۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۳۴۶۷۵

کارگراني که در تاريکي دل سنگ را مي شکافند/بازنشستگي دغدغه کارگران تونل کوهرنگ 3

کار در معدن يکي از مشاغل سخت در سراسر جهان محسوب مي شود که متاسفانه در نظر گرفتن سختي کار براي اين شغل کمتر به چشم مي خورد و کارگران نگران آينده خود هستند.
کارگراني که در تاريکي دل سنگ را مي شکافند/بازنشستگي دغدغه کارگران تونل کوهرنگ 3
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، کارگران تونل سوم کوهرنگ در نصيرآباد ميزبان مهندس مرتضي زمانپور فرماندار، بدري بابادي معاون فرماندار، حسيني بخشدار و چراغپور رئيس اداره تعاون کارو رفاه اجتماعي شهرستان کوهرنگ بودند.

از همان لحظه ورود به تونل از تعجب به ديوارهايي از سنگ نگاه مي کرديم که به دستان فولادي  جوانانمان آب شده بودند.

بعد از حدود 40 دقيقه به کارگران در 10 کيلومتري در دل کوه ملحق شديم و از نزديک مصائب و درد دل کارگران عزيز را شنيديم.

در اين ديدار فرماندار محترم ضمن خداقوت به کارگران گفت: حلال‌ترين نان، ناني است که کارگران عزيز با اين سختي و مشقت فراوان در اين تونل بر سر سفره خانواده خود مي برند.


زمانپور، پيمانکار را مکلف به پرداخت به موقع حقوق و مزايا نمود و از کارگران خواست که کليه مسايل ايمني و فني را رعايت نمايند.

مهندس چراغپور، رئيس اداره تعاون کار رفاه اجتماعي شهرستان کوهرنگ هم در پاسخ به سوال يکي از کارگران مبني بر استفاده از قانون مشاغل سخت و زيان آور بيان داشت: در راستاي ارائه خدمات بهتر انشالله با همکاري تامين اجتماعي و استفاده از ظرفيت نمايندگان مجلس سعي خواهيم کرد نقيصه اين قانون برطرف تا کارگران بتوانند از 1.5 برابر سابقه کار در شرايط سخت جهت بازنشستگي استفاد کنند.


در فرصتي مناسب مشکلات کار در تونل را از چند نفر کارگران جويا شديم.

 يکي از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: کار در تونل ازجمله مشاغلي است که حتي در ايمن‌ترين محيط‌ هاي کاري همچنان جز سخت‌ترين مشاغل جهان محسوب مي‌شود.
 
وي افزود: طبق تعريف قانون کار، مشاغل سخت و زيان آور معمولا به کارهايي اطلاق مي شود که در آن عوامل فيزيکي، شيميايي، مکانيکي و بيولوژيکي محيط کار، غيراستاندارد بوده و در اثر اشتغال، تنشي به مراتب بالاتر ازظرفيت هاي طبيعي (جسمي و رواني) در کارگر ايجاد گردد که نتيجه آن بيماري شغلي و عوارض ناشي از آن است که ما همه آنها را به جان مي خريم.
 
وی گفت: کار ما سخت و زيان آور است، هرکس در تونل کار کرده است از خطرات و سختي هاي آن آگاهي دارد.


يکي ديگر از کارگران که جوان 28 ساله است بیان داشت: مطابق قانون کار، کار در تونل جزو مشاغل سخت و زيان آور تلقي مي شود و در اين بين يکي از دغدغه هاي اصلي کارگران کمبود تسهيلات و خدماتي است که طبق قانون بايد به آنها تعلق گيرد اما تعلق نمي گيرد.

وي ادامه داد: مطابق قانون کار، کارگران معادن نبايد بيشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته فعاليت کنند اين در حالي است که اکثر کارگران اين بخش در 2 تا 3 شيفت کاري به صورت مداوم طي 15 روزکار مي کنند.
 
ضرورت ارائه خدمات ايمني و بهداشتي به کارگران
 
درخصوص سختي کار کارگران معدن و تونل بايد گفت که کار در تونل و معدن يکي از مشاغل سخت و البته خطرناک در دنيا محسوب مي شود، به طوريکه کارگران با 8 الي 10 ساعت کار مداوم زير آفتاب يا در زيرزمين مشغول به کار هستند.
 
نکته قابل توجه اين است که متاسفانه امنيت جاني در معادن روباز بسيار کمتر از معادن زيرزميني است و با وجود نظارت مسئولان ايمني، تعدادي از کارگران براي امنيت جاني خود تلاشي نکرده و از ابزار ضروري همانند کلاه ايمني و ماسک استفاده نمي کنند.


درخصوص سختي کار کارگران و اجراي قوانين جديد در خصوص برطرف کردن مشکلات اين بخش بايد گفت: در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي قانوني براي کارگراني که با مشقت بسيار کار کرده و زندگي شان را به خطر انداخته اند تا درآمدي ناچيز کسب کنند تصويب شد؛ قانون تصويبي براي سختي کار کارگران معدن با عنوان 10 سال بخشش از سوي دولت براي اتمام دوره 30 ساله و بازنشستگي است؛ اجراي اين طرح فقط در صورتي امکان دارد که کارگران 20 سال کار خود را به صورت مداوم و پي در پي در معدن و يا هر شغل ديگري انجام داده باشند، تا از اين امکانات بهره ببرند.

اين در حالي است که چنانچه فاصله اي مثلا يک تا دوساله براي کارگران پيش بيايد حساب نمي شود حتي اگر شرکتي که در آن مشغول کار هستند تعطيل شود.
 
اميدواريم با اجراي قانون 10 سال بخشش کار براي افرادي که شغل آنها جزء مشاغل سخت در کشور محسوب مي شود، مشکلات و معضلات اين قشر زحمت کش در آينده اي نه چندان دور برطرف شود.

 
کارگران معدن و تونل ها سختي کارشان حساب نمي شود
 
يکي ديگر از کارگران تونل سوم کوهرنگ بیان داشت: پنج سال است به صورت مداوم مشغول به کار هستم و خوشبختانه مشکلي از لحاظ بيمه تامين اجتماعي و تکميلي ندارم اما کار کردن در معدن يک کار ريسک پذير و طاقت فرسا محسوب مي شود از اين رو بايد توجه بيشتري به اين حوزه شود.
 
اين کارگر معدن درخصوص عمده مشکلات کار در معدن تصريح کرد: کار در معدن يکي از مشاغل سخت در سراسر جهان محسوب مي شود که متاسفانه در نظر گرفتن سختي کار براي اين شغل کمتر به چشم مي خورد.
 

اميدواريم دولت بتواند برخي از شرايط سخت کاري همانند ميزان بازنشستگي، حقوق و بيمه کارگران را در اين حوزه بررسي و پيگيري کند، زيرا کار کردن در معدن و تونل با شرايط بسيار سختي از جمله دوري از خانواده و حفاري تونل در اعماق زمين همراه است و بايد انگيزه اي براي کارگران فراهم شود تا بتوانند در سخت ترين اوضاع،  بهترين خدمات را ارائه دهند.

انتهاي پيام1026ج /610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۳۲:۱۴

20 Jan 2020