۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۱۹۶۰۹

وحدت حوزه و دانشگاه یعنی بازگشت به هویت اصلی خودمان

دکتر احمدرضا بسیج در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در شهرکرد، وحدت حوزه و دانشگاه را بازگشت به هویت اصلی خودمان دانست و دانشگاه و حوزه را دو بالی برای تمدن اسلامی عنوان کرد.
وحدت حوزه و دانشگاه یعنی بازگشت به هویت اصلی خودمان

به گزارش جهانبین نیوز؛ همایش وحدت حوزه و دانشگاه با حضور اساتید و طلاب بسیجی و معاون آموزش بسیج اساتید کشور در سالن فارابی دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

در این همایش دکتر احمدرضا بسیج، مسئول سازمان بسیج اساتید استان گفت: پیامبر اسلام (ص) فرمودند:الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْيَانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان (دو نوع علم داريم: علم دين و علم بدن).منظور از علم دین علومی است که مربوط به معنا و روحانیت است و علم ابدان مربوط به علوم مرتبط با مادیات و جسمانیت است . وی، با اشاره به آیه شریفه ۲۰ و ۲۱ از سوره الذاریات، افزود: "وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ وَفِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ" (روى زمين براى اهل يقين نشانه‏هايى [متقاعدكننده] است و در خود شما پس مگر نمى‏بينيد) آنچه که خداوند متعال آفریده است دو نوع است دسته اول آیات تکوینی است و فعل خداوند است مانند قوانین فیزیک، قوانین شیمی و ... دسته دیگر قول خداوند است که در قرآن آمده است در واقع علم ابدان شناخت قوانین تکوینی خداوند است یعنی چیزی که فیزیک دان، شیمی دان و ... فعل خداوند و قانون خداوند را کشف کرده و در واقع تفسیر فعل خداوند است .

دکتر بسیج، ادامه داد:‌پس هرچه مفسر قرآن مقدس است فیزیک دان و شیمی دان و... هم مقدس است زیرا فیزیک دان فعل خداوند را تفسیر می کند و مفسر قول خداوند را تفسیر می کند.

وی، اظهار داشت: چیزی که ممکن است کار را خراب کند نیت یا نتیجه و یا ابزار علم آموزی می باشد. در گذشته تاریخی ما از اسلام به بعد، به برکت وجود امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام که مکتب علمی پایه ریزی شده بود این دو با هم بودند دانشمندانی که شاگردان امامان ما بودند هم فیزیک دان بودند هم فقیه بودند، هم فیلسوف بودند هم پزشک بودند و بین اینها هیچ جدایی نمی دیدند زیرا هر دو جلوه خدا بود.

رئیس بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری با ذکر این بیت شعر" به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست *** عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست" اظهار داشت: خداوند در سوره هود آیه ۶۱ می فرماید: هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا یعنی بروید در زمین استعمار کنید یعنی همین فیزیک، شیمی و علوم امروزی؛ ولی امروزه می بینیم بین این دو جدایی افتاده ولی در گذشته تاریخی ما اینگونه نبود.

وی، گفت: بعد از اینکه جنگ های صلیبی روی داد و ۲۵۰ سال مسیحیان وحشیانه حمله کردند و بعد از آن قتل ها و غارت ها و بردن کتب و ترجمه آنها به مدت ۳۰۰ سال، تمدن کنونی آنان شکل گرفت اما برعکس بر سر ما چه آمد؟ به ما تلقین شد که علم و دین ربطی به یکدیگر ندارند و این یعنی جدایی آیات تکوینی و آیات تشریعی واین سوغات غرب به ما بود و تمدن امروز غرب سوغات ما به آنها بود.

دکتر احمدرضا بسیج، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی بازگشت به هویت اصلی خودمان و اینکه مقام معظم رهبری اشاره دارند به تمدن اسلامی یعنی دانشگاه و حوزه دو بالی بشوند که تمدن اسلامی را رقم بزنند.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۰۳:۲۲

15 Jan 2020