۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۲۹۴۱۹
بررسي مهمترين مشکلات مساجد در شهرستان کيار (1):

چرا سنگرها خالي شده‌اند؟

مسجد به عنوان مهمترين مکان فرهنگي و مذهبي و حتي هنري در جامعه ايراني اسلامي ما شناخته شده است اما با وجو کارکردهاي بسيار مساجد اين روزها شاهد آن هستيم که مساجد کمتر مورد توجه مردم قرار مي‌گيرند.
چرا سنگرها خالي شده‌اند؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار،
براساس سرشماري نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ شهرستان کيار داراي ۵۸۰۴۷ نفر جمعيت است که از اين تعداد ۲۹۳۵۶ نفر مرد، ۲۸۶۹۱ نفر زن در قالب ۱۶۲۸۸خانوار در ۴شهر و ۵۴ روستا سکني گزيده‌اند.

شهرسان کيار يکي از شهرستان‌هاي ۹گانه چهارمحال و بختياري است که همچون ساير شهرستان‌هاي اين استان داراي قابليت‌هاي بالقوه بسيار است اما در راستاي بهره‌برداري از اين قابليت‌ها کمتر اقدام عملي صورت گرفته است.

يکي از مهمترين ظرفيت‌هاي موجود در هر شهرستان، بخش، شهر و روستا تعداد مساجد و حسينيه‌ها و اماکن مذهبي آنجاست که اگر در خصوص بهره‌برداري از آن برنامه‌ريزي مناسبي صورت گيرد مي‌تواند به يکي از نقاط قوت بدل شود اما در واقع اين نکته در حد آرزو باقي مانده است و اماکن مذهبي شهرستان کيار ازجمله اماکني هستند که کمتر بدان‌ها توجه مي‌شود.

۱-عدم توزيع مناسب اماکن مذهبي در شهرستان کيار براساس آمار ارائه شده از سوي اداره تبليغات اسلامي شهرستان کيار در حال حاضر تعداد ۷۶ مسجد و حسينيه در شهرستان کيار وجود دارد.

باتوجه به آمار تعداد شهرها و روستاها و تعداد مساجد و حسينيه‌ها متوجه مي‌شويم اگر توزيع اين اماکن مذهبي به صورت يکنواخت در شهرستان کيار انجام گرفته باشد حداقل سهم هر شهر يا روستاي شهرستان کيار يک مسجد يا حسينيه است اما اگر به واقعيت به توزيع مساجد و حسينيه‌ها در بين شهرها و روستاهاي شهرستان کيار بنگريم خواهيم ديد نه‌تنها توزيع مساجد و حسيتيه‌ها يکنواخت نيست که برخي از شهرها و روستاها داراي چندين مسجد و حسينيه هستند و برخي متاسفانه از وجود مسجد بي‌بهره‌اند.

يکي از مصاديق فقدان مسجد در روستاهاي شهرستان کيار روستاي اسلام‌آباد است که با وجود فاصله بسيار کوتاه خود از شلمزار مرکز شهرستان و شهرکرد مرکز استان، قرارگيري در مجاورت جاده ارتباطي شهرستان فارسان و شهرستان اردل به شهرستان کيار و شهرستان شهرکرد و دارا بودن جمعيتي نزديک به ۱۰۰نفر اما متاسفانه از بسياري از امکانات ازجمله مسجد محروم است و در مجاورت اين روستا و در فاصله‌اي کمتر از ۲کيلومتر روستاي تشنيز با جمعيتي نزديک به ۲۰۰۰نفر داراي ۴مسجد و يک باب حسينيه چندمنظوره است.

باتوجه به مطالب ارائه شده توزيع نامناسب اماکن مذهبي در سطح شهرها و روستاهاي شهرستان کيار يکي از مهمترين عواملي است که باعث شده است برخي از مردم با کمبود فضاي مذهبي مواجه شوند و در برخي از شهرها و روستاها تعدد اماکن مذهبي خود دليلي بر خالي ماندن و بي‌توجهي مردم و اهالي به اماکن مذهبي خصوصا مساجد و حسينيه‌ها شود.

در حال حاضر علي‌رغم وجود چندين باب مسجد و حسينيه آنهم به صورت نيمه‌فعال و حتي در پاره‌اي از موارد غيرفعال شاهد ساخت مساجد جديد در برخي شهرها و روستاها هستيم که اين موضوع در راستاي رونق دادن به مساجد نه تنها مثبت و سازنده نيست که در اغلب اوقات باعث ايجاد دودستگي يا چنددستگي در بين نيروهاي مذهبي و مسجدي هستيم.

ادامه دارد.....

گزارش:مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۵۵:۵۵

14 Jan 2020