۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۱۵۷۵۷

خرما ، كشمش و توت خشك جايگزين مناسب براي زولبيا و باميه بر سر سفره افطاري است

خرما ميوه اي انرژي زا و سرشار از آنتي اكسيدان ها، ويتامين ها و عناصر معدني است كه بايستي در رژيم غذايي روزانه گنجانده شود و مصرف آن در ايام روزه داري بدليل طبع گرم و در اختيار گذاشتن سريع انرژي براي بدن بسيار ارزشمند است.
خرما ، كشمش و توت خشك جايگزين مناسب براي زولبيا و باميه بر سر سفره افطاري است
به گزارش جهانبین نیوز، سالهاست كه خيلي از ما عادت كرده ايم زولبيا و باميه پاي ثابت سفره هاي ماه رمضانمان باشد و اين درحالي است كه زياده روي در مصرف اين دست از شيريني ها به وضوح موجب افزايش وزن مي شود لذا مصرف خرما ، كشمش و توت خشك به جاي زولبيا و باميه از سوي كارشناسان تغذيه به روزه داران توصيه مي گردد.

اين كارشناسان مصرف قندها و شيريني هاي طبيعي مانند خرما ، كشمش و توت خشك كه منبع خوبي از املاح،‌ ويتامين ها و انرژي ها هستند به جاي انواع شيريني تهيه شده با شكر را توصيه مي‌کنند.

يك كارشناس تغذيه در چهارمحال و بختياري در خصوص فوايد خرما گفت: خرما ميوه اي انرژي زا و سرشار از آنتي اكسيدان ها، ويتامين ها و عناصر معدني است كه بايستي در رژيم غذايي روزانه گنجانده شود و مصرف آن در ايام روزه داري بدليل طبع گرم و در اختيار گذاشتن سريع انرژي براي بدن بسيار ارزشمند است.

بهمن فروزنده افزود: اين ميوه سبب تحريك هورمون هاي رشد در كودكان و نوجوانان مي گردد و با تقويت سيستم ايمني بدن از ابتلا به بيماري هاي مختلف از جمله برخي سرطان ها و كم خوني جلوگيري مي کند.

وي اضافه كرد: ميوه خرما فاقد چربي و پروتئين ولي داراي حدود ۷۰ درصد كربوهيدرات (بيشتر از نوع قندهاي محلول) مي باشد و مهمترين قندهاي ميوه خرما گلوكز و فروكتوز است كه سبب توليد كالري زياد مي شود.

به گفته وي، به ازاي مصرف هر كيلوگرم خرما حدود ۳۰۰۰ كالري ايجاد مي شود به همين دليل خرما ميوه اي انرژي زا خوانده مي شود.

فروزنده اذعان داشت: مصرف ميوه خرما در همه ماه هاي سال بخصوص ماه مبارك رمضان و هنگام افطار توصيه مي شود چراكه سبب افزايش سريع قند خون و به دنبال آن هضم و جذب بهتر غذا مي گردد.

اين كارشناس تغذيه متذكر شد: مصرف خرما براي بيماران ديابتي بايستي بر اساس ميزان قند خون و با نظر پزشك يا كارشناس تغذيه انجام گيرد.البته در صورت تنظيم و كنترل بودن قند خون آنان خرماي مصرفي آنان بايد از نوع زرد زاهدي باشد.

فروزنده، همچنين در خصوص مصرف توت خشك به جاي شيريني هاي توليد شده با شكر اذعان داشت: توت سفيد سرشار از املاح معدني، تانن، مواد چربي و ويتامين‌هاي A و C است.

وي گفت: توت به علت داشتن مواد قندي، بدن را تقويت مي‌كند، ادرارآور، آرامبخش اعصاب و براي بيماري‌هاي دستگاه تنفسي و زخم معده مفيد است.

فروزنده، مصرف مغز ها،‌ موز،‌ آب و آبميوه تازه در فواصل افطار تا سحر را نيز در اين ماه توصيه كرد و افزود: در مقابل بهتر است مصرف غذاهاي سرخ شده ، خيلي شيرين ،شور و ترش را به حداقل برسانيد.

انتهای پیام/خ ز/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۲۳:۴۵

16 Jan 2020