۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۳۵۲۸۷

آماده‌سازی کودک براي شناخت بهتر مهم‌ترين هدف ادبيات کودک و نوجوان است

لازم است براي تقويت بنيادي، اعتقادي و فرهنگي نوجوانان و کودکان اين سرزمين کتاب، شعر، نقاشي و... بنويسند و طراحي کنند چراکه کودکان و نوجوانان امروز بيش از هر زماني نيازمند يک الگوي بومي هستند.
آماده‌سازی کودک براي شناخت بهتر مهم‌ترين هدف ادبيات کودک و نوجوان است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از کوهرنگ خبر، چهار سال پيش اعلام شد، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، بنابر پيشنهاد شوراي فرهنگ عمومي 18 تير را به عنوان روز رسمي ادبيات کودک و نوجوان در کشور اعلام کرده است.

روزي که  مقارن بود با روز درگذشت مهدي آذريزدي نويسنده و بازنويس خوب کشورمان در سال 1388 و اين روز از سال 1392 در تقويم رسمي کشور به عنوان "روز ادبيات کودک و نوجوان" ثبت شد.

البته بسياري از دست اندرکاران ادبيات کودک روز 18 تير را با توجه به روز درگذشت يک نويسنده ادبيات کودکان روز مناسبي براي اين مناسبت نمي دانستند و معتقد بودند با مشورت با دست اندرکاران اين حوزه موضوعي اعضا شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي توانستند روز مناسب تري را براي روز ادبيات کودکان در ايران اعلام کنند.

ادبيات کودک و نوجوان با زبان و بيان، درک زبان نوشتاري، تخيل و تجربه‌هاي کودکان و نوجوانان متناسب است، از اين رو براي هر گروه سني کودک و نوجوان از متن‌ها و موضوع‌ها و زبان و بيان متناسب با فهم و درک آنها استفاده مي‌شود.

ادبيات کودک و نوجوان مهمترين حوزه فرهنگ سازي است

حجه الاسلام طباطبايي، امام جمعه کوهرنگ پيرامون روز ادبيات کودک و نوجوان گفت: اين موضوع بسيار مهم و مهم ترين حوزه فرهنگ‌سازي است و بر همه نويسندگان و اهل قلم که مي‌توانند بنويسند لازم است براي تقويت بنيادي، اعتقادي و فرهنگي نوجوانان و کودکان اين سرزمين کتاب، شعر، نقاشي و... بنويسند و طراحي کنند چرا که کودکان و نوجوانان امروز بيش از هر زماني نيازمند يک الگوي بومي هستند.

طباطبايي تاکيد کرد: الگوي کودکان و نوجوانان ما آن چيزي نيست که برنامه هاي کودک امروز و فضاي مجازي به آن ها آموزش مي دهند بلکه اين برنامه و فضاها در حال الگو فروشي به اين قشر هستند.

قصه يک ابزار تربيتي و تاثيرگذار براي کودکان

فيروز طاهري از کارشناسان بخش ادبيات و از دبيران با سابقه ادبيات در گفتگو با کوهرنگ خبر گفت: انتخاب قصه به عنوان يک ابزار تربيتي و تاثير گذار  اهميت بسياري براي کودکان دارد.
 
معاون پرورشي و تربيتي اداره آموزش و پرورش کوهرنگ با بيان اين مطلب افزود: ادبيات کودک و نوجوان به نوشته‌هايي گفته مي شود که در آن حس و حال کودکانه حاکم باشد و به زبان و نثري مناسب درسطح سواد کودکان نوشته شده و معمولا همراه با تصاوير است.
 
طاهري با بيان اينکه از ويژگي‌هاي مهم ادبيات کودک و نوجوان، زبان و بيان، توانايي درک و زبان نوشتاري، تخيل و تجربه‌ براي کودکان و نوجوانان، رشد و پرورش شخصيت کودک و اهميت پيام با تصوير است افزود: هدف اين ادبيات معرفي توصيفي و تحليلي کتاب ها و پايان‌نامه‌هايي است که در زمينه‌ نقد و نظريه‌ ادبيات کودک در ايران تاليف و منتشرشده‌است.
 
وي مهم‌ترين اهداف ادبيات کودک و نوجوان را آماده کردن کودک براي شناختن، دوست داشتن، شناساندن کودک به خويشتن، ايجاد احترام به اصالت انساني، سرگرم کردن و علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه و ايجاد تقويت صلح در جهان دانست و بيان کرد: تاريخ ادبيات کودک و نوجوان در همه کشورهاي جهان داراي چهار مرحله است.
 

طاهري، آفرينش و انتقال آثار ادبي به صورت شفاهي، گردآوردي و نوشتن آثار ادبي شفاهي، پديد آوردن آثار ادبي با الهام از آثار شفاهي و آفرينش آثار ادبي ويژه‌ کودک و نوجوان چهار مرحله از تاريخ ادبيات و نوجوان دانست و عنوان داشت: انتشار مجله‌ علمي، پژوهشي در قلمرو ادبيات كودک و تاليف و ترجمه‌ آثار مطرح در زمينه‌ نقد و نظريه‌ ادبيات كودک بايد با جديت بيشتري دنبال شود.

انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۲:۳۸

28 Dec 2019