۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۳۱۱۲۸
جایگاه نمایندگان استان در تصمیمات کلان مانند fatf و ipc کجاست؟

انفعال نمایندگان در تصمیمات کلان مجلس

نمایندگان استان ما بعضا حتی در مجلس دیده نمی شوند چه در اظهار نظرات کارشناسی در مجلس و چه در احقاق حقوق مردم استان، فضا، تریبون و دیگر امکانات در اختیار نمایندگان سایر استان ها بوده است.
انفعال نمایندگان در تصمیمات کلان مجلس
به گزارش جهانبین نیوز؛ مجلس شورای اسلامی، یکی از بسترهایی است که مردم علاوه بر اینکه در حاکمیت نقش ایفا می کنند با انتخاب نماینده خود در مجلس شورای اسلامی در امر قانونگذاری که مهم ترین و اصلی ترین وظیفه یک نماینده مجلس است مشکلات خود را مرتفع می کنند. قطعا یکی از مهمترین کارکردهای نمایندگان مجلس بررسی و اظهار نظر پیرامون طرح های کلانی است که تصویب یا عدم تصویب آنان در سرنوشت ملت و ریل گذاری برای مسیری که کشور آن را در آینده طی خواهد کرد موثر است.

یکی از دلایلی که استان ما در صدر استان های محروم قرار گرفته است نگاه ناصحیح مرکز و همچنین قوانین ناکارآمدی است که مجلس وضع کرده و می کند که این دو موضوع بر محرومیت و عدم پیشرفت استان هایی همچون استان ما می افزاید مهم ترین و اصلی ترین وظیفه یک نماینده مجلس برطرف کردن همین موضوعات است وقتی کارکرد اصلی یک نماینده در مجلس را بررسی می کنیم وظیفه ذاتی و مهم وی را چیزی جز قانونگذاری مناسب و کارآمد برای رفع مشکلات استان نمی بینیم چراکه اگر نماینده مجلس به خوبی در امر تنظیم و تصویب قانون همت گماشته و تلاش خود را در راستای تصویب یک قانون، خوب انجام دهند چه بسا بواسطه همین قوانین تصویبی بسیاری از مسائل استانی نیز حل شود آنچه تاکنون از نمایندگان ادوار مجلس استان دیده شده نسبت به آنچه استان به آن نیاز دارد رضایت بخش نبوده است چراکه عملا برخی نمایندگان استان تاثیری آنچنانی در مجلس نداشته و غالبا در لابی های ایجاد شده در مجلس ذوب می شوند علاوه بر این نمایندگان بیشتر از وظیفه خود در این چهار سال، به حضور در کمیسیونی با عنوانی بزرگ و دهان پرکن می اندیشیند.

این در صورتی است که نمایندگان استان ما بعضا حتی در مجلس دیده نمی شوند چه در اظهار نظرات کارشناسی در مجلس و چه در احقاق حقوق مردم استان، فضا، تریبون و دیگر امکانات در اختیارنمایندگان سایر استان ها بوده است.

کمتر شاهد آن هستیم که نمایندگان استان ما تاکنون در بحث های تخصصی و کلان مجلس حضور فعال داشته باشند. در این سال ها که تصمیمات مهمی همچون مذاکرات هسته ای و همچنین برجام در مجلس مورد بحث قرار گرفته است و اکنون که نیز بحثهای مهم و حیاتی همچون FATF و قراردادهای نفتی موسوم به IPC مورد در حال بررسی و اعلام موضع توسط نمایندگان مجلس و کارشناسان قرار گرفته است و همگان پیرامون این مسائل به اظهار نظر می پردازند همچون گذشته خبری از موضع نمایندگان استانمان در مجلس در این باره نیست و طبق معمول رای نمایندگان استان ما به چنین طرح هایی همچون گذشته به جو غالب مجلس و نظر دیگر نمایندگان منوط خواهد شد.

موضوعاتی همچون FATF و IPC که به گفته کارشناسان رگهای حیاتی استقلال کشور را نشانه رفته اند نیاز به حضورجدی مجلس به عنوان بازوی نظارتی بر دولت دارد. عقب نشینی از آرمانخواهی انقلاب و نظام با پذیرش FATF به بهانه ی مبارزه با تروریسم و همچنین قراردادهای نفتی که به بهانه ایجاد جذابیت برای شرکتهای خارجی ، شرایط را برای تاراج منابع ملی و حراج منافع مردم برای شرکتهایی همچون زیمنس، شل و توتال که سابقه جاسوسی، بدعهدی در قرارداد وفروش اطلاعات نفتی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارند را فراهم می کند.

در این شرایط سکوت نمایندگان مجلس و علی الخصوص بی موضعی نمایندگان استان ما جای بسی ابهام و صد البته تاسف دارد که در این قضایا هیچ گاه شاهد این موضع گیری نبودیم.

این بدان خاطر است که کمتر نماینده ی منتخبی در کشور وجود دارد که با امر قانونگذاری و مسائل تخصصی مطرح شده در مجلس با توجه به رشته دانشگاهی خود کاملا آشنا باشدو قاطبه ی نمایندگان پس از ورود به مجلس با مفاهیم و جایگاه قانونگذاری آشنا می شوند. علاوه بر این کمتر دیده شده نمایندگان استان با توجه به جایگاه مهم و حیاتی که در استان دارند خود را ملزم به همفکری با نخبگان و اقشار مختلف استان از جمله دانشجویان، طلاب،
رسانه ها و.... بدانند و عملا از این گونه جلسات که بعضا نظرات کارشناسی اساسی و متقنی مطرح می شود استقبال چندانی نمی کنند که این خود باعث فاصله گرفتن طرز نگاه نمایندگان از واقعیت های استان و تاثیر ناصحیح بر نوع قانونی که در مجلس تصویب می کنند می شود .حال آنکه چنین جلسات همفکری با نخبگان با کارگروههای تخصصی می تواند به اتخاذ مواضع تخصصی کلان نماینده در مجلس کمک کند.

حضور جدی نمایندگان در عرصه های تصمیم گیری چنین طرح هایی می تواند موجب ارتقای جایگاه استانمان در نگاه مجلس و دولت نیز شود وجود نماینده خنثی و بی تاثیر در صحن مجلس فضا برای استفاده بیش از پیش برای دیگران آماده می کند.

یادداشت از احسان قائدی

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۲:۳۷

27 Dec 2019