۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۳۱۵۸۸
سينماي کودک به چهارمحال و بختياري رسيد

سامان بخشيدن به سينماي کودک نيازمند عزم و اراده ملّي است

سينماي کودک، در ايران، متولّي مشخصي ندارد و همين امر باعث شده است تا صاحبنظران و دارندگان طرح ها و انديشه هاي تازه براي فعّالسازي اين شاخه از فيلمسازي کشور، محلّ مراجعه مشخصي نداشته باشند.
سامان بخشيدن به سينماي کودک نيازمند عزم و اراده ملّي است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين هرگاه که از «سينماي کودک» سخني به ميان مي آيد، بي اختيار به يک تقسيم بندي آشنا و پذيرفته شده نيز اشاره مي شود و از «سينماي کودک» در دو بخش به نسبت مجزّا از يکديگر، يعني فيلم هايي که «براي کودکان» يا «درباره کودکان» ساخته مي شود، سخن مي رود.

سابقه سينماي کودک در ايران از سال 1345 فراتر نمي رود در اين سال که «کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان» براي نخستين بار با برگزاري جشنواره بين المللي کودکان و نوجوانان به سينماي کودک توجّه نشان داد، زمينه ساز شرايطي شد که بعدها با ايجاد «مرکز سينمايي کانون» کار توليد فيلم نيز آغاز شد و سينماي کودک، با هويّتي مستقل، در راهي تازه گام نهاد و سينماگراني که به کار درباره کودکان شيفتگي و علاقه مندي ويژه اي داشتند، به توليد نخستين نمونه ها دست زدند. بعدها، در تلويزيون نيز، در گروه هاي «کودک و نوجوان» به طور عمده، با ساخته شدن فيلم هاي کوتاه داستاني يا مجموعه هاي تلويزيوني، گام هاي ديگري برداشته شد.

سامان بخشيدن به سينماي کودک در ديار ما، به راستي نيازمند عزم و اراده هاي ملّي است

در چند سال اخير، خانه سينما (مجمع صنفهاي مختلف سينمايي کشور) تلاش کرد تا با حضور فيلم سازاني که در عرصه سينماي کودک فعاليت دارند، يک صنف مستقل و تازه نفس را در کنار ساير اصناف سينمايي موجود در خانه سينما، فعّال سازد، امّا، در عمل، به توفيق چنداني دست نيافت!

شايد بتوان گفت که در حال حاضر، سينماي کودک، در ايران، متولّي مشخصي ندارد و همين امر باعث شده است تا صاحبنظران و دارندگان طرح ها و انديشه هاي تازه براي فعّالسازي اين شاخه از فيلمسازي کشور، محلّ مراجعه مشخصي نداشته باشند!

ترديدي نيست که ارتقاي کيفي فيلم ها در سينماي کودک، به آدم هايي متخصص و آشنا با سينماي کودک، نياز دارد.


ويژگي هاي فيلم مناسب براي كودكان و نوجوانان

آن چه در سينما براي عرضه و ارائه به بزرگسالان، شكل مي گيرد، اگر «پرهيجان» و «پرحادثه» تلقي شود، چه بسا كه براي مخاطبان كم سن و سال و براي كودكان و نوجوانان، «مخرِب» و «ويرانگر» و «بدآموز» باشد. درست به همين دليل است كه در فيلم سازي براي كودكان يا درباره كودكان، فيلمساز ناگزير است كه با مباني دقيق روانشناسي كودك و دانش «رفتارشناسي» آشنايي داشته باشد و برخوردي جدّي نشان دهد و با شناخت دقيق خلق و خوي كودكان در مقاطع سنّي مختلف و رشد جسماني، عاطفي، رفتاري و عقلاني، از واكنش هاي طبيعي يا غيرعادي آنان نيز برداشتي درست به دست آوَرَد تا بتواند تفاوت ميان رفتار «بهنجار» و «ناهنجار» را به خوبي دريابد و با پشتوانه پيش دانسته هاي دقيق علم رفتارشناسي، در توليد فيلم هاي مناسب كودكان و نوجوانان، گامي مثبت بردارد.

فيلم هاي كودكان و نوجوانان بايد آميزه اي از سادگي، شادي، هيجان، حركت، تلاش، سازندگي، نوع دوستي، محبّت، ايثار و آشنايي با نشانه هاي خلقت باشد و بايد كه اين عواطف مثبت را با بهره گيري بجا از عنصر «خيال»، تخيلي سازنده و پذيرفتني بتوان به مخاطبانِ اين گونه فيلم ها، انتقال داد.


فيلم و سينما يکي از عوامل مهمي فرهنگي بوده که به سادگي مي‌توان به وسيله آن آموزه‌هاي فرهنگي را انتقال داد

فرزاد رحيمي در گفتگو با مشکات برين با اشاره به اينکه شادي و نشاط يکي از شاخص‌هاي اصلي براي سلامت جوامع بوده، اظهار کرد: نشاط و شادماني در جامعه ضروري است و براي کودکان و نوجوانان يکي از موارد بسيار مهم به ويژه در بخش تحصيلي محسوب مي‌شود.

رحيمي افزود: شادي صرفاً فاکتوري براي سنجش سلامت روان افراد نيست و در افزايش بهره هوشي کودکان نيز تأثير بسزايي دارد.

وي ادامه داد: فعاليت‌هاي با نشاط فرهنگي عامل ايجاد نشاط پايدار بوده و جامعه ما داراي پشتوانه قوي در بخش‌هاي مختلف فرهنگي، هنري و ادبي است.

رحيمي گفت: فيلم و سينما يکي از عوامل مهمي فرهنگي بوده که به سادگي مي‌توان به وسيله آن آموزه‌هاي فرهنگي را انتقال داد و سالانه 100 فيلم سينمايي در کشور توليد مي‌شود و يکي از اين فيلم‌ها با عنوان «محمد رسول‌الله» 300 سينماي کشور ترکيه را در حال حاضر به خود اختصاص داده است.

مديرکل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختياري اظهار داشت: در بخش سينماي کودک نيز ظرفيت‌هاي فراواني وجود دارد و لازم است به مسائل فرهنگي و اجتماعي از زاويه فرهنگ و هنر نگاه کنيم.

وي تصريح کرد: سالن سينماي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختياري در دو نوبت صبح و بعد از ظهر فعال خواهد بود که در نوبت صبح به دانش‌آموزان مدارس اختصاص داشته  و در نوبت بعد از ظهر خانواده‌ها مي‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

رحيمي گفت: فيلم‌هاي اين سينما متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي بوده و به زودي براي کودکان مناطق محروم و روستايي سطح استان نيز ايستگاه سيار پخش فيلم تدارک ديده شود و از طريق واحد سيار در 116 روستا که از خدمات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بهره‌مند است فيلم اکران شود.
 

Image result for ‫سينماي کودک‬‎

افتتاح سينماي کودک گام مؤثري در توسعه فعاليت‌هاي اثرگذار کودکان است

مديرکل آفرينش‌هاي هنري و ادبي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در گفتگو با مشکات برين عنوان کرد: امروز در سراسر کشور 32 سالن سينما افتتاح مي‌شود و تا پايان سال جاري اين تعداد به 62 سالن سينما خواهد رسيد.

وي بيان داشت: در سينماي کودک فيلم‌هاي تخصصي حوزه کودک به نمايش گذاشته خواهد شد و شاعران، نويسندگان و هنرمندان سرمايه‌هاي آينده کانون پرورش فکري کودکان و نوجوان خواهند بود.

عليجاني با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر تأثير سينما بر رشد و پيشرفت جامعه خاطرنشان کرد: بايد به کودکان بياموزيم که چگونه با يک زبان مورد تفاهم تمام دنيا تکلم کنند که آن زبان سينما بوده و رهبر عظيم‌الشأن انقلاب تاکيد داشته‌اند که سينما کليد پيشرفت کشور است.

وي اضافه کرد: در حال حاضر اعضاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان سراسر کشور 5 هزار نفر هستند که در حوزه‌هاي مختلف ادبي، فرهنگي و هنري به فعاليت مي‌پردازند.

مديرکل آفرينش‌هاي هنري و ادبي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان گفت: مديران، شهروندان، پدران و مادران فردا را در کانون پرورش فکري مي‌توان ملاحظه کرد، کانون تنها نهادي است که مي‌توان آينده نسل جديد سرزمين اسلامي‌مان را در آن ديد و افتتاح سينماي کودک گام مؤثري در توسعه فعاليت‌هاي اثرگذار کودکان است.

وي با اشاره به اينکه جشنواره‌هاي فيلم کودکان وجود دارد، بيان داشت: سينماي کودک به فيلم‌هاي حوزه کودک اختصاص دارد و کودکان و نوجوانان در آينده نزديک به توليد فيلم کودک خواهند پرداخت.

عليجاني تشريح کرد: کانون گنجينه عظيمي در حوزه سينماي کودک دارد که اوج آن در دهه 60 هجري شمسي بوده است که اين آثار به نمايش گذاشته خواهد شد و آخرين اثري که در کانون توليد شده و به زودي اکران خواهد شد فيلم «پايان روياها» اثر محمدعلي طالبي است.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۸:۱۸

17 Jan 2020