۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۳۷۳۰۲
بوم‌گردي از تجربه تا صنعت

تجربه يک لذت نوستالژي در بو‌م‌گردي

اقامتگاه بوم‌گردي يا همان گردشگري روستايي مکاني جذاب براي کسب تجربه‌هاي نو و نوستالژي است که مي‌تواند گردشگران را به استان چهارمحال و بختياري بکشاند.
تجربه يک لذت نوستالژي در بو‌م‌گردي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ بوم گردي يا همان گردشگري روستايي شکلي جديد از صنعت گردشگري رواج يافته در کشورمان است که در آن افراد به جاي حضور در هتل‌ها و اماکن شلوغ و پرازدحام راهي مناطقي بکر و دورافتاده مي‌شوند تا به دور از هياهوي زندگي روزمره دمي و ساعتي، شايد هم روزي و هفته‌اي را در آرامش برآمده از اين ويژگي ناب سپري کنند.

به معناي دقيق‌تر گردشگران بوم‌گرد به روستاها مي‌روند تا همانند آن‌ها زندگي کنند، مانند آن‌ها غذاي محلي بخورند، مانند آن‌ها به طبيعت بروند تا لذت‌هاي يک زندگي ساده و صميمي روستايي را تجربه کرده و از آن بهرمند شوند.

استان چهارمحال و بختياري با مزيت‌هاي نسبي در حوزه گردشگري همچون روستاها و شهرهاي بکر و زيبا در حوزه بوم‌گردي از مناطق منحصربه‌فرد ايران محسوب مي‌شود که تمرکز و توجه به آن مي‌تواند کليد حل بسياري از مشکلات و کاستي‌ها را در بحث توسعه و رونق اقتصاد روستا فراهم آورد.

از ديگرسو، بوم گردي هزينه اندکي مي‌خواهد و به‌عنوان يکي از شاخه‌هاي جديد راه‌اندازي شده در کشور نياز به سرمايه و احداث بناها و ساختمان‌هاي شيک و بزرگ ندارد و خاصيت و خصوصيت اصلي آن استفاده از سبک زندگي و زيست مردم روستاها با همان شيوه‌هاي قديمي و سنتي است.

شايد اجراي درست اين طرح بتواند گردشگري را از اتهاماتي مانند تخريب به فرهنگ و طبيعت و محيط زيست مبرا کند و شيوه‌اي از گردشگري را اجرا کند که هم بتواند به نيازهاي گردشگران پاسخ دهد و هم با حفظ ويژگي هاي سنتي و بومي، اقتصادي جديد و پايدار بدون صرف هزينه هنگفت در بخش صنعت و تغيير کاربري زمين رقم بزند.

با سختي کار به اينجا رسيده‌ام و علاقه و پشتکار اجبارم مي‌کند کاري را که شروع کرده‌ام تا پايان بتوانم ادامه دهم

مسلم قرباني موسس و مدير دهکده سنتي توريستي اقامتي هزار چشمه هفشجان در گفت‌وگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: اولين جرقه‌اي که باعث شد اين بوم گردي را راه‌اندازي کنم شغل هفشجاني‌ها بود که به خاطر آن مجبور بودن به دور از خانواده کار کنند.


بوم‌گردي زمين‌ساز اشتغال جوانان

وي با اشاره به اينکه در اين بوم‌گردي جوان‌هاي بسياري مي‌توانند کار و فعاليت داشته باشند تصريح کرد: جوان‌هاي سالم با انرژي بالا و با تمام توان مي‌توانند در اين بوم‌گردي کار کنند، ديگر رنج دوري از خانواده را نکشند و انرژي خود را در غربت صرف نکنند.

وي با بيان اينکه دوري از خانواده براي مردان يک معظل بود بيان داشت: اين بوم‌گردي فرصتي شد که حداقل ۵۰ نفر از جوانان اين شهر بتوانند در آن کار کنند و براي درآوردن نان به غربت نروند.

قرباني با اذعان بر اينکه در حال حاضر در اين بوم گردي ۱۱ نفر مشغول به کار هستند بيان داشت: با رشد و توسعه اين مکان تا مرز ۵۰ نفر اشتغال‌زايي به همراه خواهد داشت و موجب رشد و توسعه شهر نيز مي‌شود.


وي با اشاره به اينکه احداث اين بوم‌گردي براي اقتصاد شهر هفشجان نيز موثر است بيان داشت: خريدهاي روزانه ما براي طبخ غذا در اين بوم‌گردي از داخل شهر مي‌تواند کمکي به اقتصاد شهر نيز بکند.

قرباني با بيان اينکه افرادي که به اين مکان مي‌آيند به دنبال خوبي‌ها، صداقت و پاکي‌ها هستند اذعان داشت: افرادي که به اين بوم گردي پا مي گذارند گذشته‌هاي خود را مي‌توانند احياء کنند و تجديد خاطره داشته باشند.

اين مکان يک معضل بود که توانستم معظل را به فرصت تبديل کنم/مسئولين تنها ايده ندهند کمک هم بکنند

موسس و مدير دهکده سنتي توريستي اقامتي هزارچشمه هفشجان با بيان اينکه اين مکان از جهات مختلف در گذشته براي شهر يک معظل بود عنوان کرد: متاسفانه در گذشته اين مکان محل دفن زباله‌ها بوده و چهره بسيار زشتي را به اين منطقه داده که با طرح و برنامه‌اي که براي آن ريختم اينجا را از معضل به فرصت تبديل کردم.

قرباني ادامه داد: ما با احداث اين بوم‌گردي توانستيم محيط زيست را احيا و به توسعه فضاي سبز نيز کمک کنيم.

وي با بيان اينکه هفشجان داراي ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي زيادي است عنوان کرد: اين شهر پتانسيل و ظرفيت‌هاي زيادي دارد که متاسفانه به آن توجه نشده است و نيازمند حمايت مسئولين است.

قرباني با تاکيد بر اينکه هدف و پشتکار ما بالا است بيان داشت: اگر اين هدف و پشتکار نبود قطعا کاري را نمي‌توانستم از پيش ببرم.


در پيچ و خم بروکراسي ادارات گير کردم

موسس و مدير دهکده سنتي توريستي اقامتي هزارچشمه هفشجان گفت: تنها اداره‌اي که همکاري لازم را در اين راستا با من داشت ميراث فرهنگي و فرمانداري شهرکرد بود و مابقي ادارات سنگ‌اندازي زيادي داشتند اما با پشتکار و پيگيري‌هاي زياد توانستم موفق به اجراي اين طرح شوم.

قرباني با اذعان بر اينکه از سال ۹۴ استارت اين کار را زدم بيان داشت: در نيمه نخست سال جاري مرکز بوم‌گردي شهر هفشجان با ۴۰ درصد پيشرفت افتتاح شد.

وي با بيان اينکه براي توسعه اين مرکز ايده‌هايي در ذهن دارم عنوان کرد: اين مکان به باغ گردشگري، کوچه‌باغ، باغ پرندگان، موزه مردم‌شناسي و باغ وحش در آينده با حمايت مسئولين مجهز خواهد شد.

موسس و مدير دهکده سنتي توريستي اقامتي هزارچشمه هفشجان اذعان داشت: سرمايه گذاري اوليه خودم جهت احداث اين مرکز بوم‌گردي ۷۰۰ ميليون تومان بوده و ۳۰۰ ميليون تومان از جاهاي ديگر توانستم تاکنون تسهيلات دريافت کنم.

قرباني با تاکيد بر اينکه همه کارها را نمي‌توانم خودم به تنهايي انجام دهم خاطرنشان کرد: اگر مسئولين به حمايت من بيايند موفق‌تر در همه زمينه‌ها چه از لحاظ بازاريابي چه جذب گردشگر و توسعه اقتصاد مي‌توانم عمل کنم.

وي يادآور شد: تاکنون آمار گردشگران چه داخلي و چه خارجي در اين مرکز بوم‌گردي بسيار خوب بوده و پيش‌بيني مي‌شود در آينده گردشگران بيشتري وارد شهر هفشجان شوند که اين پتانسيل براي شناخت خود هفشجان نيز بسيار موثر است.

قرباني افزود: وقتي گردشگر وارد اين شهر مي‌شود به ديگر مناطق گردشگري شهر نيز رفته و به طور کامل با شهر آشنا مي‌شود.

وي يادآور شد: بيشتر غداهايي که اينجا طبخ مي‌شود سنتي و ارگانيک است.

قرباني در پايان خاطرنشان کرد: اميد است با حمايت مسئولين و انگيزه و ذوق جوانان بتوان از ظرفيت‌هاي خوب اين شهر نهايت استفاده را برد.


دو اقامتگاه بوم‌گردي در چهارمحال و بختياري نشان از ظرفيت‌هاي اين استان دارد

کارشناس اکوتوريسم و طبيعت‌گردي در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار بام ايران خبر با اشاره به اينکه ۱۳ اقامتگاه بوم‌گردي در چهارمحال و بختياري وجود دارد اظهار کرد: درحال‌حاضر استان چهارمحال و بختياري داراي دو اقامتگاه بوم‌گردي دائم در هفشجان و بهشت‌آباد اردل و يازده مراکز بوم‌گردي موقت 6 ماهه در سراسر استان را داريم.

وي تصريح کرد: سنت‌ها و آيين‌هاي زندگي روستائيان در بوم‌گردي هفشجان به گردشگران ارائه مي‌شود.

محمديان اذعان داشت: بوم‌گردي آقاي حامدي در بهشت‌آباد تمرکز بر فعاليت‌هاي جنبي است که در تورهاي ماجراجويانه مثل ماهي‌گيري و کوه‌نوردي و رفتينگ که موقعيت آن‌ها در نزديک رودخانه کارون بوده و براي گردشگران فعاليت‌هاي جنبي و حوزه طبيعت‌گردي دارند.

وي با اشاره به اينکه براي هر دو اقامتگاه بوم‌گردي تسهيلات نيز در نظر گرفته شد بيان داشت: هر دو اقامتگاه در استان، سال گذشته براي دريافت تسهيلات با سود چهار درصد از صندوق کارآفريني اميد معرفي شد که هر کدام از آن‌ها يکصد ميليون تومان مي‌توانستند دريافت کنند.

محمديان با تاکيد بر اينکه اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي صددرصد در جذب گردشگر موثر است اذعان داشت: اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي نياز به سرمايه‌گذاري کلان ندارد.

وي ادامه داد: فردي که يک خانه سنتي و حداقل ۱۰ الي ۲۰ ميليون تومان جهت تجهيز آن خانه داشته باشد مي‌تواند درخواست مرکز بوم‌گردي را بدهد و ما نيز حمايت‌هاي لازم را از آن‌ها خواهيم کرد.


متقاضيان مرکز بوم‌گردي درگير بروکراسي اداري نمي‌شوند

محمديان با اذعان بر اينکه در کمترين زمان ممکن ما پروانه بهره‌برداري براي مرکز بوم‌گردي را صادر مي‌کنيم عنوان کرد: فرد متقاضي تنها بايد دو استعلام هويتي و موادمخدر را انجام دهد و ديگر درگير بروکراسي اداري نمي‌شود.

وي با بيان اينکه الان جامعه شهري به سمتي پيش رفته است که در واقع يک الگوی فکري پيدا شده که دوست دارند از زندگي سنتي بازديد کنند بيان داشت: روز به روز تعداد گردشگران بالا مي‌رود.

محمديان افزود: اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي هم از داخل کشور و هم از خارج کشور مهمان داشته‌اند.

وي با بيان اينکه استان چهارمحال و بختياري يک استان مستعد است اذعان داشت: زندگي بيشتر مردم ما متناسب با زندگي عشايري بوده و اين براي گردشگران منبع مهمي به شمار مي‌رود.

محمديان با اشاره به اينکه مراکز بوم‌گردي ما عمدتا از نظر بازاريابي ضعيف هستند عنوان کرد: مراکز بوم‌گردي ما بازاريابي الکترونيک ندارند و خيلي به اين مسئله توجه نداشته در صورتي که بايد روي اين مسئله بسيار کار کنند و آموزش‌هاي لازم را ببينند.

وي با اذعان بر اينکه مراکز بوم‌گردي ما نيازمند استانداردهاي لازم است بيان داشت: وضع مراکز بوم‌گردي ما مناسب است اما نيازمند استانداردسازي است.

محمديان تاکيد کرد: ما براي مراکز بوم‌گردي نياز به زيرساخت‌هاي فرهنگي ازجمله آموزش مديران و کارکنان اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي و آموزش بازاريابي الکترونيکي داريم.

وي يادآور شد: مراکز بوم‌گردي ما بايد به يک درجه‌اي برسند که غذاهاي محلي را ارائه دهند که متناسب با ارائه فرهنگي استان باشد و در پستي که قرار گرفته‌اند لباس محلي بپوشند.

کارشناس اکوتوريسم و طبيعت‌گردي در چهارمحال و بختياري گفت: چنانچه گزارشات تخلفي از سوي مردم به ما گزارش شود ما به صورت مورد برخورد خواهيم کرد ضمن اينکه هر از چندگاهي نظارت کامل را از اين مراکز بوم‌گردي خواهيم داشت.

محمديان با بيان اينکه اگر به مراکز بوم‌گردي فضا دهيم در آينده رشد خواهد کرد اذعان داشت: مراکز بوم گردي ما چند ماه است که افتتاح شده و چون به فصل سرما برخورد کرده در حال حاضر راکد است.

وي با بيان اينکه هرکس بخواهد مجوز براي گرفتن بوم‌گردي بگيرد شرايط لازم را بايد داشته باشد عنوان کرد: کساني که بخواهند مجوز بگيرند بايد مکاني در تملک داشته يا اجاره کنند لازم است تاييد شوند، حداقل سرمايه‌گذاري را داشته و علاقمند نيز باشند.


اقامتگاه بوم‌گردي ارزان‌ترين راه براي کسب و کار

کارشناس اکوتوريسم و طبيعت‌گردي در چهارمحال و بختياري گفت: افراد مي‌توانند با حداقل امکانات وارد شغل شوند ولي هر کسي نمي‌تواند کار کند، شرايط را براي آن‌ها تسهيل کرده و دوره آموزشي به آن‌ها داده خواهد شد.

دواقامتگاه بوم‌گردي نمي‌تواند در اقتصاد استان تحول ايجاد کند

محمديان با بيان اينکه دو اقامتگاه بوم‌گردي در اقتصاد استان تحولي ايجاد نمي‌کند اظهار کرد: اگر اين پديده تبديل به پديده اجتماعي گسترده تر شود و در همه مراحل کار کند مي تواند در کاهش بيکاري موثر واقع شود.

وي با اذعان بر اينکه ما بايد به سمت پذيرش گردشگري خارجي پيش رويم عنوان کرد: اگر هتل‌ها و اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي بر ورود گردشگر خارجي تمرکز کنند بر اقتصاد استان نيز تاثير خواهد گذاشت.

محمديان يادآور شد: گردشگران خارجي که بيشتر از جاذبه‌هاي گردشگري و مراکز بوم‌گردي ما بازديد مي‌کنند آدم‌هاي فرهنگي هستند که علاقمندند که با فرهنگ ايرانيان نيز آشنا شوند.

وي تصريح کرد: اقامتگاه بوم‌گردي در هفشجان و بهشت آباد متوسط بين سه تا چهار اتاق دارد که اگر هر اتاقي پذيرش دو يا سه نفر را داشته باشد نزديک به ۱۰۰ نفر پذيرش در شبانه‌روز مي‌شود.

محمديان ادامه داد: اميدواريم که يازده پروانه موقت که صادر شده است بتوانند تسهيلات دريافت کرده و مکان خود را تجهيز کنند که تعداد مراکز بوم‌گردي استان افزايش پيدا کند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: اقامت‌گاه بوم‌گردي به‌عنوان فرصت اشتغال‌زايي ارزان قيمت در نظر گرفته مي‌شود که از اين فرصت مي‌توان به خوبي استفاده کرد.


ردپاي خاطرات در صنعت بوم‌گردي

در پايان اين گزارش مي‌توان گفت در گردشگري بوم‌گردي ديگر خبري از هتل‌ها و تجملات امروزي نيست اينجا با شومينه‌هاي قديمي، خانه‌هاي سنتي، ايوان‌هاي کوتاه، باغچه‌هاي زيبا روبه‌رو هستي.

اينجا مي‌تواني به دوران کودکي و آن همه زيبايي و سادگي برگردي

اينجا لذت خوردن غذاهاي محلي و يک فنجان چاي آتشي خارج از هياهو و دغدغه‌هاي زندگي را تجربه مي‌کني.

اينجا از شلوغي، کلافگي، سردگمي و پيچ و خم مشکلات زندگي ديگر خبر نيست اينجا همه چيز بوي سادگي، صفا و صميميت مي‌دهد.

گزارش : مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۳۵:۴۸

27 Dec 2019