۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۳۲۲۰۸

علت طرح شعار وحدت حوزه و دانشگاه از منظر امام (ره)

يكي از مباحثي كه از ابتداي انقلاب جزو منويات امام راحل بوده و مورد تأكيد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه است.
علت طرح شعار وحدت حوزه و دانشگاه از منظر امام (ره)
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان، 27 آذرماه، يادآور عروج سرخِ مجاهدي خستگي ‌ناپذير و دانشمندي رباني، آيت‌الله مفتح است كه از پيشروان انديشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. اين شهيد والامقام در راه تحقق اين انديشه و آرمان بلند كه از انديشه بلند امام راحل رحمه الله برخاسته بود، كوشش‌هاي‌ بي‌وقفه‌اي انجام داد که به همين سبب  روز ۲۷ آذر هرساله سالروز شهادت دكتر مفتح گرامي داشته مي شود و  به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شد.

وحدت حوزه و دانشگاه راهبرد بنيادي امام خميني رحمه الله براي تحقق اسلام ناب محمدي است و بدون اين وحدت، انقلاب اسلامي كم‌ فروغ است. همچنين همبستگي و همكاري اين دو پايگاه فكري، فرهنگي جامعه، براي پاسداري فرهنگي ريشه‌دار، در برابر تاخت‌ و تاز ارزش‌هاي غربي، ضروري هست.
بنيان‌گذار انقلاب اسلامي كه هميشه با نگاهي ژرف به مسائل مي‌نگريست، جدايي حوزه و دانشگاه را توطئه استكبار مي‌دانست. ايشان در سخناني فرموده‌اند: «حالا كه مي‌بينند يك تحولي پيدا شده است، و دانشگاهي متمايل شده است به روحاني، و روحاني متمايل شده است به دانشگاهي و با هم هستند و مي‌خواهند باهم كشور خودشان را به پيش ببرند، حالا شياطين بيشتر در فكر هستند كه روحاني را از يك طرف بكوبند و دانشگاهي را از يك طرف و فساد كنند بين اين دو تا... .

علت طرح شعار وحدت حوزه و دانشگاه
وحدت حوزه و دانشگاه كه امام(ره) به‌عنوان يك شعار مطرح كردند، اغلب از واقعيت تلخي در جامعه ما يا همه جوامع اسلامي منشأ مي‌گرفت كه آن واقعيت تلخ، ساخته و پرداخته مستقيم و حساب‌شده دست استعمار بود. استعمارگران، نقشه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خود را بر عليه براندازي نظام اسلامي طراحي مي‌كردند، به يك مانع عمده برخورد كردند و آن، اعتقادات ديني ملتهاي اسلامي بود.

هدف استعمارگران در خصوص تفرقه افکني بين حوزه و دانشگاه بر بي ديني و معارضه با دين بود و چندين سال اين مساله را با دقت دنبال کردند که نه تنها دين را در دانشگاه ضعيف کردند بلکه به معارضه با آن پرداختند تا بتوانند بر كشورهاي اسلامي سلطه پيدا كنند و براي اين‌كار مجبور بودند نسلي را پرورش بدهند و تربيت بكنند كه آينده كشور را چه از لحاظ اداره و چه از لحاظ سازندگي كشور به‌دست بگيرند. که متأسفانه تا حدود زيادي هم موفق شدند و همين عامل سبب شد تا امام بزرگوار شعار وحدت حوزه و دانشگاه را براي مقابله با استعمار و ظالمان بيان نمايند.
 
هدف امام بزرگوار از ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه، اين است كه همه به‌سمت ايجاد يك جامعه اسلامي پيشرفته مستقل و ملتي كه مردم دنيا با نگاه به او جرأت پيدا كنند، تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند حركت نمايند. و جز اين نيست كه دانشجو و طلبه، حوزه و دانشگاه، روحاني و روشنفكر تحصيل‌كرده، در كنار هم، دوش‌به‌دوش هم و با هم، به‌سمت يك هدف حركت كنند.
اگر هر دو خوب كار كنند و با هم رابطه متقابل دوستانه و از خود دانستن يكديگر داشته باشند، معنايش اين خواهد شد كه اين جامعه، هم دينش، هم دنيايش آباد خواهد شد.

انتهاي پیام1022ج /630 ل
مرجع : پایگاه خبری تحلیلی سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۱۱:۲۷

29 Dec 2019