۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۲۱۹۴۹
طرف غربی به دنبال چیست؟

ادامه تحریم‌ها، شرط توافق هسته‌ای با ایران!

در ادامه مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ صبح چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست عباس عراقچی وارد وین شد تا رای زنی های اطراف مذاکره برای تدوین تفاهم نامه نهایی ادامه یابد.
ادامه تحریم‌ها، شرط توافق هسته‌ای با ایران!
به گزارش جهانبین نیوز، در ادامه مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ صبح چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست عباس عراقچی وارد وین شد تا رایزنی های اطراف مذاکره، برای تدوین تفاهم نامه نهایی ادامه یابد.

عراقچی در بدو ورود به وین گفت: از نظر ایران اولویت در جلسات جدید، بحث تحریم هاست و باید بتوانیم راه حل هایی را که در این زمینه بدست آمده، دقیق تر و ابهامات و پرسش ها را کمتر کنیم.

بدون شک یکی از چالش ها و مناقشات ایران در مذاکرات هسته ای با طرف غربی به خصوص آمریکا، موضوع تحریم های غیرانسانی علیه ایران است. البته این چالش از ابتدای دور جدید مذاکرات وجود داشت و در کوران مذاکرات در لوزان سوئیس تاکید بیشتری یافت تا جایی که در گرماگرم این دور از مذاکرات، دکتر حسن روحانی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در اظهارات خود بارها به این نکته اشاره کردند که بدون لغو تحریم ها، اساسا توافقی حاصل نخواهد شد.

واین اظهار نظر به مناسبت های مختلف از زبان تمامی نمایندگان ایران در لوزان به گوش خبرگزاری های دنیا می رسید. مذاکرات لوزان با تمام کش و قوس هایش با صدور بیانیه ای از جانب همه اطراف مذاکره در تاریخ در ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ (برابر با ۳ آوریل ۲۰۱۵) به کار خود پایان داد.

شروع دور جدید مناقشات ایران با آمریکا بر سر تحریم ها با صدور بیانیه لوزان وارد فاز جدیدی گردید. دولت آمریکا که از طرفی به دلیل فرار از فشار افکار عمومی و دولت های غربی که از تحریم ایران متضرر هستند، تن به مذاکرات و بحث لغو تحریم ها داده بود، از طرف سران رژیم صهیونیستی، لابی یهود و تندروهای کنگره بابت تن دادن به این بیانیه سرزنش می شد و تحت فشار بود.

رژیم صهیونیستی که از اساس با هر نوع فعالیت هسته ای ایران مخالف بود، و در این میان کنگره و سنا نیز در موضوع تحریم، اختلاف شدیدی از خود نشان می دادند و این اختلاف و فشار البته از زمان اولین مذاکرات با ایران در وین آغاز شده بود و با طرح های مختلف سنا پی گیری می شد، از جمله نامه ۴۷ سناتور جمهوری خواه به مقامات ایران گرفته تا تصویب طرح سناتور کورکر در کمیسیون سیاست خارجی سنا که حق دخالت در توافق هسته ای را به کنگره آمریکا اعطا می کرد.

آن چه به این تنش ها دامن می زد و البته باعث ابهام های اساسی درباره تفاهم لوزان به ویژه در بحث تحریم ها بود، قرائت متفاوت نمایندگان ایران و دولت مردان آمریکا، از بیانیه لوزان بود.

از طرفی نمایندگان ایران، مانند دکتر ظریف، عباس عراقچی و دکتر صالحی بر پیش بینی رفع یکباره تحریم ها در بیانیه لوزان تاکید داشتند، امری که توسط دکتر حسن روحانی نیز به آن اشاره شد، و از سویی دیگر اما دولتمردان آمریکایی صحبت از روشن نبودن سازکار لغو و در پی آن رفع تدریجی تحریم ها می کردند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در اظهارنظری درباره رفع تحریم ها گفت: "تنها زمانی می‌توانیم از تعلیق تحریم‌ها صحبت کنیم که در مورد بستن همه راه‌های دسترسی ایران به سلاح اتمی به توافق رسیده باشیم." و تاکید کرد "ما هیچ وقت نگفته‌ایم همه تحریم‌ها علیه ایران باید یک شبه برداشته شوند." "چارچوب توافقی که به دست آمده مهم‌ترین گام برای دستیابی به یک توافق نهایی است اما زمان‌بندی و محدوده تعلیق تحریم‌ها در آن نیامده است".

و در جای دیگری با چرخشی ملایم ابراز کرده که در صورت رسیدن به یک توافق نهایی برای حل وفصل مناقشه هسته‌ای، رفع تحریم‌ها در چند مرحله و به تدریج انجام خواهد شد.

بنجامین رودز، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز جمعه، ۲۱ فروردین گفت که در چارچوب مورد توافق میان ایران و گروه ۱+۵، تحریم‌ها در طول زمان لغو خواهند شد و نه یک‌باره.

جف رتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز، در پاسخ به سوال خبرنگاران بار دیگر گفت که تحریم‌های وضع شده علیه ایران "به شکلی فازبندی شده" لغو خواهد شد.

در این میان نیز اظهارات سران اروپایی دخیل در مذاکرات جالب توجه بود، سوزان چبلی، سخنگوی وزارت خارجه آلمان درباره لغو تحریم ها گفت: "ما مسلما تمايل ايران برای لغو فوری تحريم های اقتصادی را درک می کنيم، اما تا اکنون در باره يک جدول زمانی شامل روز و يا ماه گفت وگو نکرده ايم....تحريم های اقتصادی در صورتی لغو می شوند که ايران شرايط توافق نهايی، که البته هنوز نوشته نشده است را رعايت کند و همچنين آژانس بين المللی انرژی اتمی پايبندی ايران به اجرای آنها را تاييد کند... بطور کلی، اينکه تحريم ها چه روزی لغو شوند به ايران بستگی دارد.

هلگا اشمید معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با یک بیان مبهم در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا بلافاصله بعد از امضای توافق اروپا با لغو تحریم های ایران موافقت خواهد کرد، گفت: همانطور که در بیانیه لوزان آمده است کلیه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران تنها بعد از تایید انجام تعهدات از سوی ایران توسط آژانس بین المللی انرژِی اتمی لغو خواهند شد.

لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه نیز در برابر نمایندگان مجلس این کشور درباره مسأله تحریم ایران گفت: "مسایلی وجود دارند که هنوز بر سر آنها توافقی صورت نگرفته است، از جمله تحريم های اقتصادی"

در این بین البته یکی از دادگاه های عالی اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی علیه برخی شرکتهای ایرانی، وضع و اعلام کرد.

در برابر همه این اظهارات و رفتارهای متناقض، مقامات ایرانی هم چنان اصرار بر لغو یکباره تحریم ها داشته و دارند، تا جایی که ظریف در مصاحبه با یورونیوز گفت: اگر تحریم ها ادامه یابد ایران نیز به غنی سازی بدون محدودیت ادامه می دهد، لغو یکباره تحریم، موضعی بود که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کرده اند ایشان روز ۲۰ فروردین و در دیدار با مداحان، لغو یکجای تحریمها را یکی از مطالبات از مسئولان بیان کرده و فرمودند: این موضوع بسیار مهم است و تحریمها باید در همان روز توافق به طور کامل لغو شوند.

با همه این حواشی و اظهارات متفاوت، حال همه منتظرند که در دور جدید مذاکرات بر سر مساله تحریم ها بین ایران که تاکید بر پایبندی به مفاد مذاکرات دارد (که البته گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی گواه بر این مدعاست) و آمریکا که به نظر می رسد از مذاکرات فقط اهداف خود را دنبال می کند و حیله گرانه قصد دادن امتیاز به ایران را ندارد، به چه سرانجامی می رسد.

سیاست ها و اظهارات مقامات آمریکا در این بازه زمانی، اما نشان از این دارد که در پس تمام این بازی های آمریکا یک نکته نهفته است و آن اینکه به بهانه تحریم ها باز هم توپ را به زمین ایران انداخته و در عین فرار از یک تفاهم منصفانه، جمهوری اسلامی ایران را مقصر عدم رسیدن به یک تفاهم جامع نشان دهند.

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۴۱:۳۲

16 Jan 2020