۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۳۲۰۸۲
وعده‌اي که نتيجه نداد

آخرين ضربه بر پيکر بي رمق بيمارستان چلگرد، دستگاه سونوگرافي به مرکز استان انتقال داده شد

در ادامه ضربه بر پیکر بي رمق بيمارستان چلگرد خبر رسيد که دستگاه سونوگرافي بيمارستان چلگرد که حق طبيعي مردم شهر چلگرد بود، توسط مسئولين دانشگاه علوم پزشکي استان به مرکز استان انتقال داده شد، اين در حالي بود که سالهاي قبل به تناسب زمان تجهيزاتي که متعلق به اين بيمارستان بود به بيمارستان هاي شهرهاي همجوار انتقال داده شد.
آخرين ضربه بر پيکر بي رمق بيمارستان چلگرد، دستگاه سونوگرافي به مرکز استان انتقال داده شد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، مدتهاست که مي گويند بيمارستان چلگرد راه اندازي شده است و مردم هم انتظار ارائه خدمت دارند اما فقط يه جابجايي کوچک رخ داده و آنهم جابجايي اورژانس از يک ساختمان به ساختمان ديگري است.

شهرستان کوهرنگ که بسيار وسيع و پراکنده است و بالغ بر 85 هزار نفر جمعيت دارد نياز به يک بيمارستان 30 تخت خوابي با داشتن حداقل بخش هاي زنان و زايمان، جراحي عمومي و اورژانس را در خود احساس مي کند.

بعد از افتتاح چند باره اين بيمارستان وعده هاي جديدي مبني بر راه اندازي صدرصدي آن از طرف استاندار و رئيس دانشگاه علوم پزشکي در تاريخ 15 مردادماه 95 وعده داده شد.

بيش از 4 ماه از تاريخ اعلام شده ميگذرد ولي در اين مدت اتفاقات زيادي رخ داده است، بيماران قلبي زيادي جان خود را در مسير کوهرنگ به شهرهاي همجوار گذشته است، خانواده هاي زيادي عزادار و متلاشي شدند، مادران زيادي داغدار و جگرسوز شدند اما هيچ اقدامي از سوي مسئولين مربوط انجام نشد.

بالاخره بعد از کلي رايزنيها اعلام شد که بيمارستان چلگرد افتتاح شده است اما تنها در اين بيمارستان تجويز شربت و آمپول و سرم صورت گرفت و چنانچه بيمار اورژانسي يا بدحال مراجعه مي کرد با جمله کليشه اي "ببريدش بيمارستان فارسان" مواجه مي شدند و يا چنانچه بيماري در يک روز، دو بار به بيمارستان مراجعه مي کرد با جمله زيباي " ديگه اينجا نياييد" سر افکنده به حال شهر خود بيمارستان را ترک کي کرد.

متاسفانه خدماتي که در اين اورژانس ارائه مي شود اصلا در شان مردم اين شهر نيست چنانچه نگارنده متن در يک شب پاييزي در حالي که به شدت دچار تنگي نفس شده بود هيچگونه اقدام پزشکي نتوانستند ارائه دهند و در صورتي که يکي از نجاتگر هلال احمر که در بيمارستان حضور داشتند نبود معلوم نبود چه اتفاقي مي افتاد.

اين مشکلات به همين جا ختم نشد کم کم گلايه ها از اورژانس (بيمارستان چلگرد) به اوج رسيد و مردم مرتبا به عدم خدمات و برخورد نامناسب پرسنل اعتراض کردند.

در ادامه روند بي رمق بيمارستان چلگرد خبر رسيد که دستگاه سونوگرافي بيمارستان چلگرد که در ساختمان بيمارستان بوده و حق طبيعي مردم شهر چلگرد بود، توسط مسئولين دانشگاه علوم پزشکي استان به مرکز استان انتقال داده شد، اين در حالي بود که سالهاي قبلي به تناسب زمان تجهيزاتي که متعلق به اين بيمارستان بود به بيمارستان هاي شهرهاي همجوار انتقال داده شد و آخرين ضربه بر پيکر اين بيمارستان وارد شد.

خبرنگار پايگاه خبري کوهرنگ خبر جهت بررسي صحت و سقم خبر مذکور و اطلاع رساني در مورد اينکه در بيمارستان چلگرد، که اکنون در استان به عنوان بيمارستان از آن نام برده مي شود چه خدمات و امکاناتي به مردم کوهرنگ ارائه ميدهد با عباسي، مدير بيمارستان چلگرد تماس تلفني برقرار کرد که متاسفانه با پاسخي عجيب و قلدرانه از طرف ايشان روبرو شد.(فايل صوتي مکالمه تلفني موجود است)

مدير بيمارستان چلگرد با بيان اينکه اين بيمارستان فقط در حد اورژانس خدمات ارائه ميدهد و نياز نيست که مصاحبه کند، گفت: دوست ندارم به شما جواب بدهم، به بعضي ها که دلم ميخواد جواب ميدم و به بعضي ها دوست دارم جواب نميدهم و مصاحبه نميکنم.( فايل صوتي مکالمه تلفني موجود است)

در ادامه هم اصرارهاي خبرنگار کوهرنگ خبر نتيجه اي نداشت و اين عدم جواب دادن تا حدودي جواب سوالات را داد.

اما نکته مهمي که بايد اينجا عرض کنيم اين است که شالوده نظام و انقلاب اسلامي بر پايه پاسخگويي به مطالبات مردمي است، بنا و اساس انقلاب ما بر پايه خواسته هايي است که مردم ما در قبل از انقلاب اسلامي از حاکمان خود داشتند و امروز هم تداوم نظام اسلامي بر اصل مهم پاسخگويي به کار و خواسته و توقعات مردمي است که در حفظ و حراست از اين کشور، اين انقلاب و اين نظام کوشيده اند.

اکنون بايد توجه مسئولان را متوجه اين مسئله حياتي و مهم نمود که شأن آنان و منزلت آنان جز با حضور مردم در صحنه‌هاي گوناگون حفظ نخواهد شد.

امام خميني (ره) به عنوان بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي و مقام رهبري در حال حاضر به عنوان بالاترين شخصيت مملکتي که دانش آموخته مکتب امام روح الله است، همواره بر حفظ حرمت مردم و پاسخگويي به نيازهاي آنان تأکيد داشته و دارند و حق هم همين است که مسئولان در هر رده يا مسئوليت و در هر موقعيت و لباس خدمتي که باشند بايد جوابگوي پرسش‌هاي بي شمار مردمي باشند که اين مسئوليت ها را از آنان دارند.

قطعاً مديران پاسخگو علاوه بر آنکه به مسئوليت‌شان مشروعيت مي بخشند، موجب رضايت وجدان خود شده و به اين وسيله کارآمدي نظام اسلامي را در اذهان داخل و خارج از اين حوزه جغرافيايي، بالا برده يا به اثبات مي رسانند. 
 
مديران بايد با قوانين و مقررات مربوطه آشنايي و آگاهي کامل داشته باشند و در حيطه وظايف خود قوانين را مطالعه کنند چرا که عدم اشراف بر قوانين قابل قبول نيست و کسي که ميز مديريت را قبول مي کند در مرحله اول بايد با قوانين آشنايي کامل داشته باشند.
 
در قبال وظايف مصرح در قانون براي مسئولين کشوري و شهري که در برگيرنده حقوق شهروندي نيز هست، متقابلا شهروندان نيز در ارتباط با شهر و مديريت شهري داراي وظايف و تکاليفي هستند که عمل به اين وظايف و تکاليف در ارتباط دو سويه با حقوق آنها در مديريت شهري باعث ارتقاء فضيلت جامعه شهري و تامين سعادت و ايمني اجتماعي شهري مي شود. 
 

 مديران بايد با تواضع، فروتني و عمل به تکريم ارباب‌رجوع، روحيه مطالبه‌گري مردم را ارتقا دهند.
 
اگر مديران در راستاي رفع مشکلات مردم نمي‌توانند، امکانات به آنها اجازه نمي‌دهد يا محدوديت‌هايي وجود دارد، بايد موارد را صادقانه به مردم اعلام کنند و يا مسئوليت قبول نکنند.
 
 هيچ مدير و رئيس اداره‌اي حق ندارد به ارباب رجوع، خبرنگاران و کساني که براي پيگيري مشکلات خود مراجعه مي‌کنند، پاسخگو نباشد؛ مگر اينکه قانوني در مواردي اجازه ندهد يا مسائل طبقه‌بندي شده باشد که خوشبختانه موضوع بيمارستان کوهرنگ هم محرمانه نيست.

 کوهرنگ يکي از محروم‌ترين شهرستانهاي استان است و بيماران اين منطقه پس از گذشت سالها از وعده احداث بيمارستان مجبورند رنج جاده را براي رسيدن به نخستين بيمارستان به جان بخرند.
 
کوهرنگ بيشتر از اينکه شهرستان باشد جمعيتي بسيار زياد در فصول بهار و تابستان دارد و اين سرنوشت است که درگذشته به دنبال محروميت‌زدايي به‌عنوان شهرستان تفکيک شده اما امکانات مورد نياز يک شهرستان را در اختيار ندارد، از ابتدايي‌ترين اين امکانات زيرساخت‌هاي بهداشتي و درماني است.
 
در زمان سفرهاي استاني دولت قبل، مصوبه‌اي در راستاي احداث بيمارستان 24 تختخوابه در چلگرد به تصويب رسيد، اما با گذشت چندين سال از زمان کلنگ زني اين مصوبه تاکنون اين بيمارستان راه‌اندازي نشده است.
 
شهرستان کوهرنگ بيشتر از اينکه جمعيت شهري داشته باشد شهرستاني است متشکل از جمعيت روستايي و عشايري محروم که از محروميت‌هاي بي‌شماري رنج مي‌برند.
 
اما با وجود تمام کاستي هاي موجود در کوهرنگ، خدمات درماني در اين شهرستان در سطح اورژانسي باقي‌مانده است و در صورت بروز مشکلات بهداشتي مردم مجبورند بيماران خود را با هزينه‌هاي بالاي حمل‌ونقل به بيمارستان‌هاي اردل، فارسان و يا شهرکرد و اصفهان منتقل کنند و  اين در حالي است که براي ارائه بسياري از خدمات تخصصي درماني بيماران خود را به بيمارستان‌هاي فارسان و شهرکرد ارجاع مي‌دهند.
 
در اين شرايط احداث بيمارستان در کوهرنگ از اهميت بالايي برخوردار است، زيرا در کنار شهر چلگرد؛ دهستان موگوي و بخش بازفت نيز مي‌توانند از اين بيمارستان بهره‌مند شوند.

محمد بدري يکي از ساکنان شهر چلگرد در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار داشت: کوهرنگ داراي روستاهاي دور افتاده و محروم بسيار زيادي است و اين مسئله در بسياري از روستاهاي کوهرنگ ديده مي‌شود و به دليل پراکندگي جاده‌ها شاهد حوادث رانندگي بسياري هستيم و در صورت بروز تصادف و مصدوم شدن مردم فقط خدمات اورژانسي داده مي‌شود و براي درمان بايد به فارسان و يا شهرکرد مراجعه کنيم.
 
وي تصريح کرد: مردم منطقه اکثرا کشاورز هستند و موارد مار گزيدگي و تصادفات و بيماريهاي قلبي در شهرستان بسيار بالا است اما بسيار ديده‌ شده است که به دليل اين موارد و نبود امکانات تخصصي لازم در شهرستان جان خود را از دست‌ داده‌اند.
 
بدري افزود: سالهاست گفته‌ شده که بيمارستان در کوهرنگ احداث مي‌شود اما هفت، هشت سال است که مردم همچنان چشم‌ به راه هستند و حالا که ساختمان اين بيمارستان ساخته‌ شده است اما اتفاقي براي افتتاح اين بيمارستان انجام‌نشده است.
 
محمد درخشان يکي از اهالي روستاي دور افتاده چين نيز در گفتگو با کوهرنگ خبر اظهار داشت: در صورت بروز حادثه براي مردم در روستاها بايد با هزينه بسيار با موتور و يا يک خودروي اجاره‌اي بيمار را به مراکز بهداشت برسانيم که در آنجا نيز خدمات سطح اول درماني ارائه مي‌شود و در شهر چلگرد نيز خدمات اورژانسي ارائه مي‌شود و خبري از خدمات تخصصي نيست.
 
اين روستانشين افزود: در صورت بروز حادثه‌اي که نياز به خدمات تخصصي باشد بايد با هزينه بالا و طي چندين کيلومتر راه به شهرستان‌هاي مجاور برويم و اگر خوش شناس باشيم و بيمارمان زنده بماند بايد هزينه‌هاي بالاي حمل‌ونقل را پرداخت کنيم.
 
بيمارستان کوهرنگ در حالي همچنان در انتظار افتتاح است که چندي قبل استاندار چهارمحال و بختياري در بازديد از اين شهرستان خبر از افتتاح قريب‌الوقوع اين بيمارستان خبر داده بود «بيمارستان کوهرنگ به‌زودي به بهره‌برداري مي‌رسد» اما همچنان مردم در انتظار تحقق اين وعده هستند.
 
 
بيماران محروم کوهرنگ پس از گذشت هفت سال انتظار دارند در نهايت پروژه‌اي که از دولت قبل به دولت جديد به ارث رسيده است در سال جاري به بهره‌برداري برسد تا بيماران کوهرنگي حداقل تنها رنج بيماري را ببرند و رفت‌وآمد در جاده‌ها به رنجشان افزوده نشود.

پايگاه خبري کوهرنگ خبر، بررسي و پيگيري اين موضوع را مطالبات مردمي و در راستاي رسالت خود ميداند تا به نتيجه برساند و اين حق را به مسئولين بيمارستان کوهرنگ مي دهد که جوابيه خود را ارائه و در سايت درج کنند.

گزارش از همت بدري فرد


انتهاي پيام/610/ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۳۳:۰۲

5 Jan 2020