۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۳۴۷۵۶
کارشناس مسائل سياسي:

يکي از پيامدهاي سفر ترامپ به عربستان، فشار بر ايران است/ عربستاني‌ها بسيار وقت و هزينه به خرج داده‌اند

کارشناس مسائل سياسي گفت: يکي از پيام‌ها و پيامدهاي سفر رئيس‌جمهوري آمريکا به عربستان، اعمال فشار بر ايران به قصد سد کردن نفوذ بيشتر آن در سوريه و يمن است. عربستاني‌ها بسيار وقت و هزينه به خرج داده‌اند تا نظر ترامپ را معطوف به مهار نقش ايران در منطقه کنند.
يکي از پيامدهاي سفر ترامپ به عربستان، فشار بر ايران است/ عربستاني‌ها بسيار وقت و هزينه به خرج داده‌اند
به گزارش جهانبین نیوز؛ سجاد شهراني در گفت‌وگو با تحليلي پيرغار گفت: سفر ترامپ به عربستان و سپس اسرائيل، سفري به شدت نمادين قلمداد شده است. رئيس جمهوري امريکا برخلاف سنت پيشين، عربستان و نه يک کشور اروپايي را به‌عنوان نخستين مقصد سفرهاي خارجي خود برگزيده است.

وي در حالي به رياض سفر مي‌کند که در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري امريکا در سال گذشته، عربستان را به قطع خريد نفت تهديد کرده بود.

شهرانی تصريح کرد: با اين حال، سفره‌اي که سعودي‌ها براي رئيس جمهوري امريکا چيده‌اند، چشمگيرتر از آن است که دولت امريکا به خاطر حمايت‌هاي رياض از گروه‌هاي تروريستي همچون داعش يا نقض آشکار حقوق بشر در عربستان، از آن چشم‌پوشي کند.

در اين سفر قراردادهايي تا 300 ميليارد دلار در زمينه تسليحات به امضا رسيد

وي اظهار داشت: گفته مي‌شود در سفر ترامپ به عربستان، قراردادهايي تا 300 ميليارد دلار در زمينه‌هاي تسليحاتي و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک ميان دو طرف به امضا رسيد. حجم چنين فروش هاي تسليحاتي در سال هاي اخير کم سابقه توصيف شده است.

اين کارشناس مسائل سياسي گفت: اين در حالي است که عربستان هم اکنون به دليل کاهش شديد درآمدهاي نفتي و سوءمديريت هاي اقتصادي، شديدا تحت فشار قرار دارد. با اين حال، براي دولت امريکا، خارج کردن صدها ميليارد دلار از دارايي هاي عربستان اولويت نخست را دارد.

وي ابراز داشت: يکي از پيام‌ها و پيامدهاي سفر رئيس‌جمهوري آمريکا به عربستان، اعمال فشار بر ايران به قصد سد کردن نفوذ بيشتر آن در سوريه و يمن است. عربستاني‌ها بسيار وقت و هزينه به خرج داده‌اند تا نظر ترامپ را معطوف به مهار نقش ايران در منطقه کنند. سد کردن اين نفوذ دقيقا مساوي با افزايش نقش منطقه‌اي عربستان و بازيابي آن در راهبرد خاورميانه‌اي آمريکا است.

اين سفر، نقش جدي‌تر آمريکا در يمن و سوريه به نفع رياض را به‌دنبال خواهد داشت

وي اظهار داشت: از اين‌رو اين سفر، نقش جدي‌تر آمريکا در يمن و سوريه به نفع رياض را به‌دنبال خواهد داشت و اگر سعودي‌ها بتوانند طرح غربي-عربي-عبري را براي مهار ايران دنبال کرده و بازيگران ناهمسو در اين معادله را در يک خط تقارن قرار دهند، مي‌توان گفت که زمينه براي اعمال فشار در سطح منطقه بر ايران فراهم خواهد شد.
 
اين کارشناس مسائل سياسي در پايان در يک سخن گفت: دولت ترامپ با دوري از هزينه‌هاي گزاف و تعهدات نظامي بي‌حد و مرز  به دنبال آن است متحدانش هزينه بيشتري را بپردازند. از اين‌رو  در پيش نويس طرح تازه آمريکا براي مقابله با تروريسم آمده که متحدان آمريکا از اين به بعد بايد بار بيشتري را در مبارزه با شبه نظاميان تندرو و گروه‌هاي تروريستي برعهده بگيرند.

انتهاي پيام1026ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۰۴:۳۰

19 Jan 2020