۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۳۵۳۰۴
نماينده ولي‌فقيه در سپاه ناحيه کوهرنگ:

نه بختیاری‌ها به قانون کشف حجاب رضاخان/ عفت جزئي از ذات زنان بختياري است

نماينده ولي فقيه در سپاه ناحيه کوهرنگ گفت: در زمان رضاخان، زماني که دستور کشف حجاب داده شد در جاي جاي ايران در مقابل اين حکم مقاومت هايي انجام گرفت وقتي تاريخ بختياري را مي‌خوانيم، مي بينيم اين حکم چگونه در ميان زنان و مردان بختياري به خاک ماليده شده و به ديوار کوبيده شد.
نه بختیاری‌ها به قانون کشف حجاب رضاخان/ عفت جزئي از ذات زنان بختياري است
به گزارش جهانبین نیوز، حجت الاسلام صادق نيکنام، نماينده ولي فقيه در سپاه ناحيه کوهرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار کوهرنگ خبر با اشاره به فرارسيدن هفته حجاب و عفاف به بيان حجاب و عفاف در بين زنان و مردان بختياري پرداخت و گفت: شير مردان زردکوه بختياري از محجوب ترين، باحياترين و غيرتمندترين مردان در طول تاريخ بوده اند، وقتي نقوشي که بر ديوارها و سنگ نوشته هاي بجا مانده در تخت جمشيد که پايگاه بختياري ها بوده است با چشم نگاه مي کنيم، خواهيم ديد که حيا، عفت و حجاب در سراسر اين نقوش موج مي زند.

وي افزود: نوع پوشش زنان و مردان بختياري در اين نوع نقوش به اين مساله گواهي مي دهد که لباسي که زنان بختياري مي پوشند به گونه اي بوده است که پوشش کاملي بوده است که در آن لباس، حيا و شخصيت زن بختياري در آن کاملا حفظ مي شد.

بختياري در طول تاريخ پرافتخار خود در عفت و حيا نقطه سياه ندارد

حجت الاسلام نيکنام با بيان اينکه نوع پوشش مردان نيز به گونه اي بوده است که آن پوشش نيز جايگاه و شخصيت يک مرد و انسان کامل را به نمايش مي گذاشت، تصريح کرد: بختياري در طول تاريخ پرافتخار خود در زمينه عفت و حيا هيچ‌گونه نقطه سياهي ندارد، در طول تاريخ، مردان بختياري به عنوان مرداني که چهره اي زيبنده از يک مرد کامل را به نمايش مي گذاشت شناخته شده بوده است.

حجت الاسلام نيکنام که چندين سال در بين بختياري ها در امر دين و ترويج فرهنگ حجاب و عفاف فعاليت مستمر داشته است بيان داشت: مردان بختياري جزء باحياترين مردان روزگار خود بوده اند تا جايي که اعتماد قوميت هاي ديگر را نيز به خود جلب کرده بودند و قوميت هاي ديگر، بختياري را به عنوان امانتدار خود خصوصا در مورد نواميس مي دانستند، قوميت هاي ديگر مردان بختياي را به عفت و حياي کامل مي شناختند به گونه اي که چشم پاک بودن و حيا در گفتار و رفتار مردان بختياري و ناموس پروري زبانزد قوميت ها و الگويي براي قوميت هاي ديگر بوده است.

عفت جزئي از ذات زنان بختياري است

نماينده ولي فقيه در سپاه کوهرنگ با اشاره به اينکه زنان در فرهنگ هاي بختياري و ديگر فرهنگ ها به نام شير زن شناحته مي شدند و زنان با کمال وقار، عفت، حيا و حجاب کامل و کار مي کردند، شناخته مي شوند، خاطرنشان کرد: زنان بختياري جزء عفيف ترين و پاک دامن ترين زنان در طول تاريخ بوده اند.

وي گفت: در اين زمان نيز نوع پوشش مردان و زنان بختياري به گونه اي است که خود شاهد عيني از اين است که مردان و زنان بختياري راه گذشتگان خود را به خوبي شناخته و مي پيمايد.

پوشش محلی برای زنان بختياري محدوديت نمی‌آورد

حجت الاسلام نيکنام افزود: زنان در فرهنگ بختياري ثابت کردند که با پوشش کامل و حجاب کامل مي توان بدون هيچ گونه محدوديت در صحنه هاي مختلف حتي در صحنه جهاد در کنار مردان و پا به پاي مردان تلاش کرد.

کشف حجاب رضاخان توسط بختياري ها به ديوار کوبيده شد

وی کوهرنگ يادآور شد: در زمان رضاخان، زماني که دستور کشف حجاب داده شد در جاي جاي ايران در مقابل اين حکم مقاومت هايي انجام گرفت وقتي تاريخ بختياري را مي‌خوانيم، مي بينيم اين حکم چگونه در ميان زنان و مردان بختياري به خاک ماليده شده و به ديوار کوبيده شد.

نماينده ولي فقيه در سپاه ناحيه کوهرنگ با بيان اينکه هيچ مرد بختياري حاضر نشد زير بار اين حکم سر خم کند و زنان بختياري بودند که حاضر بودند بميرند ولي تن به کشف حجاب ندهند چراکه حجاب از ايمان و اعتقاد قلبي آنها سرچشمه گرفته بود، افزود: در اين زمان در شهرها و روستاهاي بختياري نشين جزء محالات است که يک زن بختياري بدحجاب بوده باشد و اين جزء افتخارات قوم بزرگ بختياري است.

لباس بختياري نماد حيا و عفت است

نيکنام با اشاره به اينکه بزرگ‌ترين معروف در قوم بختياري زنده نگهداشتن آداب و رسوم گذشتگان از مهمان نوازي، حيا، عفت و سخت کوشي و... است، تاکيد کرد: جوانان بختياري از آحاد مردان و زنان بايد لباس پرافتخار گذشتگان خود را به تن کنند و به اين لباس که نماد حيا، عفت، شرف و شعار ايمان آنهاست، افتخار کنند.

مسئولين در محل کار خود لباس بختياري بپوشند باعث محبوبيت نزد مردم مي شوند

وي به مسئولين توصيه کرد: در شهرستان هاي بختياري نشين بايد اين فرهنگ را هر روز زنده تر از گذشته کنند، چه اشکالي دارد مسئولين شهرستان خود اولين کساني باشند که در محل کار در سطح شهرها و روستاها، خود را موظف به پوشيدن لباس بختياري کنند، اين افتخار بزرگي براي يک مسئول شهرستاني است.

بايد نمايشگاه ها و فروشگاه هاي عرضه لباس هاي بختياري داير شود

حجت الاسلام صادق نيکنام با بيان اينکه مسئولين بايد بدانند که با پوشيدن و تبليغ لباس پرافتخار بختياري محبوبيت خود را در بين مردم بيش از پيش خواهند کرد، افزود: در سطح شهرستان هاي بختياري نشين بايد کارگاه هاي توليدي لباس هاي بختياري شکل بگيرد (متاسفانه در حال حاضر در بعضي از تقاط و شهرها چنين کارگاه هايي وجود ندارد) و از اين کارگاه هاي توليدي حمايت شوند.

وي گفت: بايد نمايشگاه ها و فروشگاه هاي عرضه لباس هاي بختياري داير شود و اين محصولات را به عنوان سند پرافتخار بختياري به مردان و زنان بختياري و گردشگران عرضه شود.

انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۵۵:۲۲

28 Dec 2019