۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۲۶۹۳۵
سی ان ان؛

سفر جان کری به ریاض/ عربستان ترسیده است

«برای واشنگتن انتخاب میان عربستان سعودی و ایران کار سختی نیست...»
سفر جان کری به ریاض/ عربستان ترسیده است
به گزارش جهانبین نیوز، پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان (CNN) در گزارشی تحت عنوان "در حالی که روابط آمریکا و ایران موجب هراس سعودی ها شده است، جان کری به ریاض می رود" به بررسی روابط آمریکا با ایران و عربستان پس از تنش های اخیر پرداخته است.

در این گزارش آمده است: «برای واشنگتن انتخاب میان عربستان سعودی و ایران کار سختی نیست. عربستان سعودی که در حال حاضر درگیر تنش هایی با تهران است که می تواند موجب بی ثباتی هر چه بیشتر در منطقه شود، متحد قدیمی آمریکا است که در کانون سیاست آمریکا در قبال منطقه قرار داشته است.

اما آمریکا از انقلاب سال ۱۹۷۹، درگیر یک مبارزه دیپلماتیک، استراتژیک و پنهانی با ایران بوده است. آمریکا ایران را به عنوان کشوری حامی تروریست معرفی کرده و در ایران نیز آمریکا را "شیطان بزرگ" می خوانند.

با این حال واشنگتن در تنش های اخیر میان ایران و عربستان، هر چه در توان داشته را انجام داده است تا از تمایل شدید به یک طرف خودداری کند.»

در ادامه این گزارش با اشاره به اظهارات "پیتر کوک" سخنگوی پنتاگون در اوایل ماه جاری [میلادی] آمده است: «قطعا ما نسبت به هرگونه تشدید تنش ها و احتمال بروز تقابل نگران هستیم و خواستار خونسردی دو طرف و تلاش برای کاهش سطح تنش ها هستیم.»

سی ان ان عدم موضع گیری صریح آمریکا و حمایت مستقیم از عربستان در تنش های اخیر را نشان از تغییر ساختار قدرت در خاومیانه دانسته و می نویسد: «موضع گیری اخیر آمریکا، نشانه ای از تغییر ساختار قدرت در خاورمیانه است؛ منطقه ای که با تشدید اختلافات فرقه ای و آشوب حاصل از جنگ های داخلی در سوریه و عراق و ظهور دوباره داعش، چینشی جدید به خود گرفته است.

تحولات اخیر در خاورمیانه موجب نگرانی شدید عربستان است که مدت هاست از گسترش قدرت ایران هراس داشته و در سال های اخیر اعتماد خود به ایالات متحده را از دست داده است؛ بویژه با نهایی شدن توافق هسته ای ایران.»

در ادامه این گزارش با اشاره به سفر جان کری به عربستان آمده است: «جان کری وزیر امور خارجه [آمریکا] روز جمعه در سفر خود به ریاض، به صورت چهره به چهره با این نا آرامی سعودی روبرو شده و تلاش خواهد کرد تا به عربستان اطمینان خاطر دهد.»

در این گزارش همچنین ویدئویی از مصاحبه چند روز پیش الجبیر با این شبکه منتشر شده است. در این مصاحبه الجبیر با بیان اینکه "ما به ایران اعتماد نداریم بلکه معتمد ما آمریکاست" از نگرانی های ریاض گفته و با طرح اتهامات واهی به ایران عنوان می کند: «نگرانی‌های زیادی وجود دارد. ریاض نگران حمایت ایران از تروریسم و بی‌ثباتی در منطقه است[!]»

گفتنی است "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ضمن مصاحبه با شبکه سی ان بی سی مدعی شد: «بخشی از پولی که ایران در نتیجه لغو تحریم‌ها به آن دسترسی پیدا می‌کند صرف تامین گروه‌هایی که واشنگتن آن‌ها را تروریست می‌خواند، خواهد شد.»

جان کری در این مصاحبه تاکید کرد که واشنگتن اطمینان دارد لغو تحریم‌ها موجب تهدید هیچ یک از دوستان و متحدان این کشور در منطقه نخواهد شد.

منبع: جام نیوز
انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۵:۴۳

27 Dec 2019