۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۳۴۸۶۴
رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان فارسان گفت:

کتيبه‌هاي مکان گردشگري پيرغار بااعتباري بالغ‌بر 400 ميليون ريال مرمت و بازسازي مي‌شود

رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان فارسان گفت: با توجه به قدمت کتيبه‌هاي مکان گردشگري پيرغار روستاي ده چشمه در نظر داريم بااعتباري بالغ‌بر 400 ميليون ريال اين کتيبه‌هاي تاريخي را بازسازي و مرمت کنيم.
کتيبه‌هاي مکان گردشگري پيرغار بااعتباري بالغ‌بر 400 ميليون ريال مرمت و بازسازي مي‌شود
به گزارش جهانبین نیوز، شاهين ايل‌بيگي پور در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار در مورد مشکلات اين کتيبه‌ها،بيان داشت: نفوذ رطوبت به دليل نزولات جوي از قسمت بالادست آن‌ها يکي از آسيب‌هاي عمده است که رفع آن در برنامه قرار دارد.

وي آسيب‌هاي بستري و منظري را از ديگر مشکلات اين کتيبه‌ها عنوان کرد و گفت:رفع آسيب‌هاي بيولوژيکي در سنگ‌ها، رويش گياهان، گل‌سنگ و همچنين تواناسازي متن کتيبه‌ها نيز در دستور کار قرار دارد.

وي بابيان اينکه تعلل در مرمت اين آثار به دليل مشکلات رطوبتي و بارندگي‌هاي اخير بوده است، اضافه کرد: با توجه به مساعد شدن هوا عمليات اجرايي مرمت کتيبه‌هاي مشروطيت در کانون گردشگري پيرغار از هفته آتي آغاز مي‌شود.

اين کتيبه‌ها در دامنه کوهي مشرف‌به روستاي ده چشمه مي باشد

وي تصريح کرد:اين کتيبه‌ها در دامنه کوهي مشرف‌به روستاي ده چشمه از توابع شهرستان فارسان ودرفاصله 5کيلومتري شهر فارسان و37 کيلومتري شهرکرد در تفرجگاه پير غار واقع‌شده‌اند.

ايل‌بيگي پور گفت:اين کتيبه‌ها متعلق به دوران مشروطيت و توسط دو تن از رهبران جنبش مشروطه‌خواهي بختياري به نام‌هاي سردار اسعد و سردار ظفر نوشته‌شده‌اند.

وي اظهار داشت: کتيبه هادرچهار قسمت مجزا به سينه صخره هاي سيليسي و به ترتيب حدوث زمان وقايع از راست به چپ حجاري‌شده‌اند.کتيبه سوم تقريباً در حدفاصل و زير دو کتيبه ابتدايي قرارگرفته که خود شامل دو بخش مجزا است.نوع خط کتيبه‌ها نستعليق گه گاه با خط شکسته آميخته‌شده و ازنظر شيوه نگارش داراي اخلاط دستوري املايي هست.

انتهاي پيام1022ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۵:۳۰

18 Jan 2020