۰
plusresetminus
این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در حال حاضر که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح هست، فشارهای نظام سلطه نیز از هر جهت بیشتر شده است، یعنی همزمان که عمر انقلاب اسلانی بیشتر می شود این فشارها هم بیشتر شده و پیگیری اقتصاد مقاومتی نیز بیشتر معنا پیدا می کند.
مسئولین اقتصادی کشور به اقتصاد مقاومتی ایمان ندارند/ پیاده سازی اقتصاد مقاومتی یک الزام است/با روحیه تجمل گرایی نمی توان از پس اقتصاد مقاومت
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا مهدی حنطه، عضو هیأت علمی دانشگاه و تحلیل‌گر اقتصادی در خصوص نحوه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک الزام و ضرورت برای اقتصاد کشور است.

وی با انتقاد از دو ویژگی مضر نفتی و دولتی بودن اقتصاد در کشور خاطرنشان کرد: بعد از اینکه درآمدهای نفتی وارد جامعه شد و سیطره دولت بر اقتصاد ایران، مجموعه ای از نا به سامانی ها و ناکارآمدی ها را در لایه های مختلف جامعه، به وجود آمد.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در حال حاضر که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح هست، فشارهای نظام سلطه نیز از هر جهت بیشتر شده است، یعنی همزمان که عمر انقلاب اسلانی بیشتر می شود این فشارها هم بیشتر شده و پیگیری اقتصاد مقاومتی نیز بیشتر معنا پیدا می کند.

حنطه با تأکید دوباره بر این موضوع که اقتصاد مقاومتی بیش از یک اجبار، یک الزام برای کشور به شمار می رود، تصریح کرد: ما ناگزیر هستیم که مفهوم اقتصاد مقاومتی را در لایه لایه های اقتصاد کشور پیاده کنیم.

وی همچنین یادآور شد: اولین پیش نیاز و اقدام برای اجرایی کردن مفهوم اقتصاد مقاومتی، تغییر اندیشه و تفکر مدیران تصمیم ساز در کشور است؛ به نظر می رسد هنوز این اندیشه اقتصاد مقاومتی در اذهان مدیران ما به صورت یک اجبار و الزام در نیامده است و این مهمترین پیش نیاز برای عملیاتی شدن اقتاد مقاومتی در کشور است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اذعان داشت: ما قبل از اینکه سراغ تدوین راه کار های عملیاتی برویم باید دانشکده های اقتصاد در سراسر کشور این مفهوم را بپذیرند و نسبت به انتشار مفهوم اقتصاد مقاومتی بر سر کلاس های درس تلاش کنند.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: به نظر می رسد هنوز دانشجویان اقتصاد با این مفهوم بیگانه بوده و احساس قرابت پیدا نکرده اند؛ وقتی هنوز اساتید اقتصاد مقاومتی را باور نکرده اند؛ پس نمی توان در حوزه اقتصاد مقاومتی کاری جدی پیش برد.

حنطه با اشاره به ای موضوع که اقتصاد مقاومتی در حد یک شعار باقی مانده است یادآور شد: اگر اندیشه مدیران کشور بر مبنای اقتاد مقاومتی باشد و از طرف دیگر در دانشگاه ها شاهد رواج تفکر اقتصاد مقاومتی میان دانشجویان باشیم می توان امیدوار شد که در زمینه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم.

وی با انتقاد از رواج مفاهیم اقتصاد غربی در کشور اذعان داشت: از سالهای قبل از انقلاب اسلامی که مفاهیم اقتصاد غربی در دانشگاه ها در حال تدریس بوده است تا کنون سیستم اقتصاد ما بر اساس اقتصاد غربی پایه ریزی شده است؛ این در حالی است که اساتید اقتصاد کشور نیز دانش آموختگان غربی بوده اند.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی ضمن یادآوری اینکه جایگزینی مفاهیم اقتصاد اسلامی و مقاومتی به جای اقتصاد غربی در کشور یک پروسه زمان بر بوده تصریح کرد: در حال حاضر برای پیاده سازی مفاهیم اقتصاد مقاومتی به صورت پاره پاره و شقه شقه عمل می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: یک قرارگاه اقتصاد مقاومتی لازم است تا سیستم اقتصادی کشور را از نواحی مختلف هدایت و فرماندهی کند.

حنطه همچنین گفت: باید در سطح عملیاتی وزارت خانه های مختلف دولت به ویژه وزارت خانه های اقتصادی مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته و سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شد به یک برنامه عملیاتی قابل فهم برای وزارت خانه ها تبدیل شود تا این وزارتخانه ها بتوانند آنها را پیگیری و عملیاتی کنند.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم اجرای عملیاتی قانون بهبود فضای کسب و کار تأکید کرد: باید حضور مردم در اقتصاد به صورت عینی و عملیاتی باشد.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی ضمن اشاره به این نکته که اجرای اقتصاد مقاومتی روحیه مقاوم را می خواهد، تصریح کرد: مدیرانی که روحیه تجمل گرایی داشته و تنها در فکر خرج کردن درآمدها بوده نمی توانند از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر آیند.

این استاد دانشگاه گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی مفهومی است که ریشه در ادبیات قرآنی دارد و طبق آیات قرآن کسانی می توانند وارد مقاومت بشوند که پیش از آن ایمان و اعتقاد به مقاومت داشته باشند.

حنطه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روحیه مسئولین در کشور روحیه پیش روی به سمت اقتصاد مقاومتی بوده یا خیر، گفت: آنچه که تا کنون مشاهده شده است، مسئولین تا کنون تنها حرف زده و شعار دادند، این در حالی است که باید بیش از آن به سمت اجرای قوانین اقتصاد مقاومتی در کشور پیش می رفتند.

وی در پایان اذعان داشت: باید مسئولین تلاش خود را برای حضور بیشتر مردم در صحنه اقتصاد مقاومتی به کار می بستند، اما ما متأسفانه این موارد را بسیار کمتر دیده ایم و حرت به سمت اقتصاد مقاومتی هنوز در حد یک حرف باقی مانده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۱۸:۲۴

30 Dec 2019