۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
کد مطلب : ۲۳۵۷۸

اشتغالزايي چغندر قند براي نوجوانان

کار؛ واژه اي مقدس که در آيات و روايات از آن بسيار ياد شده است و دين مبين اسلام براي آن اهميت زيادي قائل است. تابستان اگرچه فصل اوقات فراغت دانش آموزان محسوب مي گردد اما فرصت مغتنمي است براي حرفه آموزي و احتمالا کسب درآمد.
اشتغالزايي چغندر قند براي نوجوانان
گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار:

در گذر از جاده ي مواصلاتي روستاي تشنيز به جاده ي شهرکرد شلمزار بودم که چشمم افتاد به چند نوجوان که در زير برق آفتاب و در گرمترين ساعات روز مشغول کندن و هرس کردن علف هاي مزارع چغند قند بودند.
کارکردن آن نوجوانان در آن شرايط باعث شد در حاشيه جاده توقف کنم و دقايقي براي عرض خدا قوت و هم براي تهيه گزارش پيش آنان بروم.
با نزديک شدن به آنان سلامي گفتم و جوابي بسيار گرم و محترمانه شنيدم، مشغول هرس علف هاي هرز مزرعه بودند و علي رغم گرماي شديد هوا اما نه احساس خستگي مي کردند و نه گرما آزارشان ميداد.
از شرايط کارشان که پرسيدم يکي از آن نوجوانان که خود را سعيد معرفي کرد گفت: خدا را شکر که امسال هم کاري براي انجام دادن داريم و از کنار آن مي توانيم درآمدي هم کسب کنيم.
سعيد در ادامه گفت: در صورتي که به صورت روز مزد کار کنيم موظفيم ۸ ساعت در شبانه روز در مزرعه حضور يابيم که معمولا براي کاستن از شدت گرما از ساعت ۷صبح تا ۱۱ و ۱۴ تا ۱۸کار مي کنيم که در ازاء آن بسته به کيفيت کار و سن و ....مبالغي بين ۳۰هزارتومان تا ۵۰هزار تومان به عنوان دستمزد دريافت مي کنيم ولي اگر کار ما درمزرعه به صورت پيمانکاري براي هرس علف باشد ساعت کاري مان براي بهبود وضعيت حقوقي و پيشرفت بيشتر کار بيشتر مي گردد و گاهي تا ۱۲ ساعات نيز مي رسد.
وقتي از او پرسيدم که آيا راضي هستني يا نه فقط لبخندي رضايت مندانه زد و ......ديگر چيزي نگفت.
محصول چغندر قند يکي از محصولات پررونق بخش کشاورزي شهرستان کيار است که همه ساله سطح وسيعي از اراضي شهرستان به زير کشت آن مي رود.
چغندر قند يکي از محصولاتي است که از لحظه کاشت تا مراحل داشت و برداشت هزنه هاي بسيار بالايي را بر کشاورزان تحميل مي کند اما با کار مداوم و استفاده از روشهاي علمي يکي از محصولاتي است که بشيتر هزينه ها را جبران و در پايان سود تقريبا مناسبي را نصيب کشاورزان مي کند اما متاسفانه بدقولي هاي يکي دو سال اخير کارخانه قند چهارمحال و بختياري باعث شده است پرداخت مطالبات کشاورزان از اين کارخانه بات تعويق طولاني مدت مواجه گردد.
چغندر قند محصولي است که توانسته است چرخ اقتصاد شهرستان کيار را به گردش در آورد و خوشبختانه در بخش کشاورزي باعث اشتغال رده هاي مختلف سني اعم از نوجوانان، جوانان، ميانسالان و حتي سالخوردگان و البته با مهارت هاي مختلف اعم از کارگر ساده، مهندسان، افراد داراي مهارت در زمينه کشاورزي، راننده تراکتور و .....شود که مي طلبد دولت در اين راستا حمايت ويژه اي از کشاورزاني که اين محصول را توليد مي کنند گردد.


انتهاي پيام1020ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۰۶:۵۹

26 Dec 2019