۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۲۲۴۴
کوهرنگ خبر گزارش مي دهد

چهارمحال و بختياري مهمترين قطب توليد گياهان دارويي/ کوهرنگ پيشتاز در کشت و پرورش گياهان دارويي

چهارمحال و بختياري با داشتن 350 گونه گياهي داراي خواص دارويي منحصربه خود استان يکي از مهم‌ترين قطب‌هاي توليد اين دسته از گياهان در کشور محسوب مي‌شود که اجراي بيش از 1500 هکتار، طرح هاي کشت گياهان دارويي نظير موسير و کرفس در شهرستان کوهرنگ ميتواند نقش بسزايي در برآورده شدن شعار سال، اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل داشته باشد.
چهارمحال و بختياري مهمترين قطب توليد گياهان دارويي/ کوهرنگ پيشتاز در کشت و پرورش گياهان دارويي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، طرح کشت گياهان داروئي با گونه هايي نظير موسير، کرفس و آنغوزه و... در مساحت 600 هکتار از اراضي ملي منطقه دشت زري شهرستان کوهرنگ آغاز شد.

چهارمحال و بختياري به لحاظ تنوع گونه‌هاي گياهي داراي خاصيت دارويي، يکي از قطب هاي اصلي توليد اين گياهان در کشور است.
 
چهارمحال و بختياري با داشتن تنها 350 گونه گياهي داراي خواص دارويي منحصر به خود استان يکي از مهم‌ترين قطب‌هاي توليد اين دسته از گياهان در کشور محسوب مي‌شود.
 
اين استان به لحاظ برخورداري از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اقليمي و تنوع زيست محيطي، از مهم‌ترين رويشگاه‌هاي انواع گياهان دارويي در منطقه بوده و در صورت سرمايه گذاري در اين بخش مي‌تواند تبديل به قطب اول توليد گياهان دارويي کشور شود.


جلب مشارکت مردم در حفاطت از منابع طبيعي با کشت گياهان دارويي

مهندس لطفعلي چراغپور، سرپرست منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: مردم شهرستان خود به اين نتيجه رسيده اند که کشاورزي ديم در اراضي شيب دار منطقه، بازدهي لازم را ندارد و با توجه به حمايت اداره منابع طبيعي از طرح هاي کشت گياهان دارويي و طرح هاي جنگل کاري اقتصادي مردم نيز استقبال خوبي از اين طرح ها انجام داده اند.

چراغپور افزود: در راستاي اجراي اين طرح ها تاکنون بالغ بر 2 هزار و 800 کيلوگرم پيازچه موسير و  400 کيلوگرم بذر کرفس نيز در بين مجريان اين طرح ها توزيع گرديده است.

چراغپور اذعان داشت: سطحي در حدود 25 هکتار در فاز اول تحت کشت قرار گرفته است.

وي کشت گياهان دارويي در مقابل چراي بيش از حد دام ها و از بين بردن مراتع را از سياست هاي منابع طبيعي برشمرد و بيان داشت: سياست اداره کل منابع طبيعي و به تبع آن اداره منابع طبيعي شهرستان کوهرنگ بر آن است که شيوه بهره بردن از مراتع را از چراي دام که منجربه از بين رفتن آن مراتع و منابع آب و خاک در دراز مدت مي گردد را به کاشت گياهان داروئي و گونه هايي با مصارف داروئي و خوراکي تغيير دهد.

سرپرست منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان کوهرنگ گريزي هم به منابع جنگلي و جنگلداري زد و تصريح کرد: جنگلداري اقتصادي در دستور کار اين اداره قرار دارد که اين طرح ها باعث ايجاد انگيزه در بهره برداران منابع طبيعي و جلب مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبيعي بعنوان بستر حيات و بستر توسعه پايدار خواهد شد.

کوهرنگ رتبه دار کشت گياهان دارويي

مرتضي زمانپور، فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر، با اشاره به اينکه شهرستان کوهرنگ بازدهي و ظرفيت کاشت انواع گياهان دارويي را دارد، گفت: با توجه به اينکه امسال توسط مقام معظم رهبري، سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري شده است، دستور تشکيل کارگروه اقتصاد مقاومتي در استان صادر شد که به تبع آن در شهرستان کوهرنگ هم با تاکيد بر منابع ملي و پتانسيل هاي شهرستان آغاز شد.

زمانپور با اشاره به اينکه شهرستان کوهرنگ بعنوان رتبه برتر در کاشت انواع گياهان دارويي با توجه به منابعي که دارد در سطح کشور معرفي شود، افزود: گل محمدي، کرفس، موسير و بسياري گياهان دارويي ديگري در مساحتي یک هزار و 500 هکتاري شناسايي شده است.

فرماندار کوهرنگ، طرح کنوني در دشت زري کوهرنگ را يک طرح موفق خواند و بيان داشت: اين طرح 600 هکتار است که با مشارکت، کشاورزان، عشاير و دامداران در حال اجراست که مردم شرکت تعاوني تشکيل دادند که در اقتصاد مقاومتي نقش مهمي دارد.

زمانپور از کشت گل محمدي در تنگ گزي و کشت کرفس در بخش هاي بازفت و صمصامي و دهستان موگويي و کشت زعفران خبر داد و افزود: با کشت اين موارد ميتوانيم در سطح شهرستان و حتي استان در گياهان داروئي خودکفا باشم.


کشت گياهان دارويي مقابله با فرسايش خاک، افزايش اشتغال در شهرستان

غلامحسين نصيري، معاون فني اداره کل منابع طبيعي استان در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر بيان داشت: سازمان جنگل ها و مراتع کشور و به تبع آن منابع طبيعي استان در راستاي حفظ، احيا، توسعه و بهره برداري اصولي از عرصه هاي ملي با مشارکت مردم و با توجه به شعار منابع طبيعي "منابع طبيعي با مردم و براي مردم"، در جهت اقتصادي نمودن معيشت مردم و بهره برداري اصولي و بهينه از منابع ملي،‌ اقدام به کشت گياهان داروئي و جنگل کاري اقتصادي در عرصه هاي ملي نموده ايم.

نصيري در ادامه تاکيد کرد: با توجه به اينکه اراضي قبلا توسط مردم شخم و شيار، جو و گندم کاشته مي شد هيچ بازدهي اقتصادي نداشت، باعث فرسايش خاک، اتلاف وقت و هزينه کردم مي شد، گونه هاي بومي منطقه از جمله کرفس، موسير و ساير گياهان داروئي که درآمد زدايي بسيار خوبي دارد توسط کل منابع طبيعي استان تهيه شده و در سطح استان با توجه به تعهد 2 هزار هکتاري کشت گياهان داروئي در ستاد اقتصاد مقاومتي استان تصويب شد، توضيح شد.

نصيري افزود: کاشت گياهان داروئي علاوه بر کمک به اشتغالزايي از فرسايش خاک جلوگيري خواهد کرد.

کم آبي و سوق کشاورزي به سمت کشت ديم

عباس خسروي، مدير جهاد کشاورزي شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: محدوديت‌هاي منابع آبي کشاورزي را به سمت کشت ديم محصولات سوق مي‌دهد و اين در حالي است که بر اساس برنامه پنج ساله ششم همچنان افزايش توليدات کشاورزي مد نظر دولت است و در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه باغات ديم و کشت گياهان دارويي پيش‌بيني و هدف گذاري شده است.
 
وي افزود: اخيراً حدود 6 هزار هکتار از اراضي اين شهرستان بدين منظور استعداد يابي و شناسايي شده‌اند.
 
خسروي تصريح کرد: متقاضيان واجد شرايطي که قرار است اين اراضي به آن‌ها واگذار شوند، در پي تشکيل شرکت‌هاي تعاوني هستند تا واگذاري به آن‌ها صورت گيرد.
 
وي گفت: در اولين فرصت متخصصان مرکز تحقيقات براي تعيين بهترين گونه‌هاي گياهي براي کشت در اين شهرستان از اراضي شناسايي شده بازديد کنند.
 

با کشت گياهان دارويي نقش کوچکي در اقتصاد مقاومتي دارم

آقاي کريمي يکي از جواناني که اکنون فوق ليسانس دارد در گفت و گو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: باتوجه به اينکه زمين هاي ارثيه پدري زيادي دارد که مدت هاست راکد مانده است و هم اينکه بتوانيم وقت خود را با کاشت گياهان داروئي پر کنيم تصميم گرفتم با کاشت پياز موسير از اين زمين ها استفاده کنم.

کريمي در ادامه بيان داشت: علاوه بر موارد فوق با کاشت گياهان داروئي شرايط اشتغالزايي براي من فراهم شده که مي توانم نقش کوچکي در اقتصاد مقاومتي داشته باشم.

به گزارش خبرنگار کوهرنگ خبر، اجراي بيش از 1500 هکتار، طرح هاي کشت گياهان دارويي نظير موسير و کرفس در شهرستان کوهرنگ ميتواند نقش بسزايي در برآورده شدن شعار سال، اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل داشته باشد.

شهرستان کوهرنگ با توجه به بارندگي 1400 ميليمتري سال زراعي قبل و کوهستاني بودن، يکي از بهترين سايتهاي استان براي توسعه کشت ديم و گياهان دارويي به شمار مي آيد.

گزارش از همت بدري فرد

انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۱۶:۳۴

27 Dec 2019