۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۳۵۱۶۰
جهانبین نیوز از وضعیت کارگران بیکار شده برفاب و صبافولاد زاگرس گزارش می‌دهد

سریال غم‌انگیز اخراج کارگران کارخانه‌هادر چهارمحال و بختیاری!/ کارگران: چطور کسانی که با کار آشنا نیستند،می‌توانندنماینده کارگران باشند؟

کارگران اخراجی کارخانه برفاب شهرکرد به کارگران اخراجی صبا فولاد زاگرس سفیددشت پیوستند و مقابل استانداری تجمع کرده، خواستار حل مشکل‌شان از سوی مسئولان شدند.
سریال غم‌انگیز اخراج کارگران کارخانه‌هادر چهارمحال و بختیاری!/ کارگران: چطور کسانی که با کار آشنا نیستند،می‌توانندنماینده کارگران باشند؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌‎هایی است که هر کشوری می‌تواند داشته باشد، اما از این نکته نیز نباید غفلت کرد که اگر کشورها و دولتمردان نتوانند از این سرمایه به خوبی استفاده کنند، همین ظرفیت ارزشمند تبدیل به جمعیتی مصرف‌کننده و مبتلا به انواع ناهنجاری‌های اجتماعی و خانوادگی که تهدیدی جدی برای جامعه است خواهد شد.

چین یکی از غنی‌ترین کشورها در بحث نیروی انسانی است که درست در زمانی که برای تهیه موادغذایی، تامین شغل و سایر نیازهای آن‌ها با مشکل مواجه شده بود با بهره‌گیری درست از این نیروها توانست به غول تولیدکننده در دنیا تبدیل شده و همه بازارهای جهانی را در دست بگیرد، کشوری مانند کانادا به دلیل شرایط جوی خاص و جمعیت کمی که دارد یکی از کشورهایی است که با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده و از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا است و به این ترتیب ضعف کشورش در این زمینه را با پذیرش مهاجران از خارج رفع کرده است.

ایران کشوری که نه به اندازه چین پرجمعیت و نه به اندازه کانادا کم‌جمعیت است اما درواقع از نیروی انسانی خوبی برخوردار می‌باشد.

شغل بسیاری از جمعیت این کشور شغل شریف کارگری است و این قشر با وجود آنکه یکی از شریان‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود، کارشان بسیار سنگین و گاها طاقت فرسا است اما متاسفانه به همان اندازه کم‌تر به چشم آمده و کمترین حقوق را دریافت می‌کنند.

کارگران در ایران زندگی سختی دارند و متاسفانه در قانون اداره کار چیزی به نام امنیت شغلی برای آن‌ها لحاظ نشده است، یعنی کارفرمایان حق دارند با آن‌ها قرارداد کوتاه‌مدت امضا کرده و بعد از اتمام زمان آن دیگر با آن‌ها قرارداد نبندند و یا اگر بازار فروش‌شان با مشکل مواجه شد، کمبود مواد اولیه داشتند برای دریافت تسهیلات به مشکل برخوردند یا هر مورد دیگر این کارگران هستند که از کار بیکار می‌شوند.

این قشر زحمت‌کش کشور همواره با ترس از بیکاری زندگی می‌کند و وقتی بیکار شد کاری از دستش برنمی‌آید مگر آنکه چند روزی مقابل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری تجمع کند، اما کسی حتی برای شنیدن دردش حاضر نشود، ناگزیر با سرنوشت تحمیل شده کنار می‌‎آیند و به قول خودشان به دنبال بدبختی‌شان می‌روند.

استان چهارمحال و بختیاری ازجمله استان‌هایی است که در بحث صنعت پیشرفت چندانی نداشته و علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در این زمینه در استان‌های همجوارش شاهدیم اما این استان از قطار صنعتی شدن عقب افتاده است.

چند کارخانه‌ موجود در این استان از سالیان پیش فعال بوده و هنوز هم برخی ازآن‌ها لنگان لنگان به راه خود ادامه می‌دهند و کارگران آن‌ها در همه این سال‌ها با وجود بی‌نظمی‌ها در پرداخت حقوق و... ترس از بیکاری را با پوست و استخوان خود تجربه کرده‌اند.

چندی پیش کارخانه برفاب به بهانه اینکه بازارهای فروشش را از دست داده و دیگر با همه نیروها نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد اقدام به تعدیل نیروهای با سابقه که درواقع تبدیل به متخصصان این حرفه شده بودند کرد، اما اندکی بعد آگهی استخدام نیرو از سوی این شرکت توجه همگان را به خود جلب نمود، متاسفانه این در حالی بود که دیروز مجددا شاهد تجمع و اعتراض جمعی دیگر از کارگران با سابقه بیش از بیست سال این کارخانه بودیم.

با دریافت پیامک از اخراج خود مطلع شدیم

یکی از کارگران معترض برفاب با بیش از ۱۰ سال سابقه کار در گفت‌گو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بسیاری از کارگران با سابقه با دریافت یک پیامک از اخراج خود مطلع شدند، تنها دلیل مدیرعامل برای اخراج کارگران این است که بازارهای فروش خود را از دست داده است.

وی در ادامه بیان داشت: سوال همه کارگرانی که اینجا تجمع کرده‌اند این است که اگر بازار فروشی وجود ندارد پس چرا آگهی استخدام داده می‌شود و چرا باید در این شرکت نیروهای باسابقه اخراج و نیروهای جدید به کارگیری شود.

ما کجا به دنبال کار باشیم؟

این کارگر اخراج شده برفاب افزود: من و همه همکارانی که از کار بیکار و اخراج شده‌ایم کجا باید به دنبال کار باشیم وقتی همه زن و بچه داریم و نگران آینده آن‌ها هستیم.

این کارگر معترض خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هیچ مسئولی را ندیدم چون تنها چیزی که برایشان ارزش ندارد کار و کارگر است، چطور کسی خود با کار آشنا نیست می‌تواند نماینده کارگران و مدافع حقوق کارگران باشد؟ امروز ما هرکجا مراجعه کردیم با درهای بسته مواجهه شدیم.


به گزارش جهانبین نیوز؛ آیا پذیرش این موضوع که برفاب بازارهای فروش خود را از دست داده است با استخدامی که اخیرا انجام داد منطقی به نظر می‌رسد؟

آیا اخراج کارگری که بیش از ۱۰ سال از عمرخود را در یک کارخانه گذرانده تنها با ارسال یک پیامک توهین به کارگر نیست؟ چرا حتی به کارگران اجازه دفاع هم داده نشده است؟

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و وضعیت صنعت در این استان بحرانی‌تر از آن است که فکرش را می‌کنیم چون همزمان با اعتراض کارگران برفاب کارگران صبافولاد زاگرس نیز برای سومین روز متوالی و بعد از آنکه مشکل‌شان حل نشد و وعده‌های مسئولان در خصوص حل مشکل‌شان محقق نشده مقابل استانداری تجمع کرده خواستار پاسخگویی مسئولان بودند.

با وجود قول آقای جزایری از ورودمان به کارخانه جلوگیری شد

نماینده کارگران صبافولاد زاگرس سفیددشت در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: درحالی که قبل از عید فطر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ما گفت مشکل‌مان حل شده و بعد از تعطیلات می‌توانیم به سرکارمان بازگردیم اما بعد از مراجعه به کارخانه با درهای بسته و این پاسخ مسئولان کارخانه مواجهه شدیم که این ما هستیم که تصمیم نهایی را می‌گیریم و ازنظر ما هنوز هیچ مشکلی حل شده و هیچ یک از کارگران اخراج شده نمی‌توانند به سر کار خود بازگردند.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس پاسخگوی ما نیست افزود: مسئولان کارخانه نبود مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را دلیل اصلی اخراج کارگران عنوان می‌کنند و از طرفی آقای امامی، سلیمانی و
جزایری مشکل را حل شده عنوان می‌کنند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر صنعت استان شده بسیار جدی بوده و نیازمند همت و تلاش جدی نیز هست و نظارت بر بخش خصوصی و تلاش برای بازگردانی کارگران باید در راس امور قرار گیرد و امیدواریم این مشکلات همانطور که صنایع کوچک را از پای درآورد و صنعتگران این عرصه را خانه‌نشین و کارگران‌شان را بیکار کرد چند کارخانه بزرگ باقیمانده را هم به تعطیلی نکشاند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۰:۴۱

27 Dec 2019