به وجود مي‌آورد.

تنوع رنگ، باعث بروز هيجانات کودکان به طور منطقي مي شود

از ديدگاه متخصصان تنوع رنگ، با نشاط و شادابي رابطه مستقيم دارد و موجب مي‌شود هيجانات کودکان، نوجوانان و جوانان به طور منطقي بروز کند.

خانم خسروي  روان‌شناس مي گويد: رنگ معني و مفهوم زيادي دارد که با رگه‌هاي شخصيتي افراد در آميخته است.» وی رنگ‌ها را به دو دسته گرم و سرد تقسيم‌بندي مي‌کند و مي‌گويد: «رنگ‌هاي گرم مانند، شکلاتي، گلبهي، زرد، قهوه‌اي، نارنجي هر قدر پررنگ‌تر شوند عواطف و هيجانات شديدتري را نشان مي‌دهند و رنگ‌هاي سرد مانند، سفيد، سبز و آبي، طبيعت، احساس، شادابي و رهاشدگي را القا مي‌کنند و رنگ‌هاي سفيد و خاکستري در عين حال که در گروه رنگ‌هاي سرد طبقه‌بندي مي‌شوند مي‌توانند رنگ خنثي هم باشند.»

وي تصريح کرد: از آنجا که مدرسه محل فعاليت است بايد گستره رنگ‌هاي سبز، آبي و سرمه‌اي براي روپوش مدرسه انتخاب شود تا احساس شادابي را به همراه داشته باشد، رنگ نارنجي و صورتي فعاليت را به ذهن منعکس نمي‌کنند بنابراين براي لباس مدرسه در نظر گرفته نمي‌شوند. اما آبي کم‌رنگ، سبز چمني، سبز لجني، لاجوردي و سرمه‌اي پيشنهاد مي‌شوند و رنگ‌هاي طوسي و خاکستري به دليل خنثي بودن و عدم ايجاد احساس خاص توصيه نمي‌شوند.

 آن‌طور که اين روانشناس مي‌گويد استفاده از برخي رنگ‌ها مانند صورتي در دبستان مناسب نيست و بايد رنگ‌هايي انتخاب شود که در شکل‌گيري حس مسئوليت‌پذيري و هويت کودک موثر باشد.

يكسان و يك دست كردن دانش آموزان از نظر پوشش علاوه بر داشتن محسنات، معايبي نيز دارد كه تهيه و يا تغيير هر ساله لباس فرم مدارس براي خانواده ها مشكلات اقتصادي زيادي را ايجاد كرده است.

برايمان سخت است هر سال فرم جديد تهيه كنيم

مادر يكی از دانش آموزان كه براي تهيه فرم مدرسه فرزندش به فروشگاه مراجعه كرده است مي گويد: سه سال متوالی است كه فرم مدرسه دخترم تغيير مي كند و برايمان سخت است كه هر سال فرم جديد تهيه كنيم.

وي مي افزايد: سال اول دبيرستان فرم مدرسه دخترم قهوه اي بود اما با توجه به اين كه سايزهاي ارائه شده در فرم مورد نظر، مناسب نبود، مجبور به خريد پارچه و دوخت فرم با هزينه اي دو برابر خريد فرم آماده شدم.

يكي ديگر از والدين بيان مي كند: سه فرزند دارم كه در سه مقطع مختلف تحصيل مي كنند و دخترم كه سال اول دبيرستان شده است بايد فرم جديد تهيه كند، كه اين امر براي خانواده هايي مثل ما كه چند محصل داريم، مشكل است.تهيه و خريد لوازم تحصيل و فرم مدرسه كه هر سال با طرح جديدي به بازار مي آيد، با توجه به وضعيت تورم هزينه زيادي را در بر مي گيرد.

با درآمد كارگري، قادر به خريد مانتويي غير از فرم براي فرزندانم نيستم

مادر دانش آموز ديگري مي گويد: با درآمد كارگري، قادر به خريد مانتويي غير از فرم براي فرزندانم نيستم لذا آن ها در بيرون از مدرسه هم مجبور به استفاده از فرم مدرسه هستند.

از آن جا كه پارچه هاي استفاده شده براي دوخت فرم مدارس، از كيفيت و رنگ مطلوبي برخوردار نيست، لباس فرم دوام زيادي ندارد.

لباس متحدالشکل سبب همپوشاني اختلاف طبقاتي بين دانش‌آموزان مي‌شود

ولي یکی از دانش‌آموز مقطع راهنمايي نيز تعريف پوشش يکسان براي دانش‌آموزان را مناسب ارزيابي مي‌کند و مي‌گويد: لباس متحدالشکل سبب همپوشاني اختلاف طبقاتي بين دانش‌آموزان مي‌شود اما مديران مدارس بايد رنگ و نوع دوخت لباس را به والدين اعلام کنند تا قدرت انتخاب جنس مرغوب و مديريت هزينه را داشته باشند. در سال‌هاي گذشته چون لباس‌هاي فرم متناسب با اندازه فرزندم نبوده است بعد از خريد به يک خياط ديگري مراجعه کردم تا پوشيدن اين لباس براي فرزندم عذاب‌آور نباشد.

انتهاي پیام1026ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۲۹:۱۴

27 Dec 2019