۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۳۳۶۳۰
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

توصیه‌های بهداشتی برای نگهداری ماهی قرمز سفره هفت سین

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به نکات و توصیه‌های بهداشتی جهت رعایت بهداشت فردی و شرایط نگهداری ماهی قرمز به همشهریان عزیز استان گفت: برای نگهداری ماهی قرمز نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد و هم‌استانی‌ها باید رعایت این نکات را جدی بگیرند.
توصیه‌های بهداشتی برای نگهداری ماهی قرمز سفره هفت سین
عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به نکات و توصیه‌های بهداشتی جهت رعایت بهداشت فردی و شرایط نگهداری ماهی قرمز به همشهریان عزیز استان اظهار کرد: برای نگهداری ماهی قرمز نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد و هم‌استانی‌ها باید رعایت این نکات را جدی بگیرند.

وی اضافه کرد: از خرید ماهیان بیمار با علائم سستی و بی‌حالی، شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه‌های سفید بر روی پوست بدن خودداری شود.


نکات لازم در نگهداری ماهی قرمز

نجاتی ظرف مناسبت جهت نگهداری ماهی را یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) برای تبادل اکسیژن با محیط عنوان و خاطرنشان کرد: میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل دو لیتر است.

وی با اشاره به اینکه بهترین دمای آب نگهداری ماهی ۲۲ – ۲۶ درجه سانتی گراد است افزود: در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به‌منظور کلرزدایی قرار داده شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه  و یا از غذاهای کم‌پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود، ضمنا به‌منظور تعویض آب هر بار ۵۰ % کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود.

نکات بهداشتی جهت نگهداری ماهی

وی با اشاره به رعایت نکات بهداشتی لازم جهت نگهداری ماهی‌های قرمز عید ادامه داد: در هنگام تعویض آب و... نیازی به دستکاری ماهی نیست اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود و شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهی انجام شود.


نجاتی یادآور شد: به‌منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان ۳% و یا سایر ضدعفونی کننده ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد، آب تعویضی ماهی مستقیماً در چاه تخلیه نشود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در پایان نوروز ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و یا نهرها رها نکنید و در محل‌های خاصی که شهرداری مشخص نموده است رهاسازی شود.

گونه های ممنوع!

وی با بیان اینکه عرضه هرگونه خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها مجاز نیست و بعضی از گونه‌ها مانند لاک پشت سنگاپوری و یا مینیاتوری (گوش قرمز) به عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می‌شود تاکید کرد: عرضه این گونه‌ها ممنوع است و از خرید آن‌ها اکیدا خودداری شود.


انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۵۳:۴۵

28 Dec 2019