۰
plusresetminus
رئيس اداره آب و فاضلاب شهرستان کوهرنگ گفت: در حال حاضر قطعي آب در روستاهاي تحت پوشش وجود ندارد ولي 45 روستا با تانکر آب‌رساني مي‌شوند.
کمبود منابع تامين آب بدليل عدم وجود سيستم توزيع نامناسب/آبرساني با تانکر براي 45 روستا
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، آب يکي از نعمات بزرگ پروردگار است که منشاء حيات و سرآغاز زندگي موجودات زنده است، اهميت آب در زندگي بشر به اندازه اي است که بيان و توجيه کامل آن به دشواري ميسر مي گردد.
 
ميزان مصرف سرانه آب در اجتماعات مختلف متفاوت است و با فرهنگ و ارتقاء سطح بهداشت جوامع ارتباط مستقيم دارد، هرچه سطح و فرهنگ و بهداشت بالاتر باشد نياز به آب و مصرف آن نيز افزايش مي يابد، بنابراين افزايش آگاهي مردم براي مصرف بهينه آب يکي از ضروريات بسيار مهم براي حل معضل کمبود اين ماده حياتي انسان است.

بسياري از مشکلات بهداشتي کشورهاي در حال پيشرفت، عدم برخورداي از آب آشاميدني سالم است.
 
سلامت انسان در گرو بهرمندي از آب سالم

از آنجايي که محور توسعه پايدار، انسان سالم است و سلامت انسان در گرو بهرمندي از آب آشاميدني مطلوب مي باشد، بدون تامين آب سالم جايي براي سلامت مثبت و رفاه جامعه، وجود ندارد.

تحمل سرماي زمستان به اميد آب تابستان

مردم روستاهاي شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختياري به عنوان مرکز آب ايران سرماهاي سخت و طاقت فرسا و تجمع برف‌هاي بالاي 3 الي 4 متر در زمستان را تحمل مي کنند به اميد اينکه در تابستان بتوانند از آب برفها استفاده کنند اما متاسفانه هم اکنون با کمبود آب شرب دست و پنجه نرم مي کنند.
 
تامين 8 درصد آب کشور در شهرستان کوهرنگ

استان چهار محال و بختياري داراي منابع غني آب هاي سطحي است و شهرستان کوهرنگ با توجه به شرايط جغرافيايي و توپوگرافي خود و داشتن بارش مناسب برف توليدکننده بيش از هشت درصد آب کشور است.
 
بارش‌هاي زياد برف در اين منطقه  در فصل زمستان  و تجمع برف چند متري در کوهستان‌هاي اين شهرستان موجب شده که اين شهرستان سرچشمه دو رودخانه بزرگ  کشور (کارون و زاينده رود) باشد.
 
در حال حاضر اين شهرستان به عنوان يکي از بزرگ‌ترين شهرستان‌ها آبخيز کشور و به عنوان مرکز آب کشور مطرح است و داراي آب بسيار زيادي است.
 
مردم  روستاهاي شهرستان کوهرنگ سرماي  سخت و طاقت فرسا (منفي 20 درجه) را در زمستان و مشکلات زياد بارش چند متري برف را در روستاهاي خود تحمل مي کنند.
 
مردم اين شهرستان تمام سختي‌هاي بارش برف و سردي هوا و کمبود امکانات را در زمستان تحمل مي کنند و اين در حالي است که در تابستان نيز نمي توانند از نعمت برفي خداوند به آنها داده است استفاده کنند.
 
45 روستاي آب شرب ندارند

هم اکنون در حدود 45 روستاي کوهرنگ با کمبود آب شرب مواجه شده که از اين تعداد 6 روستا وضعيت حادتري دارند.
 
آب اين شهرستان توسط رودخانه ها و پروژه هاي انتقال آب از منطقه خارج و به شهرهاي ديگر براي مصرف آب شرب و يا صنعت و کشاورزي مي رود و مردم خود شهرستان که در اصل صاحب  اصلي آب هستند و از آن بي بهره هستند.
 
خشک شدن يکي از بزرگترين و معروف ترين چشمه هاي کوهرنگ در اثر ايجاد تونل انتقال آب

خارج شدن آب به صورت طبيعي توسط رودخانه ها انجام مي شود اما متاسفانه نکته مهمي که حائز اهميت است و هم اکنون موجب مشکلات در روستاها و کم شدن آب چشمه ها و خشک شدن آنها شده پروژه هاي انتقال آب و احداث تونل ها است.
 
به عنوان مثال چشمه مرواريد يکي از بزرگترين و معروف ترين چشمه هاي آب شهرستان کوهرنگ بوده که در اثر ايجاد تونل براي انتقال آب اين چشمه کاملا خشک شد و اين چشمه که منبع آب شرب روستا بود مشکلات فراواني براي روستاي همجوار به وجود آورد.

قاسم سليماني، استاندار چهارمحال و بختياري اجراي برخي طرح‌هاي انتقال آب و حفر تونل را باعث بروز خسارت در منابع آبي اين استان اعلام و اظهار کرد: اجراي طرح سد و تونل کوهرنگ سه باعث خشک شدن برخي چشمه‌ها و دشت‌هاي شهرستان کوهرنگ مانند چشمه مرواريد و دشت زرين شده است.

وي گفت: اين در حالي است که همزمان با اجراي اين پروژه در 25 سال گذشته هيچگونه خدمت رساني به ساکنان واقع در مخزن سد و تونل کوهرنگ صورت نگرفته است.

سليماني دشتکي تاکيد کرد: تعيين تکليف ساکنان واقع در مخزن سدها بايد در آغاز عمليات اجرايي پروژه‌ها مشخص شود.
 
60 روستا فاقد شبکه بهينه سازي منابع و مخازن آبي

سياوش غيبي پور، سرپرست شبکه و بهداشت و درمان شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: از ميان روستاهاي اين شهرستان تعداد 45 روستا فاقد آب لوله کشي بهداشتي و سالم آشاميدني هستند.
 
غيبي پور با بيان اينکه کل پوشش شبکه آب و فاضلاب در سطح استان چهارمحال و بختياري 50 درصد است، اظهار کرد: در حال حاضر 69 روستا شهرستان کوهرنگ فاقد هرگونه شبکه بهينه سازي منابع و مخازن آبي است.
 
وي با بيان اينکه آشاميدن آب بهداشتي و سالم يکي از نياز‌هاي به حق مردم اين شهرستان است، گفت: 45 روستاي شهرستان کوهرنگ فاقد آب لوله کشي بهداشتي و سالم است.
 
سرپرست شبکه بهداشت و درمان کوهرنگ افزود: مسئولان در اين شهرستان بايد پيگيري هاي لازم را براي، تأمين و جذب اعتبار مورد نياز از بودجه امسال دولت در راستاي تکميل پروژه هاي آب و  فاضلاب اين شهرستان داشته باشند.
 
وي تصريح کرد: با لوله کشي آبي و ورود آب ها به مدار، مشکل آب بهداشتي شرب اين روستاها، حل مي شود.
 
غيبي پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها  60 روستاي اين شهرستان تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب روستايي است.

45 روستا با تانکر آبرساني مي شوند

مجيد لهرابيان رئيس اداره آب و فاضلاب شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: در حال حاضر قطعي آب در روستاهاي تحت پوشش وجود ندارد و حدود 45 روستايي که با تانکر ابرساني مي شدند، بصورت دائم و پايدار از نعمت آب شرب بهرمند گرديدند.

لهرابيان افزود: با راه اندازي و تکميل مجتمع هاي مالک آباد و قنبرسيني 22 روستاي ديگر به اين مجموعه اضافه خواهد شد.

وي گفت: با اين وجود روستاهايي مانند مورز، دورک، مازه رشته و تيک… در بخش بازفت و روستاهاي بيد امين، چندار و برخي از روستاهاي بيرگان در بخش صمصامي و همچنين روستاهاي فاني آباد، چين و… در بخش مرکزي و برخي از روستاهاي زير 20 خانوار در سطح شهرستان با کمبود (بدليل عدم وجود سيستم توزيع مناسب و بعضأ کمبود منابع تأمين آب) آب شرب مواجه مي باشند که مي بايست با تأمين اعتبار لازم و انجام پروژه‌هاي مطلوب نسبت به تأمين آب انها اقدام شود.

رئيس اداره آب و فاضلاب روستايي بيان داشت: برخي از روستاها نيز بعضأ بدليل مکفي بود آب موجود حاضر به کنتورگذاري و تحت پوشش قرار گرفتن، نمي باشند که البته با توجه به رشد جمعيت و کم شدن منابع آب، جهت مديريت مصرف مي بايست نسبت به نصب وسايل اندازه گيري اقدام نمايند.

لهرابيان تاکيد کرد: شهرستان کوهرنگ علي رغم قرار گرفتن در سرچشمه هاي زردکوه در برخي از روستاهاي آن با کمبود آب شرب مواجه هستند که بايد با تأمين و تخصيص اعتبارات مورد نياز نسبت به اجراي شبکه‌هاي توزيع آب به جهت تأمين آب سالم و بهداشتي اقدام شود.

مديريت نيروگاه آبي کوهرنگ بايد به استان داده شود

مرتضي زمانپور، فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: شهرستان کوهرنگ سرچشمه اصلي 3 رودخانه بزرگ کارون، زاينده‌رود و دز است و اين در حالي است که تامين آب براي متقاضيان در اين شهرستان با مشکل مواجه است.

وي همچنين با تاکيد بر تحويل مديريت نيروگاه کوهرنگ از سوي وزارت نيرو به استان گفت: اين موضوع در سالهاي اخير از سوي استانداري پيگيري شده و با توجه به تصريح قوانين، تعيين تکليف اين نيروگاه بايد سريع تر انجام شود تا شهرستان کوهرنگ و استان از منافع آن بهره‌مند شوند.

گزارش از همت بدري فرد کوهرنگ

انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۵۵:۰۵

2 Jan 2020