۰
plusresetminus
اگر مي‌خواهيد سينما رشد کند بايد دو چيز را در نظر بگيريد: يکي ميدان دادن به عناصر با استعداد و نسبت به کشور و انقلاب ؛ دوم ايجاد يک تحول؛ بيننده را سوق بدهيد در فيلم يک هنر حقيقي را دنبال کند.
پرده سينما، صفحه اي براي تجلي فرهنگ/ نبوغ هنرمند مستعد و تحول آفريني، لازمه رشد سينماست
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر؛ اگر مي‌خواهيد سينما رشد کند بايد دو چيز را در نظر بگيريد: يکي ميدان دادن به عناصر با استعداد و نسبت به کشور و انقلاب ؛ دوم ايجاد يک تحول؛ بيننده را سوق بدهيد در فيلم يک هنر حقيقي را دنبال کند و دنبال يک پيام حقيقي و دلنشين بگردد. در اينجا به صحبت هاي مقام معظم رهبري در خصوص سينما اشاراتي شده است که خواندن آن خالي از لطف نيست.

براي رسيدن به ايده‌آل‌هاي نظام جمهوري اسلامي، براي همه شعبه‌هاي فرهنگ به خصوص سينما در حد کارايي آنها به عنوان يک وسيله برتر ارزش فراوان قائليم؛ البته براي آن سينمايي که مقصود مورد تصديق و تاييد اسلام و انقلاب را حاصل مي‌کند احترام قائليم؛ و براي آن سينمايي که در جهت ضد اين مقصود حرکت مي‌کند هيچ ارزشي قائل نيستيم. و در مورد فيلم‌هاي به اصطلاح خنثي بايد گفت چون کمتر مي‌شود فرض کرد که يک فيلم هيچ پيامي نداشته باشد -ولو به صورت غيرمستقيم- آن هم حکمش همان است که عرض شد. بنابراين سينما اگر سينماي مطلوب باشد، خيلي برايش ارزش قائليم.

آنچه در فيلم و سينما براي ما اصل، پيام است. يعني شما به عنوان يک فرد انقلابي اصلا چرا براي سينما کار مي‌کنيد؟ اگر چنانچه قرار باشد اين سينما محتواي انقلابي يا محتواي اسلامي نداشته باشد، باز هم براي سينما کار خواهيد کرد؟ روشن است که نه. پس کسي که با انقلاب همساز و همدل است، سينما را براي محتوايي مي خواهد که از اين انقلاب الهام گرفته است. در اين شکي نيست. منتهي مي‌دانيم اگر اين سينما بخواهد اين پيام را هم برساند، لازم است که يک جاذبه‌اي داشته باشد. اگر چنانچه بهترين مضامين در يک شعر بد ريخته شود، اثر مطلوب را نخواهد داشت؛ اما مضمون در درجه اول است. منتهي مضمون خوب، بدون تکنيک خوب شعري، فايده اي ندارد.

دولت بايد در مسايل مربوط به سينما حضور فعال داشته باشد. اين به معناي چند چيز است؛ اول به معناي تشويق حقيقي هنرمند انقلابي است؛ کمک کند و امکانات در اختيارش بگذارد.

براي آموزش او از هر امکان مفيدي استفاده کند. براي رشدش صحنه را از عناصري که مانع رشد او مي شوند خالي کند. همچنين در مقابل آن کساني که از فيلم و سينما ابزاري عليه جمهوري اسلامي مي‌توانند بسازند، هوشمندانه برخورد کند و مانع شود و نگذارد.

اين نمي‌شود که ما سينما را بدهيم دست کساني که با انقلاب آشتي نيستند. يعني ايمان عمومي مردم که برايش حاضرند جانشان را فدا کنند و انقلابي که بر اساس مترقي ترين هدف‌ها در دنياي امروز شکل گرفته، اختيار بخش عظيم و برجسته‌اي از تغذيه فرهنگي مردمش را به دست کساني بدهند که اين ايده‌آل‌ها را قبول ندارند. اين مردم و اين انقلاب را قبول ندارند. دولت بايستي در اين زمينه حضور داشته باشد. البته اين بدين معني نيست که همه سرمايه‌گذاري‌هاي سينما را بايد دولت کند.

اگر مي‌خواهيد سينما رشد کند بايد دو چيز را در نظر بگيريد: يکي ميدان دادن به عناصر با استعداد و نسبت به کشور و انقلاب حقيقتا خودي، و نه غريبه؛ دوم ايجاد يک تحول؛ بيننده را سوق بدهيد در فيلم يک هنر حقيقي را دنبال کند و دنبال يک پيام حقيقي و دلنشين بگردد. اگر اين کار انجام گرفت، تحول حقيقي در سينما انجام شده است.

سينما متعلق به تماشاگر است و شکي نيست که نمي تواند خودش را از تماشاچي جدا و منقطع کند. اما ضمنا نبايد فراموش کرد که نقش هدايتگر هم دارد؛ مثل همه کساني که مستمعي دارند و وجودشان براي مستمع است. پس نمي توانند نظر مستمع را نديده بگيرند. اما فلسفه وجود آنها هدايت مستمع است. بين اين دو يک، خط مستقيم وجود دارد که مي توان با ظرافت آن خط را تعقيب کرد.

جشنواره‌ها مي‌توانند خيلي خوب باشند. البته بيشتر تابع اين است که چه ارزش‌هايي را بر اين جشنواره حاکم کنيد و چگونه آن را اداره کنيد. اما مي‌تواند خيلي خوب باشد.

اگر در اين جشنواره‌ها راهي بيابيم براي تشويق هنرمندان مستعد، يا راهي پيدا کنيم براي همکاري و تکميل اطلاعات يکديگر به وسيله هنرمندان ايراني، يا وسيله‌اي پيدا کنيم براي آموختن شگردهاي فيلمسازي به عناصر علاقمند و تازه‌کار و جوان، يا مطرح کردن و معرفي کردن عناصري که مي‌توان به آنها تکيه کرد خيلي خوب است.

اگر چنانچه چنين آثاري داشته باشد، اين جشنواره طبعا نتايج خوب خودش را داشته و به نظر من مفيد بوده است. در برخورد با اداره اين جشنواره‌ها، بي شک بايد هوشمندانه عمل کرد. يعني گاهي ممکن است يک نفر را بخواهيم در همين جشنواره چهره کنيم و معروف کنيم که اصلا -بر طبق معيارهاي جمهوري اسلامي- جايز نباشد.



ضرورت آشتي مردم با سينما

به گزارش جهانبین نیوز ؛جواد کارگران مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهار محال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: سينما مي تواند در بسياري از عرصه ها تاثير گذار تر باشد و شور و حال بيشتري را به مردم دهد.


وي با اشاره به اينکه روز ملي سينما در سراسر سينماهاي کشور از ۱۹ شهريورماه تا ۷ مهر ماه فروش بليط به صورت نيم بها خواهد بود تصريح کرد: اين اقدام فرصت بسيار خوبي براي آشتي مردم با سينما خواهد بود.


کارگران با اذعان بر اينکه سال گذشته ما به مردم قول داديم که همه شهرستان ها سينما داشته باشند بيان داشت: در سال جاري با افتتاح سينما غدير و ايجاد سينما سيار براي شهرستان هايي که فاقد سينما بوده اند به قول هاي سال گذشته خود جامع عمل پوشانديم.

کارگران با اشاره به اينکه استان ما يکي از استان هايي است که از لحاظ زير ساخت ها مطلوب است عنوان کرد: فروش بليط دراين استان و جذب مخاطب به سينما بيشتر شده است


کارگران يادآور شد: امسال همه توان و تلاش خود را جهت ايجاد فضاي مفرح در عرصه فيلم و سينما به کار خواهيم انداخت.




راه اندازي سينما هاي سيار در شهرستان هاي چهارمحال و بختياري

شهرام فرجي کارشناس امور سينمايي در چهار محال و بختياري در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: سالن سينما و سينما سيار در شهرستان هاي اين استان فعال و راه اندازي شده است.

وي با بيان اينکه در مرکز استان دو سينما خانوادگي فعال است اذعان داشت: شهرستان هايي که فاقد سينما هستند از طريق سينما هاي سيار مي توانند فيلم مورد علاقه خود را بينند.

فرجي با بيان اينکه براي جذب مخاطب و آشتي مردم با سينما راه کارهايي بايد ارائه شود عنوان کرد: با فروش بليط هاي نيم بها به مناسبت هاي گوناگون مردم استقبال بيشتر از سينما ها دارند.

وي يادآور شد: به مناسبت روز سينما و همچنين هفته دفاع مقدس ما فروش بليط نيم بهاء را در دستور کار خود داريم.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام1022ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۲۴:۲۳

1 Jan 2020