۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۳۳۲۷۰

غربت گياهان دارويي در بام ايران زمين

از مشکلات موجود در مسير کشت گياهان دارويي در چهارمحال و بختياري، نبود صنايع تبديلي و تکميلي و توليد بذر و نهال است که تنها با وجود تامين اين دو بخش مي توان دراين حوزه به توسعه پايدار رسيد.
غربت گياهان دارويي در بام ايران زمين
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ امروزه اهميت و خواص گياهان دارويي در سطح جهان به مسئله شناخته شده اي تبديل شده است و اين نوع گياهان کاربردهاي زيادي در صنايع داروسازي، آرايشي، بهداشتي، صنايع غذايي، رنگ سازي، داروهاي دام و طيور و آبزيان، همچنين در مبارزه با آفات گياهي و توليد فرآورده هاي ارگانيک دارند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهاني بيش از ۸۰ درصد از مردم جهان براي درمان انواع بيماري ها از ۲۰۰ گونه گياه دارويي متداول در جهان استفاده و افراد زيادي از طريق مشاغل وابسته به آن امرار معاش مي کنند، به گونه اي که در حال حاضر حجم تجارت جهاني گياهان دارويي و فرآورده هاي آن به بيش ۱۰۰ ميليارد دلار در سال رسيده است.

خاصيت ضدافسردگي گياه رزماري، درمان زخم معده با شيرين بيان، زنجبيل راه درمان سرفه هاي خشک، کاهش چربي خون با آويشن، اشتهاآور بودن سنبل الطيب، گياه رازک براي کنترل استرس و... اين ها قسمتي از خواص برخي گياهان دارويي هستند که بسياري به آنها اعتماد کرده و درمان شده اند.


کشت گياهان دارويي مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتي

عرصه هاي مرتعي و منابع طبيعي پتانسيل خوبي در زمينه کشت گياهان دارويي دارند.

ارزش علوفه مراتع درصد کمي از کارکردهاي مراتع است و ارزش اکولوژيکي گياهان دارويي در مرتع بالاتر از ارزش علوفه اي آن ها است.

امروزه بايد سريع تر به اقدام و اجرا رسيد و در طرح هاي مرتعداري چند منظوره که تهيه شده از افراد علاقه مند و پيش رو براي اجراي اين طرح ها بهره گيري شود.

اگر مرتعداري چندمنظوره اجرا نشود، پوشش گياهي و تنوع گونه هاي مراتع به حد مطلوب و اهداف مدنظر نخواهند رسيد.

بايد روي گونه هايي کار شود که بازار مطمئني دارند، به طوري که محصولات روي دست توليدکننده نماند.

ايجاد پايگاه‌هاي کشت گياهان دارويي در چهارمحال و بختياري علاوه بر حمايت بخش دولتي به مشارکت مردم جهت حفظ و نگهداري به منظور عدم برداشت بي‌رويه و ناآگاهانه نياز دارد.

فرهنگ‌سازي کشت، برداشت و توسعه بومي گياهان دارويي در استان و استفاده از تجهيزات فرآورده‌هاي گياهان دارويي به توسعه اين صنعت در چهارمحال و بختياري کمک خواهد کرد.

ايجاد آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي با حمايت دانشگاه‌ها و توسعه تحقيقات علمي در اين زمينه مي‌تواند استان را در سطح کشور متمايز نمايد.



۴۰۰ گونه گياهاي در چهارمحال و بختياري شناسايي شده است

۱۵۰۰ گونه گياهي در استان وجود دارد که حدود بيش از ۴۰۰ گونه آن دارويي است و بار پيامدهاي مثبت اين گياهان بايد به اطلاع همه رسانده شود.

نبود صنايع تبديلي و تکميلي از مشکلات موجود در مسير کشت گياهان دارويي

ذبيح الله غريب رئيس سازمان جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه، باوجود برکت مردم پرتلاش در استان و مجموعه ارشد مديران بسيار توانمند، شاخص هاي خوبي دراستان داريم افزود: ۳/۱ توليدات کشور در استان چهارمحال و بختياري با ارزش افزوده ۶/۱ مي باشد که نشان دهنده اين است که ارزش اقتصادي محصولات کشاورزي استان چهارمحال و بختياري بهاي بيشتري دارد.

دکتر غريب گفت: باتوجه به اينکه ۸۵ درصد از اراضي استان منابع ملي هستند و اکثر اين اراضي شيب دار در نقاط پرباران مي باشند ما بايد با برنامه ريزي صحيح و هماهنگ با تغيير اقليم، اين اراضي را وارد چرخه زندگي مردم کنيم و استفاده و بهره لازم را ببريم.

وي، بيان کرد: از مشکلات موجود در مسير کشت گياهان دارويي در استان، نبود صنايع تبديلي و تکميلي و توليد بذر و نهال است که تنها با وجود تامين اين دو بخش مي توان دراين به توسعه پايدار رسيد.

دکتر غريب گفت: اشتغال زايي، فعاليت آبخيزداري و استفاده از منابع از اهداف تنظيم سند کشت و توسعه گياهان دارويي در استان مي باشد.


تشکيل ۹ پايلوت گياهان دارويي در چهارمحال و بختياري

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي استان گفت: باتوجه به شرايط خاص دراستان ۱۵۰۰ گونه گياهي شناسايي شده است که اين يکي از پتانسيل ها و ظرفيت هاي کاشت گياهان دارويي در استان است.

حميدرضا دانش با اشاره به اينکه، تاکنون ۹ پايلوت گياهان دارويي در استان تشکيل شده است افزود: طبق سند توسعه در برنامه پنج ساله، سازمان جهادکشاورزي متعهد به کشت ۵ هزار هکتار گل محمدي و گياهان دارويي شده است و منابع طبيعي و آبخيزداري استان هم متعهد به کشت ۲ هزار هکتار گياهان دارويي هستند.


ضرورت حمايت کشت گياهان دارويي در چهارمحال و بختياري

دکتر يوسفي آذر مشاور وزير جهاد کشاورزی و مجري طرح گياهان دارويي کشور گفت: باتوجه به ظرفيت ها و پتانسيل استان چهارمحال و بختياري که در کشت گياهان دارويي وجود دارد و حرکتي که با حمايت مسئولين سازمان جهادکشاورزي در کشت و توسعه کشت به وجود آمده است ما بايد اين حرکت را تبديل به حرکت بين المللي کنيم.

وي، با اشاره به اينکه، گياهان دارويي در دنيا يک اقتصادنوظهور، پويا و داراي رشد سريع است افزود: هم اکنون سهم مهمي از بازار جهاني به گياهان دارويي اختصاص دارد که رمز موفقيت دراين مسير فراوري نوين و بازاريابي مناسب است.

مشاور وزير و مجري طرح گياهان دارويي کشور گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده، در آينده اي نزديک با ارائه تسهيلات از کشت گياهان دارويي در استان چهارمحال و بختياري حمايت می کنیم.

گزارش: مرضیه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۸:۱۷

27 Dec 2019