۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۳۰۱۲۹
نماینده پارلمان عراق:

نزدیکی ایران و ترکیه به نفع عراق است/ زمان دقیق آغاز عملیات موصل

«عباس البیاتی» نماینده پارلمان عراق ضمن اعلام زمان دقیق آغاز و پایان عملیات آزاد سازی موصل از اشغال داعش اعلام کرد که نزدیکی اخیر ایران و ترکیه به نفع عراق است.
نزدیکی ایران و ترکیه به نفع عراق است/ زمان دقیق آغاز عملیات موصل
به گزارش جهانبین نیوز؛ عباس البیاتی عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان عراق که به همراه هیئتی به ریاست «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان این کشور به تهران سفر کرده بود، پیرامون موضوعات روز در منطقه با خبرنگار مهر به گفت و گو نشست.

این هیئت عراقی در جریان سفر دو روزه خود به ایران با تنی چند از مقامات کشورمان از جمله «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «حسن روحانی» رئیس جمهوری، «علی اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و پیرامون همکاری های دو جانبه و راهکارهای مبارزه با تروریسم گفتگو کردند.

متن گفتگوی خبرنگار مهر با عباس البیاتی به شرح زیر است:

با سلام؛ ضمن تشریح اهمیت آزادسازی موصل از لوث تکفیری ها، بفرمایید عملیات آزادسازی موصل چه زمانی و با چه ترکیبی از نیروهای داخلی و خارجی آغاز می شود؟ چرا برخی با مشارکت حشد الشعبی در این عملیات مخالف هستند؟

موصل برای ما یک موضوع راهبردی و مهم است و آخرین پایگاه داعش در عراق محسوب می شود، آزاد سازی موصل دارای اعتبارات امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و دولت عراق برای آزاد سازی آن طرحی را آماده کرده است. ۳ طرف در این طرح شرکت می کنند: ۱- دولت عراق ۲- اقلیم کردستان عراق ۳- ائتلاف مقابله با داعش به رهبری آمریکا

این اتاق عملیات ۳ جانبه است و طرف های مذکور طرح عملیات آزاد سازی موصل را مطرح کرده اند. تمامی گروه ها باید در عملیات موصل مشارکت داشته باشند و ما نمی پذیریم حشد الشعبی در آن سهیم نباشد. حشد الشعبی یک نیروی ملی و رسمی عراق است و عشایر عربی نیز در آن حضور دارند در نتیجه طرح عملیات نظامی و فرمانده کل نیروهای مسلح تعیین می کند چه کسی چگونه و در کجا در این عملیات شرکت خواهد کرد.

کسانی که مخالف حضور حشد الشعبی در عملیات آزاد سازی موصل هستند انگشت شمارند و از اهالی این شهر محسوب نمی شوند چرا که ساکنان موصل خواهان رهایی از داعش هستند و هر روز اضافی که در اشغال این گروه تروریستی قرار دارند به معنای قربانیان جدید و مشکلات و رنج های بسیار است. لذا ما به دنبال پایان بخشیدن به پرونده داعش در عراق قبل از پایان سال جاری میلادی هستیم. ما بر این باور هستیم که عملیات آزاد سازی موصل در دهمین ماه سال جاری میلادی آغاز و پیش از پایان سال به اتمام خواهد رسید.

نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه و به ویژه عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

جمهوری اسلامی ایران نقش بزرگی در کمک به عراقی ها در روند مبارزه با تروریسم و مقابله با داعش ایفا کرده است و اگر ایران و حمایت های این کشور نبود، وضعیت عراق به گونه ای دیگر می بود و سقوط می کرد. برخی کشورهای عربی در انتظار سقوط بغداد بودند اما کمتر از ۲۴ ساعت مستشاران ایرانی و سلاح های آنها به کمک ما آمد.

زمانی که به کلاشینکوف نیاز داشتیم، مستشاران ایرانی و سلاح های آنها به دادمان رسید و توانستیم مانع از سقوط عراق شویم. ایران شریک همه پیروزی ها و دستاوردهایمان در نبرد با داعش است و هر وجب خاکی که از اشغال داعش آزاد می شود، ایران در آن سهیم است. ما تا ابد مدیون ایران هستیم زیرا ایران به درخواست کمک ملت عراق پاسخ داد و طبعا این اقدام پیش از کمک آمریکا و اروپا در چارچوب ائتلاف مقابله با داعش صورت گرفت.

اما کسانی که با حضور حشد الشعبی در عملیات آزاد سازی موصل مخالفند همان شکست خوردگان سیاسی اند که اگر چه منصب دارند اما تاثیرگذار نیستند، آنها عامل سقوط موصل بوده و اکنون نیز مانع از مشارکت حشد الشعبی در آزاد سازی این شهر هستند. سوال من اینجاست؛ نیروهای این افراد کجا هستند؟ چرا موصل را آزاد نمی کنند؟ آنها در اربیل، عمان و ترکیه نشسته اند و حرف هایی را بر زبان می آورند که کمکی به اهالی موصل نمی کند.

تغییر مواضع سیاست خارجی ترکیه و شخص اردوغان در قبال موضوعات منطقه ای را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این تغییر واقعی است؟

سیاست خارجی ترکیه دچار تغییرات مهمی شده و حتما این یک تغییر واقعی است، به نظر می رسد ترک ها به این نتیجه رسیده اند که سیاست خارجی شان نیازمند بازنگری جدی به ویژه درباره سوریه، عراق و کشورهای منطقه است سپس برایشان فاش شد کشورهایی که از آنها حمایت می کرد در جریان کودتای ترکیه سکوت اختیار کردند و این در حالی است که ما در عراق مخالفت خود را با کودتا اعلام و دموکراسی و مشروعیت دولت را تایید کردیم لذا ترکیه دریافت که این موضع، خوب است.

تفاهمات ترکیه و ایران به نفع عراق است و نزدیکی این دو کشور به ثبات منطقه منجر خواهد شد و ما امیدواریم این نزدیکی به مشارکت دادن دیگران در این روند منجر شود. این تفاهم، کشورهای حاشیه خلیج فارس را به هماهنگی با این ائتلاف سوق خواهد داد و این تفاهمات، منطقه را در برابر قدرت های بزرگ حفظ خواهد کرد.

آینده بحران کنونی در منطقه را چگونه می بینید؟

قطعا حیات داعش در منطقه به پایان خواهد رسید اما تفکر این گروه همچون القاعده در وجود افراد باقی خواهد ماند اما آنچه باید گفت این است که داعش آینده ای در سوریه، عراق و لیبی نخواهد داشت زیرا اراده و خواست بین المللی، منطقه و ملی خواهان نابودی داعش است و با تفکر تاریک، تکفیری و جنایتکار داعش که خواهان تحقیر و آزار زنان است مخالف است، این تفکر غیر قابل قبول است و ارتباطی به اسلام ندارد.

به نظر شما آیا آمریکایی ها در رسیدن به هدف خود یعنی تجزیه منطقه به ویژه عراق موفق بوده اند؟

عراق تجزیه را نمی پذیرد زیرا اگر این کشور تجزیه شود متعاقب آن ترکیه، سوریه و دیگر کشورهای منطقه و مصر و لیبی نیز تجزیه خواهند شد. آمریکا می گوید از وحدت عراق حمایت می کند همانطور که ایران و ترکیه نیز حامی این موضوع هستند، ما نیز موافق وحدت عراق هستیم و حتی کردها نیز به تجزیه فکر نمی کنند، آنها رویای تشکیل کشور را دارند و این حق آنها است که آرزو داشته باشند اما آیا واقعا می توان این رویا را محقق کرد؟

من معتقدم این امر نیازمند زمان و تصمیم بین المللی و منطقه ای است و یک تصمیم عراقی ـ کردی محسوب نمی شود. کشورهای منطقه باید با این موضوع موافقت کنند، اما آیا کشورهای منطقه موافق هستند؟ کردها اکنون از آزادی و حقوق کامل در عراق برخوردار بوده و اقلیم کردستان را خود اداره می کنند و شریک بغداد محسوب می شوند.

ملت کرد جزء اساسی ملت عراق است و در تصمیم گیری ها نقش اساسی دارد و رئیس جمهور عراق یک کرد است و با رئیس پارلمان و نخست وزیر عراق دارای تفاهم است. من بر این باورم؛ درست است که کردها موضوع جدایی را مطرح می کنند اما این مسئله برای جدایی نیست بلکه برای تحت فشار گذاشتن بغداد در راستای کسب امتیاز است.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۱۹:۱۸

13 Feb 2020