۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۲۹۳۱۰
يادداشت؛

جنگ نرم در حوزه اقتصاد و راه مقابله با آن

مصرف بي‌رويه و بدون توجه به نيازهاي واقعي مغاير با اصول مباني ديني و حتي دور از تعاليم سنتي و بومي است. حرمت و مذمت مصرف‌گرايي به اندازه‌اي است که در آياتي از قرآن و احاديث متعدد اين موضوع از مصاديق گناهان کبيره شمرده شده است.
جنگ نرم در حوزه اقتصاد و راه مقابله با آن
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد اسماعيل فدايي کارشناس اقتصاد مقاومتي در يادداشتي نوشت:

يکي از زيرمجموعه‌هاي جنگ نرم که در سال‌هاي اخير خيلي در کشور شاهد آن بوديم، جنگ نرم در حوزه اقتصاد است.

در دولت يازدهم اين جنگ بيشتر شد. گاهي لو رفتن اطلاعات از طرف نيروهاي خودي حال خواسته يا ناخواسته مي‌تواند خسارت سنگيني را از طرف دشمن به کشور وارد کند. گاهي دشمن ميلياردها دلار پول خرج مي‌کند تا بتواند موضوع جنگ نرم را در ايران پياده‌سازي کنند ولي گاهي افرادي در کشور هستند که به دشمن حال باز هم خواسته يا ناخواسته کمک مي‌کنند که بدون خرج کردن حتي يک دلار بحث جنگ نرم را در کشور پياده‌سازي کند و حتي در زمينه‌هايي هم پيروز باشد.

جنگ نرم اقتصادي، جنگي است که دشمن براي شروع آن نه خيلي دلار خرج کرد و حتي نه خيلي زحمت کشيد، هرچند شايد اين موضوع مربوط به امسال و پارسال و سال‌هاي گذشته نيست، ليکن با اوضاع اقتصادي فعلي کشور، دشمن به تمامي مقاصد خود بدون زحمت رسيد.

آسيب‌هاي ناشي از جنگ نرم در حوزه اقتصاد در بلند مدت ساختار اقتصادي کشور را بيمار و ناکارآمد مي‌کند، که اين بيماري نياز به پيشگيري دارد، چون درمان بيماري اقتصاد در کشور خسارات زيادي را وارد خواهد کرد که اين خسارات هم متحمل قشر ضعيف جامعه خواهد شد.

مهم‌ترين عامل در پيشگيري از اين بيماري اقتصاد مقاومتي است، يعني اقتصاد مقاومتي بهترين نسخه‌اي که براي حال بيمار اقتصاد کشور مي‌توان پيچيد، هرچند خيلي از مسئولين هستند که اقتصاد رياضتي را به نام اقتصاد مقاومتي تمام مي‌کند.

ابعاد جنگ نرم در حوزه اقتصاد را به سه دسته زير مي‌توان تقسيم‌بندي نمود:

۱-ارائه الگوي مصرف مطابق با سياست‌هاي مورد نظر دنياي سرمايه‌داري.

۲-ايجاد حس بدبيني نسبت به فعاليت‌هاي دولت در حوزه اقتصاد.

۳-ايجاد حس بدبيني و حقارت نسبت به توليدات داخلي.

ازجمله مواردي که در حوزه جنگ نرم در اقتصاد در سال‌هاي اخير شاهد آن بوديم ارائه الگوي مصرف مطابق با سياست‌هاي مورد نظر و پسند دنياي سرمايه‌داري است. به عبارت روشن‌تر مي‌توان گفت: حيات اقتصاد مبتني‌بر سودمحوري و انباشت سرمايه، بر پايه ترويج هرچه بيش‌تر مصرف بنا نهاده شده است و اين درحالي است که مصرف بي‌رويه و بدون توجه به نيازهاي واقعي مغاير با اصول مباني ديني و حتي دور از تعاليم سنتي و بومي است. حرمت و مذمت مصرف‌گرايي به اندازه‌اي است که در آياتي از قرآن و احاديث متعدد اين موضوع از مصاديق گناهان کبيره شمرده شده است.

از ديگر موارد جنگ نرم در حوزه اقتصاد ايجاد حس بدبيني نسبت به فعاليت‌هاي دولت در حوزه اقتصاد و ترويج نافرماني و همراهي نکردن مردم با سياست‌هاي اقتصادي دولت است، ترويج اين نافرماني و ايجاد جَوِ بدبيني باعث مي‌شود که دولت در رسيدن به اهداف اقتصادي ناکارآمد باشد، موضوعي که طي سال‌هاي اخير خيلي درگير آن هستيم. در اين ميان برخي از تصميم‌هاي نادرست و ناتواني دولت در توجيه افکار عمومي باعث تشديد به فضاسازي داشتن و مضاعف کردن تاثيرات عمليات رواني گردد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۳:۲۳

11 Jan 2020