۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۴۰۶۳۲
یادداشت

FATF همچنان به دنبال ماهی‌گیری در آب گل آلود پاکستان

نمایندگان FATF که هفته گذشته به پاکستان سفر کرده‌اند تا در مورد خارج کردن نام این کشور از لیست خاکستری خود به نتیجه برسند همچنان با سران اسلام آباد دیدار می‌کنند.
FATF همچنان به دنبال ماهی‌گیری در آب گل آلود پاکستان
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «حسام کیان مقدم» با ارسال یادداشتی نوشت؛ نمایندگان گروه ویژه اقدام مالی که هفته گذشته به پاکستان سفر کرده‌اند هنوز به حکام این کشور دیدار می‌کنند و پیگیر خواسته‌های خود هستند.

حضور این گروه از آن جهت برای پاکستان اهمیت دارد کهمهم ترین چالش پیش روی اسلام آباد در برهه کنونی چالش اقتصادی است و دولت جدید پاکستان نیز در تلاش است تا اوضاع اقتصادی را بهبود ببخشد.

از آنجا که پاکستان به چین نزدیک شده است در نظر دولت مردان آمریکا گناهی نابخشودنی مرتکب شده و ادامه یافتن کریدور اقتصادی چین و پاکستان حساسیت‌های کاخ سفید را افزایش می دهد لذا طبق معمول تلاش‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن پاکستان طی یک سال اخیر شدت گرفته است.

دولتمردان پاکستانی نیز تلاش داشتند تا خود را از سلطه مطلق آمریکا نجات دهند ولی بی شک دام اقتصادی که پهن شده است می تواند پاکستان را به ده سال گذشته برگرداند،حال این تصمیم گیری بر عهده سران پاکستانی است که خارج از شدن از چتر حکومت آمریکا را به نوسان‌های اقتصادی موقت قبول کنند یا خیر.

در هر صورت آمریکا با تمام نفوذی که در مجامع جهانی و به خصوص حوزه هایی که به اقتصادی مربوط می شوند مانند FATF و صندوق بین المللی پول به میدان آمده است تا پاکستان را به سمت خود بازگرداند و چه بسا تنبیه‌هایی هم برای این کشور در نظر بگیرد.

ماموریت FATF ابتدا روشن به نظر می‌آید زیرا آنها وظیفه دارند با حمایت مالی از گروه‌های افراط گرا مبارزه کنند که البته مار خوش خط و خالی است ولی وقتی به بطن ماموریت نمایندگان این گروه دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که تعریفی که این گروه از افراط گرایی دارد دقیقا منطبق با تعریفی است که دولت مردان آمریکا از آن ارائه می‌دهند، یعنی هر گروهی که با آمریکا مخالف باشد و اقدام عملی نیز انجام دهد به نوعی افراط گرا تلقی می‌شود.

و اما کورگره ای که پیش روی پاکستان است:

دولت مردان اسلام آباد برای رهایی از مشکلات اقتصادی که آمریکا برای آنها برنامه‌ریزی کرده است دو راه دارند:

اولا جذب سرمایه گذار خارجی

این اتفاق تا زمانی که نام پاکستان در لیست خاکستری FATF رخ نخواهد داد، حداقل به آسانی و به اندازه کافی رخ نمی‌دهد و این نگرانی‌های دولت اسلام آباد را به شدت افزایش می‌دهد.

آنها وظیفه دارند رضایت FATF را جلب کنند تا سرمایه گذاران خارجی به پاکستان اعتماد کرده و سرمایه خود را به این کشور منتقل کنند درغیر این صورت اوضاع آشفته اقتصادی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

اخذ وام‌های کلان

پاکستان راه حل دومی نیز دارد! آنها باید از صندوق بین المللی پول وام بگیرند تا حداقل برای مدتی از شر سود بدهی‌های کلان خارجی که بخش عمده‌ای از آن مربوط به وام‌های کریدور اقتصادی مشترک با چین است خلاص شوند ولی کدام کشور یا سازمان حاضر است چنین وام کلانی به پاکستان دهد.

نقد ترین راه این است که پاکستان برای هجدهمین بار در طول تاریخ خود به صندوق بین المللی پول مراجعه کند و از این صندوق ۱۵ میلیارد دلار وام دریافت کند ولی این اتفاق نیز رخ نخواهد داد!

۲ روز پیش «هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آب پاکی را روی دستان دولت پاکستان ریخته و اعلام کرد: ما به دقت درخواست های پاکستان را از صندوق بین المللی پول تحت نظر داریم ، دولتمردان پاکستانی زمانی می توانند وام دریافت کنند که نگرانی ها ما را از ارتباط با چین رفع کنند!

این تهدید آمریکا آنقدر سنگین بود که چین نیز واکنش نشان داده و اعلام کرد: پاکستان در مراجعه به صندوق بین المللی پول منافع پکن را زیر پا نگذارد.

حال اسلام آباد می ماند و یک دو راهی سخت، بازگشت به گذشته یا پیش رفتن به سوی آینده، مسیری که جلسات این روزهای نمایندگان FATF با مسئولین سازمان بازرسی پاکستان و بانک مرکزی این کشور تکلیف آن را کاملا روشن خواهند کرد.

در هر صورت پاکستان یک بار تجربه خارج شدن از لیست سیاه FATF را دارد ولی باید بپذیریم که گروه ویژه اقدام مالی اهرم فشاری است از سوی آمریکا که هر گاه اراده کند می‌تواند نام کشوری را که علیه آمریکا به پا خواسته بازهم به لیست سیاه خود باز گرداند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۳۴:۲۲

27 Dec 2019