۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۴۰۹۹۳
گزارش:

آيين يلدا در شهرستان لردگان/ جاي خالي آجيل در«شب يلدا»

يادمان باشد در شبي که طولاني‌ترين شب سال نامگذاري شده کودکاني هم در اين شهر و ديارهستند که شب يلدا را نه در کنار خانوده و نه در خانه‌اي گرم سپري مي‌کنند.
آيين يلدا در شهرستان لردگان/ جاي خالي آجيل در«شب يلدا»
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز؛  اين روزها با نزديک شدن به اولين شب زمستان که ايراني ها در يک سنت ديرينه از آن به عنوان«شب يلدا» نام مي برند انتظار مي رفت بازار خريد آجيل و خشکبار داغ شود اما کاهش قدرت خريد مردم و افزايش چند برابري قيمت آجيل بر بازار سايه افکنده و به نظر مي رسد محافل بسياري امسال در بلندترين شب سال بدون آجيل برگزار خواهد شد.
 
اگر چه اين روزها جشن شب يلدا يا همان شب چله، در شهرستان لردگان، تاحدودي رنگ و بوي باستاني و سادگي خود را از دست داده، اما در برخي از روستاها و و خانواده ها، رسم شب چله، به همان صفا و شيريني گذشته باقي است.

 هر کيلو پسته در شهرستان لردگان 200 هزار تومان

مشاهدات ميداني  خبرنگار ما نشان مي دهد در بازار شهرلردگان هر کيلو پسته اکبري نزديک 200هزار تومان، پسته احمدي 180 هزار تومان، پسته کله قوچي 170 هزار تومان و قيمت هر کيلو آجيل حدود 100هزار تومان است. 
 
اولين خريد شب چله در خانواده هاي هر ايراني به خصوص مردم شهرستان لردگان هندوانه بوده و در واقع هندوانه سمبل شب چله محسوب مي شود.

از نظر بزرگان، هندوانه مظهر شيريني، خونگرمي، سرسبزي و شادابي و سرزندگي است و مردم ايران  بر اين باورند که خوردن هندوانه موجب مقاومت بدن در مقابل سرماي زمستان مي شود.

در شهرستان لردگان معمولاً خانواده ها در منزل ريش سفيد خانواده جمع مي شوند و با شوخي ها و عبارت هاي خنده آميز، کام يکديگر را شيرين مي کنند. و در اين ميان بزرگ خانواده به داستان ها و خاطرات گذشته سخن مي گويد.
 
خبرنگار ما در اين اوضاع اقتصادي کشور و در آستانه شب يلدا به سراغ مردم شهرستان لردگان رفت تا از نزديک توان خريد مردم با خبر شود که در اين ميان يکي از اهالي شهر لردگان گفت: اوضاع اقتصادي کشور آنچنان ناهنجار و ناگوار شده که شمار اندکي از اغنياء توانائي آنرا دارند که شب چله هاي چند ده ميلييوني ! برپا دارند و خيل انبوه و پر شمار ديگري فقط بايد با روياي شب يلداهاي گذشته دل خوش دارند.
 
 
کارگر ساده ديگري با همان زبان ناخوشي گفت: نه ديگر شب يلدايي برامون گذاشتند، نه شب عيدي، نه دلخوشي، نه اميد به آينده، فقط شرمندگي جلوي خانواده برامون مانده است.

يکي ديگر مي گويد: بدون آجيل مي شود زندگي کرد و لحظات تاريک را مي توان با صميميت و محبت به لحظاتي گرم و خاطره آميز تبديل کرد .
 
آجيل فروش لردگاني گفت: مگر درختان پسته و بادام ايران با دلار آمريکا آبياري مي شوند و يا به کارگر آنها با دلار حقوق مي دهند که با افزايش قيمت دلار ، قيمت آجيل را چند برابر کرده اند ؟ اينها يک مشت آدم سودجو هستند که بايد متضرر بشوند.

سخن آخر!
تجمل گرايي و چشم و هم چشمي به فرهنگ ما اضافه شده است. ما بايد فرهنگ اصيل ايراني را به نسل بعد انتقال دهيم. مردم مي توانند يک روز در ماه کنار هم جمع شوند، دور از تجملات خيلي ساده از حال هم با خبر شوند و شاد باشند.

بايد فرهنگ را آموزش دهيم؛ هدف اصلي نياکان ما از دور هم جمع شدن دور کردن نيروهاي پليد و نزديکي به همديگر بوده است. در اسلام نيز سفارش به دور هم جمع شدن همان صله رحم شده است.

يادمان باشد در شبي که طولاني‌ترين شب سال نامگذاري شده کودکاني هم در اين شهر و ديارهستند که شب يلدا را نه در کنار خانوده و نه در خانه‌اي گرم سپري مي‌کنند.

کودکاني که دست بي‌مهري روزگار را احساس کرده و با همه وجود نيازمند دست پرمهري هستند.

همچنين بيماراني که نيازمند دعاي ما هستند و اين شب را با سختي به صبح مي‌رسانند پس آن‌ها را نيز از ياد نبريم.
 
انتهاي پيام/630 ل
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۳۳:۱۳

8 Jan 2020