۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۳۱۲۴۵
مديرکل تبليغات اسلامي چهارمحال و بختياري:

قرآن در بين ما مهجور است/يکي از وظايف والدين آموزش قرآن به فرزندان است

مديرکل تبليغات اسلامي استان با بيان اينکه يکي از وظايف والدين آموزش قرآن به فرزندان است، ادامه داد: اگر پدر و مادري در هر بيست و چهار ساعت کمتر از يک ساعت را به خواندن آيات نوراني قرآن اختصاص دهند، فرزندان خود به خود جذب به قرآن مي شوند و بدون هيچ اجباري آنها هم به خواندن قرآن روي مي آورند.
قرآن در بين ما مهجور است/يکي از وظايف والدين آموزش قرآن به فرزندان است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين، سيد جعفر مرتضوي با اشاره به اهميت تلاوت قرآن و توجه به مفاهيم قرآن در زندگي گفت: در دين اسلام، بسياري از کارها و اعمال، از نماز و روزه تا خوردن و خوابيدن و جز آن داراي احکام و آدابي هستند که رعايت آن ها گاه بر ما واجب و گاه مستحب مي‌شود.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي با اشاره به اينکه احکام و آدابي که براي تلاوت قرآن گفته مي‌شود به طور مستقيم و يا غير مستقيم، از آيات قرآن و روايات معصومان عليهم السلام برگرفته شده است، افزود: تلاش کنيم که در هنگام تلاوت قرآن، با طهارت و با وضو باشيم و چنانچه بخواهيم جايي از بدن خود، مثلاً دستمان، را به نوشته هاي قرآن برسانيم، بر ما واجب است که با طهارت و با وضو باشيم.
 
وي ادامه داد: پيش از خواندن آيات قرآن، عبارتِ «أَعوذُ بِاللّه ِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم؛ من از شيطان رانده شده، به خدا پناه مي برم.» و پس از آن، آيه «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» را بخوانيم و در پايانِ قرائت قرآن، عبارتِ «صَدَقَ اللّه ُ العَلَيُّ العَظيمُ، خداي بلند مرتبه و بزرگ، راست گفته است.» را بخوانيم، کلمه «العَليّ» در عبارت پيشين به معنيِ «بلند مرتبه» و صفت براي کلمه «اللّه » است.
 
مديرکل تبليغات اسلامي چهار محال و بختياري با اشاره به اينکه در تمام کارها بايد به خدا توکل کرد، افزود: براي قرائت قرآن، بر خدا توکل کنيم و از او استمداد بجوييم که ما را در اين کار خير موفق بدارد، چون که  قاري قرآن شدن و قرائت قرآن، از عنايات و توفيقات الهي و با تأييدات آسماني است که نصيب هر کس نمي شود و  به معصومان عليهم السلام و به‌ويژه پيامبر عزيز خدا (ص) و حضرت امير مؤمنان(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و امام حسن و امام حسين و امام زمان عليهم السلام توسل بجوييم و از آنان بخواهيم که ما را در امر تلاوت و فهم  قرآن پايدار بدارند.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي با اشاره به روايات متعدد در مورد عمل به دستورات الهي که در قرآن آمده است، ادامه داد: خود را وظيفه مند بدانيم که به آيات قرآن عمل کنيم، يعني اينکه کارهاي واجبِ گفته شده در قرآن را انجام دهيم و کارهاي حرامِ گفته شده در آن را ترک کنيم و نيز تا آنجا که مي توانيم به کارهاي مستحبِ مذکور در قرآن عمل نماييم و از کارهاي مکروهِ گفته شده در آن خودداري کنيم. 
 
وي با اشاره به اينکه قرائت قرآن، علاوه  بر آداب ظاهري، آداب باطني نيز دارد گفت: فهميدن اصل کلام الهي، بزرگ شمردن قرآن، حضور قلب و نيت خالصانه داشتن، تدبر و تفکر کردن در آيات قرآن و توجه داشتن به معاني آن، تأثير پذيرفتن از آيات قرآن و خود را مخاطب آيات قرآن و امر و نهي هاي آن دانستن، از آداب باطني تلاوت قرآن است.
 
مدير کل تبليغات اسلامي چهار محال و بختياري با بيان اينکه يکي از وظايف والدين آموزش قرآن به فرزندان است، ادامه داد: اگر پدر و مادري در هر بيست و چهار ساعت کمتر از يک ساعت را به خواندن آيات نوراني قرآن اختصاص دهند، فرزندان خود به خود جذب به قرآن مي شوند و بدون هيچ اجباري آنها هم به خواندن قرآن روي مي آورند.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي با بيان اينکه قرآن در بين ما محجور است افزود: روزها، ماه ها و سال ها مي گذرد و عده اي حتي آيه اي از قرآن را قرائت نمي کنند و کاربرد قرآن براي آنها منحصر است در زينت بخشي سفره عقد، بدرقه مسافر، ورود به خانه جديد، بوسيدن و استخاره کردن، سوگند خوردن و به سر گرفتن قرآن در شب هاي احيا.
 
 وي گفت: بعضي افراد مقيد به قرائت قرآن هستند و از اين نظر، با قرآن در ارتباطند، ولي هيچ گاه در صدد درک مفاهيم آيات قرآن برنمي آيند، اينان که هدف اصلي شان کسب ثواب است، پيوسته الفاظ قرآن را به زبان مي آورند، بدون آنکه معناي آنچه را مي خوانند بفهمند.
 
مدير کل تبليغات اسلامي چهار محال و بختياري افزود: عده اي نيز قرآن را مي خوانند و در فهم معاني آن مي کوشند، ولي در عمل به آيات قرآن، سست و بي توفيقند و در اين ميان، تنها اندکي از انسان ها هستند که مفاهيم و معاني قرآن را درک و همواره آن را تلاوت مي‌کنند و با عمل به آيه هاي آن، سرنوشت سعادت باري را براي دنيا و آخرت خود رقم مي زنند.
 
وي گفت: وقتي از هواي نفس پيروي مي‌شود، وقتي مسحور جاذبه هاي مادي مي شويم، وقتي شيطان از کنار انسان نگريخته است، وقتي جايگاه قرآن در زندگي روز مره ي ما شناخته نشده است و وقتي نظام آموزشي کشور از مهد کودک ها گرفته تا دانشگاه ها با بها دادن لازم به قرآن، به منظور حاکميت احکام قرآني در ميان جامعه، گامي موثر برنمي دارد، قرآن در بين ما مسلمانان و شيعيان محجور مي‌شود.
 
حجت‌الاسلام مرتضوي افزود: بي ترديد آموزش و پرورش، نقش اساسي در ايجاد شناخت ها، باورها و گرايش ها در افراد دارد، چه بسا اشخاصي با تعليم علوم در محيط آموزشي، نگرشي بر خلاف محيط خانوادگي خود مي يابند که اين امر، گوياي تأثير فراوان مواد درسي و معلمان بر دانش آموزان است و اگر در نظام آموزشي ما، از مهد هاي کودک گرفته تا حوزه و دانشگاه، به آموزش قرآن بيش از بعضي دروس مانند رياضي، زبان انگليسي و فقه و اصول بها داه مي شد، مهجور نمي ماند و در اجتماع، حضور و نفوذ چشم گيري مي يافت.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹

ساعت:

۰۵:۱۲:۵۸

29 Mar 2020