۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۳۳۳۴۲
اولین تولیدکننده ملزومات حجاب در چهارمحال و بختیاری:

مسئولان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی دست بیگانگان را از بازارهای ایران قطع کنند

اولین تولیدکننده ملزومات حجاب در چهارمحال و بختیاری گفت: اگر کمی تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌شدند موفقیت‌های بیشتری در زمینه تولید و اقتصاد بدست می‌آمد اما متاسفانه تولیدات داخلی کمتر حمایت می‌شوند و به این ترتیب تولیدات خارجی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
مسئولان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی دست بیگانگان را از بازارهای ایران قطع کنند
به گزارش جهانبین نیوز؛ اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد.

با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و با هدف متوقف کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران، برای اولین بار واژه اقتصاد مقاومتی در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد.

اقتصاد مقاومتی یعنی با تکیه بر توان داخلی و بدون چشم‌داشت به کمک بیگانگان روی پای خود بایستیم و اقتصاد را از مشکلات و تورمی که با آن دست به گریبان است نجات دهیم.

نقش زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و به عنوان مدیران در خانه تاثیر بسیاری در اقتصاد خانواده و جامعه دارند را نباید از یاد برد، این قشر بزرگ در جامعه می‌تواند گام‌های بلندی در جهت اعتلا و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بردارند.

فعالیت در مشاغل خانگی، فعالیت های تولیدی، فعالیت پابه پای مردان برای پیشبرد اهداف اقتصادی همه و همه نشان از توانایی زنان در این حوزه‌ها دارد که باید با توجه مسئولان رشد و گسترش یابد و راه رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی با بهره‌گیری از توانایی‌های آنان باز و هموار شود، به این ترتیب می‌توان امید داشت که در جهت تحقق این نوع از اقتصاد یعنی توجه به توانمندی داخلی گام برداشته شده است.

صغری بیگی یکی از بانوان فعال در عرصه اقتصادی است که سالیان سال پا به پای شوهر خود در این مسیر گام برداشته و برای پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی فعالیت کرده است.

متن مصاحبه این بانوی کارآفرین، که اولین تولیدکننده ملزومات حجاب در چهارمحال و بختیاری است با جهانبین نیوز را در ادامه می خوانید:

جهانبین نیوز: خودتان را معرفی کنید و بگویید از کی وارد این کار شدید؟

بیگی: صغری بیگی ۳۷ ساله و صاحب دو دختر و یک پسر هستم، تحصیلاتم کارشناسی حوزه است. ۱۰ سال پیش بعد از اینکه درسم تمام شد با حمایت و پشتیبانی همسرم کارم را آغاز کردم.
در ابتدا کارم را از خانه، با یک چرخ خیاطی دستی و یک متر پارچه شروع کردم اما بعدها اقدام به گسترشش دادم و درحال حاضر کارگاه تولیدی و سه شعبه فروش در شهرکرد دارم.


جهانبین نیوز: تولیدات شما بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟

بیگی: بیشتر تولیداتم در زمینه حجاب است که شامل انواع چادرهای ساده و مدل‌دار، مقنعه‌، روسری، ساق دست و بطورکلی پوشش‌های اسلامی است.


جهانبین نیوز: سرمایه اولیه برای شروع کارتان را چطور فراهم کردید؟ آیا از تسهیلات بانکی استفاده کردید؟

بیگی: کارم را با یک پس‌انداز کم شروع و از همان موقع برای دریافت پروانه کسب و پروانه تولید اقدام کرده و بعد از دریافت مدارک از صنعت، معدن و تجارت وام دریافت کردم اما برای دریافت پروانه تولید و پروانه کسب خیلی سختی کشیدم و پیشنهاد می‌کنم مسئولان با هموار کردن راه دریافت مدارک موردنیاز برای تولیدکنندگان مسیر  پیشرفت تولیدات ملی را باز کنند.

جهانبین نیوز: برای چند نفر اشتغال‌زایی داشتید؟

بیگی: در کارگاه چهار نفر و در هر شعبه دو نفر به کارگیری کردم اما تعداد نیروهایم بصورت فصلی است و باتوجه به فصل و میزان کار تعداد نیروها متفاوت است، بطورکلی هشت نیروی ثابت و ۱۲ نیروی متغیر دارم.
حقوق نیروهایم از ۳۰۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان در ماه متغیر است و اختلاف حقوق به دلیل اختلاف در فعالیت و کار نیروها است. بیشتر سعی کردم بانوانی را در کارگاه به کارگیری کنم که مشکلاتی دارند و نیازمند هستند.

جهانبین نیوز: نظرتون در مورد مدل‌هایی که در بازار است چیه؟

بیگی: هیچ کدام از مدل‌های بیرون را نمی‌پسندم و به همین دلیل برای دخترم و خودم، لباس می‌دوزم چون مدل‌های بیرون هیچ کدام پوشیدگی که من در نظر دارم ندارد و دلیل این موضوع به نبود تولیدی‌هایی با سبک‌های مورد نظر اسلام در سطح استان و کشور است که امیدواریم این مشکلات هم به زودی حل شود. شاید یکی از دلایلی که من وارد کار تولید ملزومات حجاب شدم این است که همیشه دغدغه کار فرهنگی را داشته و بر موضوع حجاب تعصب خاصی داشتم.

جهانبین نیوز: آیا با ادارات همکاری دارید؟ برای عرضه کارهای خود بیشتر از چه راه‌هایی استفاده می‌کنید؟

بیگی: برای برگزاری نمایشگاه با ادارات تعامل داریم و با موسسات خیریه هم همکاری‌هایی داشتیم که در این نمایشگاه‌ها استقبال خوبی هم از کارها شده است.


جهانبین نیوز: چه مشکلاتی در این مسیر بر سر راه‌تان بوده است؟

بیگی: اکثر پارچه‌هایی که برای چادرها استفاده می‌شود پارچه‌های خارجی هستند چون با واسطه به دست ما می‌رسد قیمت بالایی دارد و از طرفی قدرت خرید مردم پایین آمده است و این بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه‌مان است.
با شروع به کار کارخانه حجاب در استان زمینه برای تهیه پارچه ارزان‌تر برای ما فراهم شد اما علی‌رغم مراجعه‌های بسیاری که به این کارخانه، استانداری و... داشتم هنوز مشکل حل نشده است اما اگر بتوانیم پارچه مورد نیاز تولیدی را از این کارخانه تهیه کنیم می‌توانیم اجناس خود را با قیمت کمتر به دست مشتری برسانیم.
از طرفی دیگر این روزها فرهنگ مردم تغییر کرده و به سمت فرهنگ غربی رفته است و همین غرب‌گرایی مردم که به دلیل استفاده از ماهواره‌ و شبکه‌های اجتماعی بوجود آمده باعث فاصله گرفتن آن‌ها از حجاب شده است و همین امر باعث کم شدن مشتری‌های موارد حجاب شده، اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که اصل خانواده هم در ماندگاری و دوام حجاب در جامعه تاثرگذار هستند چون خانواده پایبند به حجاب، اجازه نمی‌دهد فرزندش بدون حجاب در جامعه حاضر شود و به کودکان خود از همان ابتدا می‌آموزد که حجاب چیست و چرا باید رعایت شود.


جهانبین نیوز: آیا کارتان مانع از ایفای نقش مادری‌تان شده است؟

بیگی: اوایل کارم مستاجر بودم و یکی از اتاق‌های خانه‌ام را به‌عنوان کارگاه انتخاب کردم اما نزدیک به سه سال است که در کارگاهی مستقل کار می‌کنم و بچه‌هایم بعد از ۱۰ سال کارم را قبول کرده‌اند و من به نحوی برنامه‌ریزی کردم که خللی در کارم و وظایفم در خانه پیش نیایدبه همین دلیل بسیاری از مواقع ناهار را در کارگاه تهیه می‌کنم اما شب به بچه‌ها رسیدگی می‌کنم.

جهانبین نیوز: آیا برنامه‌ای برای آینده دارید؟

بیگی: دوست دارم کارم را بیشتر از این توسعه دهم اما برای رسیدن به این هدف سرمایه زیادی نیاز دارم و درحال‌حاضر با وجود وام‌هایی که گرفته‌ام و اقساط و بدهی‌هایم فعلا زمینه گسترش کارم فراهم نیست.
اگر کمی تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌شدند موفقیت‌های بیشتری در زمینه و اقتصاد بدست می‌آمد اما متاسفانه تولیدات داخلی کمتر حمایت می‌شوند و به این ترتیب تولیدات خارجی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، من دوست دارم و آرزویم این است که تولیداتم را با قیمت مناسب‌تر به دست مشتریانم برسانم اما به دلیل قیمت بالا این موضوع برایم مقدور نیست و به همین دلیل همه تلاشم بر این است که اجناس با کیفیت به دست مشتریانم برسانم.


جهانبین نیوز: پیشنهاد شما به خانم‌های هم سن و سال خودتان چیست؟

بیگی: متاسفانه بیشتر بانوان راحت‌طلب شده‌اند و بیشتر به دنبال آن هستند که همه چیز برای‌شان مهیا شود و همین درگیر نشدنشان با کار باعث مشکلات روحی و عصبی برایشان می‌شود ولی به خانم‌ها توصیه می‌کنم با حداقل امکانات کاری را شروع کنند چون اگر نیت خیری داشته باشند راه برایشان باز می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۳۴:۱۳

31 Dec 2019