۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۴۲۰۷
فرهنگ فضای مجازی؛

خیانت فضای مجازی به خانواده

گاهی اوقات جامعه مجازی برای‌مان دنیای مخربی را می‌سازد که آگاهانه و با خواست خودمان در آن گرفتار می‌شویم.
خیانت فضای مجازی به خانواده
به گزارش جهانبین نیوز، به نقل از جام نیوز، امروزه دنیای مجازی در مواردی مانع حضور فیزیکی انسان‌ها در محیط‌های مختلف می‌شود و به نوعی در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کند، اما متاسفانه در کنار فواید و مزیت‌های زیاد این فناوری که مهم‌ترین آن دسترسی سریع و آسان به داده‌ها است، تخریب و نابودی آهسته و بدون سر و صدای فضای اینترنت اثرات جبران‌ناپذیری را به همراه می‌آورد که تا سال‌ها جامعه و خانواده را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

تشخیص ضرر و زیان‌های دنیای مجازی در محیط خانواده و به تبع آن اثرات مخرب آن در جامعه که خانواده‌ها مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده آن هستند به راحتی امکان‌پذیر نیست.

اگر کمی به گذشته برگردیم خواهیم دید که اینترنت تقریبا در ده سال گذشته آن‌چنان مورد توجه نبوده است، اما پس از گذشت مدتی کوتاه، جامعه بشریت با پیشرفت و تنوع روزافزون ابزارهای ارتباط جمعی مخصوصا رایانه روبرو شده است، این در حالی است که تمایل و خواسته مردم نسبت به تهیه و استفاده از این ابزار چندین برابر شده است.

در گذشته استفاده از رایانه در انحصار متخصصین این رشته و گاها افرادی بود که نیاز به این ابزار در راستای حرفه و شغل خود داشتند، اما امروزه تنوع و جذابیت بازی‌های رایانه‌ای به همراه فضای جذاب و گسترده اینترنت کودکان و نوجوانان را نیز مشتاق به استفاده از آن ساخته است.

مسئله مهم و خطرساز آن است که بهرمندی تمامی قشرهای جامعه از اطلاعات وداده‌های اینترنت است، به کوتاه سخن هر شخصی در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی در کمتر از لحظه‌ای می‌تواند به این داده‌ها دست پیدا کند. نگرانی راجع به فساد فضای مجازی زمانی شکل می‌گیرد که در بسیاری از موارد کاربران به صورت ناخواسته مطالب، تصاویر وپیام‌هایی را دریافت می‌کنند که در ابتدای امر در پذیرش آن قصد و تمایلی ندارند.

در حقیقت تنها با اتصال یک سیم کوچک به این دستگاه، رایانه، شما را به دنیای بزرگترها کوچکترها، زشتی‌ها زیبایی‌ها وخلاصه هر آنچه تا قبل از ابداع این موجود آهنی دارای حریم وچارچوب مذهبی ،ملی و عرفی بود می‌کشاند.

اگر پیشرفت سرطان وبیماری‌های مختلف به دلیل آلودگی محیطی و شیوه غلط در زندگی نوع انسان‌ها به وجود آمده است پیشرفت رفتارهای ناشایست وترویج فحشا و نگاه‌های غلط به زندگی همانند سرطان به روح انسان‌ها رخنه کرده است.

متاسفانه اعتیاد به استفاده از این ابزار در شیوه ناصحیح بنیان خانواده را متزلزل ساخته و نگاه زوجین، حتی فرزندان را به زندگی تغییر داده است.

افزایش آمار طلاق، توقعات غیرمنطقی در زندگی زناشویی، اعتیاد، خودکشی و فرار از خانه جوانان از جمله تخریب‌های پیشرفت فناوری است.

آیا تنها راه مبارزه با این هجمه شدید رفتارهای غیراخلاقی دوری از فضای اینترنت است؟ آیا بهتر نیست سعی کنیم تا با کتاب و مجله و روزنامه خود را سرگرم کنیم، شاید هم باید با دلی شیر و روحیه‌ای پولادین وارد عرصه خطر در این دنیا شویم تا نگذاریم ذره‌ای ازاین میکروب‌های فاسد در روح وجان‌مان نفوذ کنند؟!

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۲۰:۳۴

16 Feb 2020