۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۳۵۹۱۷

بررسي موانع و مشکلات ازدواج جوانان

در حالي که در همه جا سخن از ايجاد شرايط ازدواج آسان جوانان است، اما موضوع ازدواج آسان و کم‌کردن هزينه هاي ازدواج تنها در قالب يک طرح و برنامه باقي مانده است و اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.
بررسي موانع و مشکلات ازدواج جوانان
 به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان؛ در ميان ما ايرانيان ازدواج و آداب و رسوم آن يکي از بهترين و با ارزشترين مراسم است و در هر نقطه از اين سرزمين آداب و سنن متفاوتي را در ميان اقوام مختلف خواهيم ديد.

بر خلاف شهرهاي بزرگ که روز به روز ازدواج و شادي و سرور آن کمرنگ مي شود و تنها تجملات و زرق و برق بي فايده آن افزون مي شود، در ميان اقوام اصيل ايراني همچون بختياري ها، به جوانب اصلي و مهم اين پيوند توجه مي شود و براي آغازي شيرين و فرجامي نيکو تمامي افراد طايفه تلاش مي کنند و خود را در اين بزم سهيم مي دانند. و اجازه تحمل سختي و فشار مالي و روحي را به پسر و دختر جوان نمي دهند تا بتوانند زندگي شيرين و بادوامي را آغاز کنند.

بررسي موانع ومشکلات ازدواج جوانان

امروز مشکلات و مسائلي که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدري زياد است که جوانان را بر سر يک دو راهي قرار داده است. يا بايد قيد ازدواج را زده يا به تعويق بيندازند، و يا بعد از تلاش هاي طولاني و مرارت هاي زياد يا به سختي به نتيجه خواهند رسيد و يا به طور کلي قيد آن را خواهند زد. در بروز اين مشکلات نمي توان يک نفر و يا يک نهاد را مقصر دانست بلکه عوامل فرهنگي و اجتماعي زياد دست به دست هم داده اند تا اين سنت الهي را در مسير سخت و دور از دسترس قرار دهد.

والدين سختگير

خانواده نقش مهم و تعيين کننده اي در امر ازدواج جوانان دارند. آنها مي توانند با راهنمايي ها و کمک هايشان گره گشاي بسياري از مشکلات پيش روي جوانان باشند. اما بعضي از والدين در مسير انتخاب و ازدواج فرزندانشان به قدري سخت گير و باريک بين مي شوند که تبديل به بزرگترين مانع ازدواج فرزندانشان مي گردند.

سنت ها و رسوم غلط

در چند سال گذشته سنت ها و رسومي که بسيار زيبا بودند و پشت سر هر کدام از آنها فلسفه اي نهفته بود تبديل شده اند به سنت هايي غلط که در بعضي از شهرستان ها و قوميت ها شکلي افراطي تر به خود گرفته است. گرفتن مراسم ها به شکل تجملاتي، هزينه هاي گزاف براي تزيينات و عکاسي و فيلم برداري، خريدهاي آنچناني از اين قبيل رسوم است. بعضي از اوقات نيز اين سنت ها جنبه مالي ندارند اما باعث تاخير در ازدواج هستند، مانند موکول کردن ازدواج فرزند کوچکتر به ازدواج فرزندان بزرگتر، اعتقاد به ازدواج هاي فاميلي و يا اعتقاد به شانس و بخت گشايي از ديگر رسوم نابهنجاري است که وجود دارد.

رقابت هاي بي حاصل يا چشم و هم چشمي

يکي از ثمرات بروز چشم و هم چشمي و تجمل گرايي در ميان خانواده هاي ايراني بالارفتن سن ازدواج است.

هزينه هاي شروع يک زندگي مشترک با توجه به مناسبات اقتصادي موجود در جامعه به خودي خود بالاست،حال وقتي اين قضيه با پديده تجمل گرايي و چشم و هم چشمي همراه شود ازدواج جوانان را سخت تر خواهد کرد. بسياري ازجوانان و خانواده هاي آنها براي اينکه بتوانند از گردونه رقابت در خريدهاي لوکس و آنچناني و مراسمات مجلل عقب نماند زير بار قرض هايي مي روند که تا ساليان سال بايد تاوان آن را پس دهند. همين مسئله شيريني زندگي مشترک را در کام آنها تلخ خواهد کرد و همين باعث مي شود بسياري از جوانان عطاي ازدواج را به لقايش ببخشند.

مراقبت از حفظ اداب و رسوم

وظيفه مردم و مسئولان است تا با معرفي آداب و رسوم سنتي در قالب سبک زندگي اسلامي بتوان اين مراسم ها را به شيوه مثبت و به دور از هر گونه حاشيه سوء به جامعه امروزي معرفي کنند؛ چه بسا گاهي رسمي با برخي نازيبايي ها را به اقشاري نسبت دهيم که صدها بدعت برگرفته از فرهنگ غربي به آن ورود يافته است.

يک ازدواج موفق مي تواند باعث آسايش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشد و به هر مقدار که ازدواج جوانان بر اساس موانعي که ذکر شد و يا موانع ديگر به تاخير بيوفتد تاثيرات منفي آن دامان جامعه را خواهد گرفت. حل اين مشکلات نيازمند همدلي همه نهاد هاي اجتماعي و دولت و خانواده است که بتوانند جامعه را از بحران تاخير در ازدواج جوانان برهانند.

در حالي که در همه جا سخن از ايجاد شرايط ازدواج آسان جوانان است، اما موضوع ازدواج آسان و کم‌کردن هزينه هاي ازدواج تنها در قالب يک طرح و برنامه باقي مانده است  و اقدامي در اينباره صورت نگرفته است.

جاي تامل است که براساس آمار اعلام شده سازمان ثبت احوال، تعداد ازدواج‌هاي هر سال نسبت به سال قبل کاهش داشته که از مهمترين دلايل آن قطعا بالارفتن ميزان تورم و هزينه هاي زندگي است. به گونه‌اي که جواني که قصد تشکيل خانواده و ازدواج داشته باشد، با هزينه‌هاي سرسام‌آوري روبرو خواهد شد که ترجيحاً عطاي آن را به لقايش خواهد بخشيد و قيد تشکيل خانواده و عمل به سنت پيامبر را قطعا خواهد زد.

انتهاي پيام1026ج /630ل
مرجع : سایت خبری سلام لردگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۴۷:۲۸

1 Jan 2020